Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a contractat deja peste 26 de milioane de euro, aferente celor 104 contracte de finanțare din Planul Strategic pentru perioada de programare financiară 2023 – 2027. Aceste contracte reprezintă un pas semnificativ în direcția dezvoltării și modernizării sectorului agricol și rural din România.
Totalul celor 104 contracte de finanțare sunt defalcate pe intervenții. Astfel, șase contracte sunt încheiate pentru finanțare prin DR-27 Crearea/ modernizarea infrastructurii de acces agricolă, având o valoare cumulată de peste 5 milioane de euro (5.551.528 €).
Pe linia de finanțare DR-28 Crearea/ modernizarea infrastructurii rutiere de bază din spațiul rural, au fost încheiate în această primă etapă 16 contracte, în valoare totală de peste 15 milioane de euro (15.045.471 €).
În ceea ce privește linia de finanțare DR-30 Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri, au fost semnate 82 de contracte de finanțare, având o valoare totală de 5.740.000 euro. Această inițiativă este dedicată tinerilor fermieri care doresc să își înceapă activitatea agricolă, oferindu-le suportul necesar pentru a deveni antreprenori de succes în sectorul agricol.
Putem deschide și etapa de plată a cererilor de finanțare
„Suntem încântați că am trecut și de etapa de contractare a acestor prime proiecte de investiții, care reflectă angajamentul nostru ferm de a sprijini dezvoltarea rurală și agricolă în România. Astfel, putem deschide și etapa de plată a cererilor de finanțare pentru implementarea în bune condiții a proiectelor. Prin aceste investiții, nu doar că îmbunătățim infrastructura și condițiile de viață din mediul rural, dar și încurajăm tinerii să se implice activ în agricultură, contribuind astfel la revitalizarea acestui sector vital” a declarat Directorul General al AFIR, George CHIRIȚĂ.
Aceste contracte sunt doar începutul unei perioade pline de oportunități pentru beneficiarii PS 2023 – 2027. AFIR rămâne dedicată sprijinirii tuturor celor care doresc să investească în viitorul agriculturii românești și a dezvoltării rurale.
Condiţii minime obligatorii pentru finanțare prin Planul Strategic 2023 – 2027
Pentru acordarea sprijinului financiar prin PS PAC 2023 – 2027, trebuie respectate următoarele condiții minime obligatorii:
- Solicitantul trebuie să nu fie în insolvență sau incapacitate de plată Îndeplinirea acestei condiții se va face prin verificarea: declarației pe propria răspundere din secțiunea F din Cererea de finanțare, Buletinului Procedurilor de Insolvență, Registrului situaţiilor de insolvenţă al Administraţiei Judeţene a Finanțelor Publice locale, alte documente specifice, după caz, fiecărei categorii de solicitanți.
Un drum existent
- Investiția trebuie să fie racordată la un drum existent sau se asigură conectivitatea la acesta printr-o altă metodă (de ex: debarcader, ponton de acostare nave transport cereale, etc). Îndeplinirea acestei condiții se va face în baza informațiilor din Studiul de Fezabilitate/ Documentaţia de Avizare a Lucrărilor de Intervenţii, întocmit/ă conform legislației în vigoare privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice), în baza Planşelor atașate, precum şi în baza informațiilor constatate în urma verificării pe teren la amplasamentul obiectivului de investiție. Condiția este îndeplinită dacă din SF/ DALI reiese că investiția este racordată la un drum public existent, indiferent de clasificarea și stadiul de modernizare a acestuia/ acestora sau se asigură conectivitatea la acesta printr-o altă metodă (de ex: debarcader, ponton de acostare nave transport cereale, etc).
Dovada proprietății/administrării terenului
- Solicitantul trebuie să facă dovada proprietății/administrării terenului pe care se realizează investiția. Îndeplinirea acestei condiții se va demonstra pe baza verificării unuia sau mai multor documente, după cum urmează:
– Extras de carte funciară din care să reiasă intabularea în domeniul public a dreptului de proprietate asupra bunului pentru Unitatea Administrativ Teriorială (terenului pe care urmează a se realiza investiția și/sau a drumului de exploatare agricolă) care face obiectul Cererii de finanțare pentru Unitatea Administrativ Teritorială.
sau
– Inventarul bunurilor care aparțin domeniului public al UAT/ UAT-urilor, atestat prin HG sau HCL, după caz.
Evaluarea impactului preconizat asupra mediului
- Investiția care poate avea efecte semnificative asupra mediului va fi precedată de o evaluare a impactului preconizat asupra mediului, în conformitate cu legislația în vigoare aplicabilă. În situația în care solicitantul la depunerea Cererii de finanțare nu deține documentul final de mediu (Clasarea notificării/ Decizia etapei de încadrare, ca document final/Acord de mediu, emis de autoritatea teritorială competentă de protecția mediului conform Legii nr. 292/2018, cu modificările și completările ulterioare), acesta trebuie prezentat la depunerea primei tranșe de plată, fără a se depăși termenul maxim prevăzut în Contractul de finanțare.
- Solicitantul se angajează ca activele corporale şi necorporale rezultate din implementarea proiectului să fie incluse în categoria activelor proprii ale beneficiarului şi să fie utilizate pentru activitatea care a beneficiat de finanţare nerambursabilă pentru minimum 5 ani de la data efectuării ultimei plăţi.