De data aceasta, întâlnirea a fost una cordială, fără avertismente sau amenzi, la sediul Federației Patronilor Bihor (FPB). Au răspuns invitației organizației patronale, Nicolae Hoduț – inspector șef adjunct Relații de Muncă și Cristina Blikling – jurista instituției.
Sala de ședințe a PFB Bihor s-a dovedit neîncăpătoare joi, 26 septembrie 2024. Asta dovedește interesul ridicat al antreprenorilor membri ai FPB, și nu numai, de se întâlni cu reprezentanții ITM Bihor și de a afla informații legislative, mai vechi, sau mai noi din partea acestora.
Miza pe avertismente
Nicolae Hoduț a făcut, pentru început, o prezentare a activității ITM Bihor, subliniind faptul că instituția al cărei reprezentant este nu merge neapărat pe amenzi, cât pe avertismente.
„Pentru noi, prevenția a fost tot timpul un lucru important și n-am folosit prima data sancțiunea amenzii, când am putut folosi avertismentul. Din total sancțiuni aplicate anul trecut pe partea de Relații de Muncă, 19% au fost amenzi și restul avertismente, iar pe partea de Securitate și Sănătate în Muncă, circa 6% au fost amenzi”, a precizat inspectorul șef adjunct al ITM Bihor.
Acesta a adăugat că pe Relații de Muncă nu este negociabilă munca fără forme, doar pe cazuri izolate aplicându-se avertismente, în rest fiind aplicate amenzi.
Răspunsuri la întrebări
Reprezentanții ITM Bihor au răspuns problemelor ridicate de membrii FPB. Una dintre ele s-a referit la oferirea de material agenților economici privind atribuțiile pe care le au inspectorii ITM Bihor. Nicolae Hoduț le-a răspuns că acestea se regăsesc pe site-ul instituției, prin intermediul comunicatelor de presă, dar și prin intermediul întâlnirilor periodice cu angajatorii.
Un alt subiect ridicat de antreprenori s-a referit la posibilitatea introducerii unui cazier pentru angajați.
„Trebuie să înțelegeți că toți cei prezenți aici sunteți de bună credință, de a respecta legea, dar sunt și conducători ai locurilor de muncă care nu au o conduită morală la locul unităților. Din punctul meu de vedere, nu știu cum ar putea fi funcțional un astfel de cazier. Asta nu înseamnă că nu se poate. Aveți procedurile legale, puteți face procedurile legislative, din care dacă găsiți procedura corectă. Tot așa, ne putem gândi și la un cazier al angajatorului”, a explicat inspectorul șef adjunct al ITM Bihor.
Alt subiect asupra căruia s-au adus lămuriri a fost executarea activității economice de către administratorul firmei fără ca acesta să aibă contract de muncă. Răspunsul a fost că dacă este și asociat și administrator are posibilitatea să-și facă contract individual de muncă.
Antreprenorii s-au plâns că nu au prea multe variante de cercetare individual a unui angajat care nu vine la lucru, singura variantă fiind instanța, ceea ce durează mult timp.
Nicolae Hoduț a recunoscut că aici este o lacună legislativă, dar i-a îndemnat pe reprezentanții FPB să facă demersurile necesare pentru amendarea legii.
Cristina Blikling le-a răspuns antreprenorilor prezenți că multe dintre problemele ridicate de aceștia ar putea fi rezolvate printr-o mai mare implicare a lor, inclusive în consiliul tripartite: patronate, sindicate, ITM Bihor, unde prezența atât a patronatelor cât și a sindicatelor lasă de dorit.
„Nu vine nimeni la aceste întâlniri. Nimeni nu are nimic de comunicat, de transmis. Conlucrarea acesta între cele trei medii este esențială”, a subliniat jurista ITM Bihor.
La final, inspectorul șef adjunct al ITM Bihor a fost solicitat de către vicepreședintele PFB, Vasile Fonoage, să puncteze trei priorități la care agenții economici să fie atenți în activitatea pe care o desfășoară.
„Administratorii trebuie să înțeleagă că munca fără forme legale nu este o soluție. Să nu facă compromisuri cu angajații și să evite munca subdeclarată, care este tot un compromis”, a punctat Nicolae Hoduț.
Una peste alta, întâlnirea de la Federația Patronatelor Bihor s-a bucurat de un real succes. La fel cum au fost, de altfel, și întâlnirile cu reprezentanții ANAF și ai Protecției Consumatorilor.