ZF R&D Tech Center din Timișoara este unul dintre cele mai importante centre din rețeaua globală de cercetare și dezvoltare a ZF și dezvoltă sisteme complete pentru mobilitatea generației următoare. Echipa extinsă lucrează la soluții software și hardware pentru transmisie electrificată și funcții inteligente pentru sistemul vehiculului. Astăzi, aproximativ 500 de ingineri lucrează acolo, iar echipa se așteaptă să se dezvolte în continuare în mod durabil, în următorii ani. Ingineria software, soluțiile de propulsie electrică și șasiurile sunt domeniile tehnologice cheie care contribuie la dezvoltarea ZF R&D Tech Center din Timișoara.
Arhitectura invertorului inteligent ZF – extrem de scalabilă și modulară
Invertorul este creierul transmisiei electrice. Gestionează fluxul de energie de la baterie la motorul electric și invers. Tehnologia invertoarelor generației următoare de la ZF este capabilă să îmbunătățească semnificativ performanța motorului electric prin progrese software și semiconductoare. Compania a dezvoltat o arhitectură de invertor extrem de scalabilă și modulară care permite OEM-urilor flexibilitate maximă în clasele de tensiune de 400V și 800V. Platforma modulară a invertorului nu depinde de semiconductoare prestabilite și este proiectată pentru a sprijini producătorii de vehicule în tranziția de la utilizarea semiconductoarelor tradiționale pe bază de siliciu la semiconductoarele de carbură de siliciu (SiC), fiind de asemenea pregătită pentru tendințele viitoare ale semiconductoarelor. Mai mult, este controlată de algoritmi software extrem de inteligenți care optimizează legătura între condițiile limită ale semiconductorului de putere și software-ul de control pentru a exploata la maximum configurația semiconductorului.
Echipa de inginerie din Timișoara a contribuit la dezvoltarea designului invertorului începând din 2023, împărtășind lansarea cu succes a unui vehicul electric sport cunoscut în Europa.
Sisteme de șasiu avansate
Pe lângă electromobilitate, produsele „by-wire” ale ZF, precum sistemele de frânare, direcție și amortizare, controlabile electronic și interconectate, sunt exemple de produse de ultimă generație în segmentul de volum auto. Cu portofoliul său larg și expertiza în tehnologiile de șasiu, ZF gestionează controlul longitudinal, lateral și vertical al unui vehicul și, de asemenea, rețelele asociate sub formă de hardware și software. Este un potențial mare pentru viitor în componente de șasiu interconectate.
Inginerii ZF care lucrează în acest domeniu în Timișoara se concentrează în principal pe proiecte legate de controlul integrat al frânei, modulul secundar de frână, controlul stabilității electronice și sistemele de amplificare electronică a frânei.
Dezvoltarea ZF Tech Center din Timișoara
Dezvoltarea ZF Tech Center contribuie la progresul industriei regionale de înaltă tehnologie. Dezvoltarea cu succes a ZF Tech Center din Timișoara permite crearea de locuri de muncă atractive în domeniul noilor tehnologii. În Timișoara, ZF oferă un mediu de lucru remarcabil și laboratoare de ultimă generație la unul dintre cei mai mari furnizori de componente auto din lume. „Inginerii care decid să ni se alăture pot beneficia de oportunități excelente de carieră, cu acces la nivel mondial la proiectele care modelează transformarea mobilității globale,” a spus Dr. Sever Scridon, director general al ZF R&D Tech Center din Timișoara.
ZF R&D Tech Center din Timișoara a rezultat din divizia de automobile a furnizorului român de servicii de inginerie BeeSpeed și face parte din ZF din ianuarie 2019. BeeSpeed lucra deja pentru ZF Lifetec (fosta Divizie de Sisteme de Siguranță Pasivă ZF) din 2008. În ultimii ani, ZF și-a extins competențele hub-ului său de inginerie din vestul României de la sisteme de direcție și frânare la soluții de mobilitate electrică și software și extinde echipele de inginerie pe toate segmentele.
ZF R&D Tech Center din Timișoara face parte din rețeaua globală de cercetare și dezvoltare a ZF, contribuind la dezvoltarea mobilității generației următoare.
ZF, pionier în viitorul șasiului pentru vehiculele mobilității generației următoare
Grupul ZF, unul dintre cei mai mari furnizori în domeniul automotive din lume, este vârful de lance a unei noi ere în domeniul mobilității prin abordarea sa vizionară a inovației în ce privește șasiul. Pe măsură ce peisajul auto evoluează către electrificare, vehicule automatizate și definite de software, ZF își dezvăluie viziunea de pionierat pentru viitorul șasiului, pregătind terenul pentru progrese fără egal în dinamica, siguranța și performanța vehiculelor.
