Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Școala din viitor. 18.000 de elevi clujeni experimentează la Qub

În anul școlar 2023-2024, 18.000 de elevi din județul Cluj au experimentat învățarea practică în cadrul atelierelor Qub.

Centrul pentru știință și artă Qub Education își reia programele educaționale destinate școlilor clujene. 



În anul școlar 2023-2024, 18.000 de elevi din județul Cluj au experimentat învățarea practică în cadrul atelierelor Qub. Special gândite pentru a le oferi elevilor oportunitatea de a înțelege și aprofunda noțiuni teoretice învățate la școală, programele Qub completează programa cu experimente și experiențe interactive, într-un spațiu-laborator unic în România.

Științele exacte, arta, ingineria, construcțiile sunt domeniile pe care Qub le mixează în activităților sale, pentru a-i ajuta pe elevi să înțeleagă realitatea din perspective inedite și a-i echipa cu abilitățile de care vor avea nevoie în viitor. Accesul la ateliere este gratuit pentru elevi și profesori.

Copiii învață legile lui Pascal și Arhimede construind mecanisme hidraulice capabile să îndeplinească diverse sarcini de ridicare și mișcare. Ei înțeleg tainele naturii folosind microscoape optice și stereolupe pentru a face vizibil universul invizibil ochiului, de la amprente și cristale la ceapă roșie, polen, soluri și apă.

Anatomia devine atrăgătoare chiar și pentru cei care nu vor să urmeze medicina, învățându-i să construiască o mână bionică. Sunt moduri prin care Qub abordează interdisciplinar și practic subiecte din programa școlară, în cadrul celor 24 de ateliere. Acestea acoperă teme din matematică, fizică, biologie, inginerie, construcții, programare, sustenabilitate, artă și știință.

“Este încântător să vezi cum interacțiunea cu un spațiu diferit și faptul că sunt provocați să experimenteze și să creeze proiecte mută interesul elevilor de la smartphone la învățare. La atelierele noastre, trebuie să creeze ceva într-un timp scurt, să colaboreze cu colegii, să gândească critic și să găsească soluții.

Le spunem mereu că pot pune în aplicare orice idee și că au voie să greșească, ceea ce poate fi surprinzător pentru mulți dintre ei, dar, de aici, îi vedem cum prind aripi.

Pentru profesori este o experiență benefică, pentru că descoperă metode noi de învățare și se bucură că le pot oferi elevilor ocazia să vadă cum funcționează în practică multe dintre noțiunile predate la școală.

În fiecare an, venim cu activități menite să completeze programa și să-i ajute pe elevi să conecteze informațiile pe care le acumulează, acum, din medii și perspective atât de diverse”, a spus Miruna Amza, manager al Qub.

Qub

Unul dintre elementele care transformă experiențele de învățare ale elevilor este spațiul Qub. Cu un design care îmbină principii de ergonomie în învățare (de exemplu, șezut dinamic și iluminare eficientă), are o zonă de laborator, dotată cu microscoape și alte instrumente de observare și analiză

Altă zonă este pentru prototipare și inovare, echipată cu imprimantă 3D, mașină de  tăiat cu laser și unelte și materiale necesare pentru fabricare. Acest spațiu a găzduit ateliere și cluburi despre spații inteligente, matematică vizuală, prototipare, artbots, design thinking.

La Clubul de Matematică Vizuală, coordonat de profesoara Ariana Văcărețu, de la Colegiul Național Emil Racoviță Cluj-Napoca, elevii dau viață conceptelor matematice, creând obiecte 3D și instalații interactive. În acest fel, teoremele complicate devin tangibile și captivante pentru elevi.

“Elevii au dificultăți în înțelegerea conceptelor matematice. Am fost convinsă că, dacă elevii sunt puși în situația de a crea obiecte reale cu ajutorul cărora să prezinte concepte sau idei matematice, atunci ei înțeleg mult mai bine conceptele respective, pentru că abstractul devine real.

În timpul primului atelier, am lansat sarcina: alegeți un concept matematic (radian, secțiuni conice, cerc trigonometric, funcție, număr, triunghiul lui Pascal), proiectați și realizați un obiect care să ilustreze conceptul respectiv”, a explicat Ariana Văcărețu.

Cinci luni târziu, elevii își prezentau prototipurile și procesul de lucru, explicând concepte și idei matematice cu ajutorul obiectelor pe care le-au realizat. “Seria de ateliere Visible Maths a sprijinit înțelegerea conceptelor matematice de către elevi, le-a dezvoltat creativitatea și abilitățile lor de rezolvare a problemelor, și a făcut ca matematica să prindă viață pentru elevi”, a mai spus cadrul didactic.

Arta este o componentă importantă în procesul de învățare, iar, în curricula Qub, s-a regăsit în cadrul atelierelor HAZora (sunete și jocuri), susținut de Ioan Onișor, Cartografii Afective, susținut de ArtiViStory Collective de la Universitatea de Artă și Design, Ora de Muzică și Mișcare, cu dirijoarea Dalma Toadere sau Teatru, Improvizație, cu Orsolya Gal.

Qub a creat și cluburi pentru elevii de gimnaziu și liceu. La Clubul de Prototipare, coordonat de inventatorul și fondatorul Control3D.ro, Eugen Guțiu, elevii își pot dezvolta pasiunea pentru inovație. Ei utilizează echipamente avansate: imprimanta 3D, mașina de gravat și tăiat cu laser.

La Clubul de Bioinginerie, învață despre structurile și procesele microscopice și moleculare ce stau la baza vieții, punând în practică noțiunile teoretice învățate la școală. Participanții au șansa de a fi selectați în echipa care va reprezenta România la cel mai mare concurs dedicat biologiei sintetice (IGEM).

Elevii care vor să exerseze engleza sau o vorbesc nativ pot să se înscrie la Discovery Club, unde au avea ocazia să descopere domeniile STEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică) într-un mod interactiv și practic.

Qub continuă activitățile Clubului Cultural Explorers, dedicat elevilor ucraineni din Cluj-Napoca. Folosindu-se de diverse tehnologii, vor construi dispozitive interactive ce ilustrează invenții emblematice din diferite regiuni: instrumente muzicale tradiționale, stații meteo, semafoare inteligente.

Qub, centru pentru știință și artă creat de Centrul Cultural Clujean, completează curricula școlară cu activități practice, într-un spațiu-laborator de învățare unic în România. Îmbinând abordări bazate pe învățarea STEAM, open schooling, pedagogii alternative și având o cultură a colaborării cu școlile, completează sistemul tradițional cu inovațiile din educație.

În anul școlar 2023-2024, 50 de școli din județ au experimentat programele Qub. 2.300 de elevi au luat parte la atelierele desfășurate în spațiul Qub, la care s-au adăugat 15.000 de elevi în școli. Qub Education este finanțat de Fundația Botnar în contextul inițiativei Our Cluj și dezvoltat cu sprijinul Primăriei Cluj-Napoca și al Inspectoratului Școlar Județean.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Asocierea Asfamixt – Costa Voc Impex va construi drumul montan Padiș – Ic Ponor

Articolul următor

Playtopia – cel mai mare parc de distracții indoor din România, deschis la Sibiu

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share