Conducerea județului recurge la credite de 26 milioane € pentru aerogară, alături de cele de 18 milioane € pentru parcurile de specializare inteligentă (PSI).
“Când am prezentat bugetul județului Maramureș pentru anul 2025 în fața consilierilor județeni am spus adevărul și am prezentat realitatea dură cu care ne confruntăm de la preluarea mandatului. Consiliul Județean (CJ) Maramureș are nevoie de măsuri ferme pentru a supraviețui și a se dezvolta.
Am redus cheltuielile, am economisit peste 26 milioane lei față de anul trecut, dar nu este suficient. Pentru ca Maramureșul să aibă proiecte reale de dezvoltare suntem nevoiți să luăm un nou împrumut”, a rezumat președintele instituției județene, Gabriel Zetea.
„Să salvăm proiectele vitale”
“Aeroportul Internațional Maramureș (AIM) este un exemplu clar despre cum deciziile neinspirate costă greu. Acum doi ani, fostul executiv al CJ a ales să mărească proiectul AIM, suplimentând investițiile fără să asigure finanțarea necesară. Astfel, proiectul a crescut de la 125 milioane lei (fonduri europene) la aproape 230 milioane.
Diferența de 130 milioane lei a rămas în sarcina CJ Maramureș, din fonduri proprii. Anul trecut s-a luat un împrumut de 60 milioane lei. Astăzi plătim rate și dobânzi și mai avem nevoie de încă 70 milioane lei pentru a închide șantierul. Cine a spus anul trecut că există bani garantați de guvern a mințit.
Nu avem alocare suplimentară, nu avem sprijin automat. Singurele opțiuni reale: împrumut nou sau sprijin extraordinar de la guvern, pe care trebuie să îl câștigăm prin muncă și seriozitate. Deciziile neinspirate ne-au adus aici. Acum trebuie să fim realiști și să muncim pentru a salva proiectele vitale ale județului”, îndeamnă Zetea.
Noul terminal, ridicat de Concelex
În 2024, AIM a inaugurat prima dintre cele trei investiții programate, de 63 milioane €, din fonduri europene: remiza PSI și drumul perimetral (6,9 milioane). Alte investiții erau noul terminal de pasageri (42,8 milioane), dotările cu echipamente necesare (14,2 milioane).
Un proiect preconizat era instalarea de panouri fotovoltaice, care să asigure integral consumul de energie al AIM. Concelex București se ocupă de proiectarea și execuția noului terminal al AIM care va asigura deservirea a 450 pasageri/oră, cu o suprafață desfășurată de 12.209 mp. AIM a realizat, în 2023, afaceri de 14 milioane lei, însă datoriile erau de 82 milioane.
Parcurile inteligente, altă corvoadă financiară
Conducerea forului județean a anunțat recent că aleșii Maramureșului au avizat contractarea unui credit de 91 milioane lei care să permită materializarea a patru PSI la Șomcuta Mare, Fărcașa, Baia Sprie, Târgu Lăpuș. Executivul CJ a propus varianta CEC Bank pentru cofinanțarea a patru dintre cele șapte PSI programate. În planul inițial mai figurau și cele din Mireșu Mare, Bogdan Vodă, Giulești. Specializarea inteligentă este un concept promovat de UE pentru a exprima cadrul și mecanismele proceselor de inovare la nivelul unei țări sau regiuni de dezvoltare.