Indiferent de schimbarea cu care ne confruntăm în industria auto, șasiul formează baza pentru aproape toate tipurile de mobilitate. Mega-tendințele precum mobilitatea electrică, nivelurile mai ridicate ADAS/AD și vehiculul definit de software au un efect semnificativ asupra tehnologiei șasiului, inclusiv nevoia de tehnologii „steer” și „brake-by-wire”, noi arhitecturi de tip E/E sau pentru diferențiere prin funcții și caracteristici susținute de software.
În acest context, în ianuarie 2024, ZF și-a fuzionat diviziile pentru tehnologia șasiului autoturismelor și tehnologia de siguranță activă pentru a forma o divizie de soluții de șasiu cuprinzătoare. Noua unitate oferă un portofoliu de produse de neegalat în industrie, cu soluții integrate de control al mișcării vehiculelor pentru dinamica verticală, laterală și longitudinală, inclusiv hardware și software, dintr-o singură sursă. Acestea includ, printre altele, sistemele de frânare, direcție și amortizare în rețea convenționale și „by-wire”, precum și arhitectura și componentele șasiului.
Șasiul viitorului oferă baza flexibilă necesară pentru vehiculele definite de software, automate și electrice. Combină actuatoare inteligente cu o arhitectură E/E scalabilă și funcții variate. Vehiculul definit de software creează un impuls puternic pentru tehnologia îmbunătățită a șasiului, deoarece piețele și clienții se îndreaptă către tehnologii „x-by-wire” și caută diferențierea prin funcții și caracteristici, precum și prin noi fluxuri de venituri. În acest sens, ZF’s Chassis Solutions este poziționată în mod optim pentru a oferi hardware și software independent unul de celălalt și pentru a urmări noi cazuri de produse „software-only”, beneficiind de portofoliul larg de actuatoare și de expertiza software adânc înrădăcinată în diferite divizii ale grupului.
Un produs emblematic este software-ul cubiX, care controlează întreaga dinamică longitudinală, laterală și verticală a unui vehicul prin interacțiunea dintre frâna și transmisia, direcția, suspensia și alte dispozitive de acționare. Este primul produs ZF exclusiv software – care a pornit la drum anul trecut, la Lotus Eletre – și oferă un avantaj decisiv: platforma este compatibilă cu diverse dispozitive de acționare, indiferent de producător sau de un design specific. Acest lucru oferă producătorilor flexibilitatea de a implementa game diferite de modele fără eforturi suplimentare de integrare pe aceeași platformă de control. Cu cubiX, ZF dispune de software care poate fi integrat perfect în noile arhitecturi E/E ale viitoarelor vehicule.
ZF este, de asemenea, în fruntea dezvoltării și industrializării sistemelor de șasiu avansate, cu cea mai cuprinzătoare ofertă din industrie de tehnologii „by-wire” care nu mai necesită o conexiune mecanică sau fluide de sistem. Un exemplu primar sunt soluțiile ZF „steer-by-wire” și „brake-by-wire”. ZF a primit deja comenzi semnificative ca volum pentru sistemul său de direcție „by-wire” de la câțiva producători importanți de mașini, din toate regiunile cheie ale pieței. Lansarea a început în 2023.
„Chassis Solutions” conduce digitalizarea și în activitatea sa de componente. Senzorul „Smart Chassis” subliniază această dezvoltare. Integrat în pivot sau brațul de suspensie, acesta înlocuiește senzorul analogic de nivel de înălțime. Nu este doar mai robust, mai ieftin, mai ușor și mai facil de instalat, ci este semnificativ mai versatil, permițând întreținerea predictivă și noi cazuri de afaceri, cum ar fi monitorizarea stării drumurilor.
Alte sisteme inovatoare de direcție și punte de la ZF includ conceptul de punte frontală EasyTurn, care permite un unghi de virare de până la 80 de grade în vehicul. Spre comparație, axele din față de astăzi ajung la aproximativ 40 de grade. EasyTurn simplifică navigarea prin traficul urban înghesuit, cu locuri mici de parcare, străzi înguste, șantiere și zone de aprovizionare. Virajele și manevrele de parcare potențial dificile devin simple datorită impactului extrem de mare al roților.
Dezvoltând astfel de produse inovatoare, ZF este un pionier în furnizarea de soluții pentru viitorul șasiului, care sunt decisive pentru transformarea cu succes a industriei auto.