Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

“Calvarul Turda” se termină în iunie. “Am așteptat un an ca să putem muta stâlpii”

Drumul expres (DEx4) care va devia traficul de tranzit din municipiu pe Autostrada Transilvania (A3) este programat să fie gata la mijlocul anului viitor.
Constructorii de pe drumul expres recuperează întârzierile birocratice la lumina reflectoarelor | Foto: TB

Drumul expres (DEx4) care va devia traficul de tranzit din municipiu pe Autostrada Transilvania (A3) este programat să fie gata la mijlocul anului viitor.

“Consorțiul nostru a fost blocat între o jumătate de an și peste un an de avizele necesare de la compania de electricitate ca să putem muta stâlpii de înaltă și medie tensiune. Vom lucra și în sezonul rece, deoarece sunt lucrări care se pot executa în aceste condiții”, ne-a explicat Daniel Scurtu, reprezentant al constructorului bistrițean Dimex 2000.



Ministrul transporturilor a vizitat șantierul DEx4. “Mi-am propus să vin de multă vreme la această descărcare de la Tureni. Constructorii români sunt la 72% progres, asta înseamnă că la sfârșit de mai – început de iunie 2025 pot să finalizeze lucrarea, depinde și cât de lungă este iarna.

Întârzierile au apărut din cauza unor relocări de utilități care nu țin neapărat de constructor, sunt alte companii, de distribuție, de transport energie după care trebuie să stai. Nu este nimic special, se întâmplă aceste lucruri peste tot, mai ales în zona de sud a României dai de tot felul de cabluri, de rețele electrice, care consumă timp și duc la anumite întârzieri, dar vor fi recuperate.

DEx4 și linia electrificată de tren spre Episcopia Bihor sunt investiții care vor ajuta județul Cluj, chiar regiunea, am văzut că s-a întâmplat acest lucru la Timiș, un județ cu situație asemănătoare. Sper ca lucrurile să continue în același, ritm, iar constructorul să își facă treaba, astfel încât termenele să fie respectate”, a spus Sorin Grindeanu.

Drumul expres (DEx4) care va devia traficul de tranzit din municipiu pe Autostrada Transilvania (A3) este programat să fie gata la mijlocul anului viitor.

Stadiul actual la Tureni: 72%

“În județul Cluj, pe șantierul DEx4, care va asigura legătura între A3 și DN1, asocierea de constructori români și spanioli a ajuns la un stadiu fizic de 72%. 400 de muncitori și 250 de utilaje lucrează pe anumite sectoare la terasamente, consolidări, cofrări, armătură, turnarea betonului.

Pe alte sectoare se montează deja hidroizolație, parapet, infrastructura instalațiilor de iluminat. Noul drum expres (5 km) va descongestiona în mare parte circulația din zona Cluj-Napoca. Contractul finanțat prin Programul Transport se ridică la 562 milioane lei, fără taxa pe valoarea adăugată”, potrivit Ministerului Transporturilor.

DEx dintre DN1 Tureni și A3, noua centură ocolitoare a Turzii, este o șosea cu câte două benzi pe sens va scădea presiunea pe nodurile Gilău și Nădășelu ale A3. Potrivit recensământului din 2022, DN1 între Turda și Varianta de Ocolire Cluj Est era tranzitat zilnic de 23.000 de vehicule. DEx4 va oferi participanților la trafic posibilitatea de a evita congestiile de trafic din Turda.

Șoseaua va avea 5 km, însă cu o lungime dublă a bretelelor de acces: 10 km. Drum expres înseamnă că șoseaua are câte două benzi pe sens, banda de urgență este mai redusă decât la autostradă, în zona mediană spațiul este mai mic.

Inițial, autoritățile locale au sugerat și două bretele către Petreștii de Jos, însă propunerea nu și-a dovedit viabilitatea. Legătura A3 – DN1 va fi importantă pentru descongestionarea traficului, economia și turismul din zonă. Executanți sunt Dimex 2000, Autotehnorom, OPR Asfalt, Obras, Con-A. Termenul inițial de finalizare era februarie 2025.

Tunelul Meseș, între CNSC și Curtea de Apel

“Pentru secțiunile Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău din A3, noi am dat soluția acum două săptămâni. Este cea mai mare licitație pe care a organizat-o în istorie Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), de peste 1 miliard de euro.

