Traseul prin județul Bistrița-Năsăud al șoselei de mare viteză include 15 localități.
“S-a aprobat varianta traseului Drumului Expres (DEx) Baia Mare – Dej – Bistrița, prin care transformăm în fapte Centura Municipiului Bistrița (CMB). Aceasta este prioritară, deoarece decongestionarea traficului rutier din Bistrița este vitală.
În curând, încep investigațiile de teren (geologice) și documentele de avizare. Continuăm munca pentru ca Bistrița trebuie să aibă centură, iar întregul județ să dispună de drum expres.
Traseul aprobat: Livezile Ghinda – Jelna – Buduș – Simionești – Monari – Sărata – Sigmir – Blăjenii de Sus – Șintereag – Beclean – Braniștea – Uriu – Reteag – Ciceu Mihăiești – Cuzdrioara – Dej”, a detaliat președintele Consiliului Județean (CJ) Bistrița-Năsăud, Emil Moldovan.
Sălajul, la faza studiului de fezabilitate
La Zalău, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și CJ Sălaj au organizat o ședință de lucru pe tema DEx, în contextul elaborării studiului de fezabilitate. În acest județ, șoseaua va străbate 11 unități administrativ-teritoriale (UAT).
În Sălaj urmează să fie efectuate vizite în teren pentru identificarea celor mai bune soluții de traversare și de asigurare a accesului către toate UAT-urile. La ședință au fost prezenți și primari din județele Sălaj și Maramureș ai UAT-urilor traversate de traseul DEx. Localitățile incluse din Sălaj sunt Benesat, Năpradea, Someș-Odorhei, Jibou, Surduc, Băbeni, Letca, Lozna, Ileanda, Rus și Gâlgău.
Proiectul “Autostrada Nordului” Baia Mare – Dej – Bistrița va cuprinde și Centura Bistriței. Drumul expres este un drum public cu viteze admise de până la 120 km/h și benzi de circulație mai înguste – fără banda de urgență, cu separator de beton.
Pe autostrăzi se poate circula, în România, cu maximum 130 km/h, acestea fiind înzestrate cu parapet metalic și benzi de accelerare / decelerare. Un DEx este cu 30% mai ieftin decât o autostradă, însă poate ajunge apoi la nivelul superior, în funcție de trafic.