Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Maramureșul, condamnat la datorii pe termen lung. Noua factură: 66 milioane €

bugetul
Consilierii județeni au fost informați despre datoriile cărora trebuie să le facă față Maramureșul | Foto: Gabriel Zetea

Județul trebuie să ramburseze anual 10 milioane € ca să acopere cofinanțarea pentru opt proiecte de infrastructură rutieră, adică să dubleze datoria publică.

“Când am prezentat consilierilor județeni adevărul despre ”moștenirea” cu care ne confruntăm și despre cum împărțim bugetul anului 2025, am arătat că am redus cheltuielile și că luptăm să salvăm ce se poate.



Însă găsim în fiecare zi bombe financiare lăsate din trecut: Aeroportul Internațional Maramureș (AIM) – proiect dublat artificial, fără acoperire bugetară reală, parcurile inteligente (PSI) – șapte promise, patru realizabile cu împrumuturi și dobânzi uriașe.

Drumurile județene sunt o altă „realizare” făcută fără responsabilitate. În loc să folosim corect 300 de milioane de lei din fonduri europene pentru reabilitarea a cinci drumuri județene, fostul executiv a decis, în „înțelepciunea” sa, să mărească proiectul la opt drumuri. Cum?

Asumând, fără nicio bază reală, că Maramureșul va adăuga din buget propriu încă 330 milioane lei. Rezultatul? Pentru a susține această „performanță”, ar trebui să dublăm datoria publică a județului. Ar trebui să plătim anual aproape 50 de milioane de lei doar dobânzi și rambursări, doar pentru aceste drumuri”, a arătat șeful Consiliului Județean (CJ), Gabriel Zetea.

Respinși de ADR Nord-Vest

“Le-am cerut celor de la Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV) să revenim la dimensiunile inițiale, dar ni s-a spus clar: „Ați semnat. Nu se mai poate modifica nimic”.

Cine a făcut aceste angajamente a ignorat realitatea financiară, a închis ochii la consecințe și a condamnat Maramureșul la datorii pe termen lung. Aceasta este piatra de moară pe care am moștenit-o și pe care suntem obligați să o gestionăm, cu sacrificii uriașe”, constată oficialul CJ Maramureș.

Conducerea județului a anunțat că va trebui să recurgă la credite de 26 milioane € pentru aerogară, alături de cele de 18 milioane € pentru PSI ca să poată susține proiectele deja programate. În 2024, AIM a inaugurat prima dintre cele trei investiții programate, de 63 milioane €, din fonduri europene: remiza PSI și drumul perimetral (6,9 milioane).

Alte investiții erau noul terminal de pasageri (42,8 milioane), dotările cu echipamente necesare (14,2 milioane). Pe de altă parte, consilierii județeni au avizat contractarea unui credit de 91 milioane lei care să permită materializarea a patru PSI la Șomcuta Mare, Fărcașa, Baia Sprie, Târgu Lăpuș. În planul inițial mai figurau și cele din Mireșu Mare, Bogdan Vodă, Giulești.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
TeraPlast

Dorel Goia: “Când mulți proprietari erau dispuși să vândă fabrici performante, noi am cumpărat”

Articolul următor

Cum recunoști o cafea bună. Ce se află în culisele industriei cafelei de specialitate din România

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Citeste mai mult

Angajări în domeniul feroviar

Târgul de Carieră Feroviară în România revine în luna iunie cu cea de-a X-a ediție și aduce în…
Turism
Citeste mai mult

Crama Jelna a luat bronzul la Top Hotel Awards

Pentru a treia oară consecutiv vinarii bistrițeni se clasează pe podiumul competiției destinate industriei ospitalității din România. „Suntem…
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share