S-a ajuns la o soluție, a fost dată, licitația a fost monitorizată și de Agenția Națională pentru Achiziții Publice, practic o supervizare. Ceilalți care au participat la licitație pot să o conteste, este dreptul lor legal. Cei care au câștigat au avut prețul cel mai mic, iar diferențele față de ceilalți competitori sunt mari.

Asta nu înseamnă că nu pot exista soluții în instanță pe care le vom respecta și care pot să ducă la alți câștigători. Deocamdată avem o contestație la Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), dacă alții vor considera că trebuie să se meargă mai departe către Curtea de Apel este dreptul lor legal.

Din experiența ultimilor ani de la minister, instanța a dat termene tot mai scurte la aceste soluții, lucru care ne-a ajutat să avem acum în execuție 800 km de autostradă și drum expres în România, iar asta a însemnat că am putut semna contractele mai repede și să intre în execuție”, a menționat Grindeanu.

Constructorul italian WeBuild a depus o întâmpinare la CNSC în care susține că nu a primit accesul la întreg dosarul de achiziție publică și solicită anularea comunicării câștigătorului licitației pentru tronsonul cu tunelul Meseș. Astfel, WeBuild a blocat semnarea contractului asocierii Makyol (Turcia) cu CNAIR pentru cea mai scumpă porțiune din A3, lotul Meseș – 6,6 miliarde de lei fără TVA.

Licitația pentru lotul cu tunel de 2,8 km prin Munții Meseș a fost lansată în 10 februarie 2023, în august fiind depuse șapte oferte. Liderii de asociere de la licitație erau Makyol, SA & PE, WeBuild, Ictaș, Mapa, Nurol, Tekfen. Evaluarea la lotul Meseș, ultimul sector necontractat din A3, a durat mai bine de un an, fiind șapte amânări succesive.

„Contract electoral”, anulat la Chiribiș

“La tronsonul Chiribiș – Biharia din A3, în 2020, s-au grăbit niște „domni” să semneze un contract electoral – erau alt guvern și alt ministru – asigurându-l pe constructorul român din Oradea că după aceea se reglează lucrurile. Următoarea echipă de la minister nu a fost de acord să mărească suma cu mai mult de 10%, cât prevedea legea. S-a ajuns în instanță.

Cel care s-a angajat la acel contract nu a putut să facă proiectul în banii respectivi, deși a primit asigurări că va primi mai mulți de la acei „domni”. De aceea, am considerat necesar să dăm la o parte acea treabă, să facem o nouă licitație care are un câștigător, dar sunt niște procese în spate pe care justiția trebuie să le clarifice. Când aceste lucruri se vor întâmpla, noi vom da drumul la execuție”, spune ministrul.

În martie, CNAIR a semnat cu asocierea Precon Transilvania – Citadina contractul pentru lotul Chiribiș – Biharia. Consorțiul are la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor. Valoarea investiției este de 785 milioane de lei, fără TVA, bani asigurați prin Programul Transport.

,,Semnarea a fost posibilă doar după soluționarea contestațiilor de către CNSC”, preciza Cristian Pistol, director general al CNAIR. Pe traseul de 28 km vor fi construite 7 poduri și 11 pasaje. Contractele anterioare pentru construcția acestei secțiuni de autostradă au fost reziliate de mai multe ori până acum, din cauza incapacității constructorilor de a finaliza lucrările.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Instituții și companii din acest sector se aliază, la Forumul de Securitate Cibernetică în Energie (FSCE), pentru a face față unor asalturi informatice estimate ca iminente.   

“Gardieni” pentru hackerii din energie. Un prim atac, anihilat la Cluj

Articolul următor

Spitalul Premiere - singurul spital din Timișoara cu 3 centre de excelență acreditate internațional

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
proiecte
Citeste mai mult

Clujul marilor proiecte pe hârtie

Metroul, trenul metropolitan și centura metropolitană propriu-zisă încă nu au ajuns în faza de șantier, conform listei proiectelor…
Investiții
Infrastructură
proiecte
Citeste mai mult

Clujul marilor proiecte pe hârtie

Metroul, trenul metropolitan și centura metropolitană propriu-zisă încă nu au ajuns în faza de șantier, conform listei proiectelor…
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share