Județul trebuie să ramburseze anual 10 milioane € ca să acopere cofinanțarea pentru opt proiecte de infrastructură rutieră, adică să dubleze datoria publică.
“Când am prezentat consilierilor județeni adevărul despre ”moștenirea” cu care ne confruntăm și despre cum împărțim bugetul anului 2025, am arătat că am redus cheltuielile și că luptăm să salvăm ce se poate.
Însă găsim în fiecare zi bombe financiare lăsate din trecut: Aeroportul Internațional Maramureș (AIM) – proiect dublat artificial, fără acoperire bugetară reală, parcurile inteligente (PSI) – șapte promise, patru realizabile cu împrumuturi și dobânzi uriașe.
Drumurile județene sunt o altă „realizare” făcută fără responsabilitate. În loc să folosim corect 300 de milioane de lei din fonduri europene pentru reabilitarea a cinci drumuri județene, fostul executiv a decis, în „înțelepciunea” sa, să mărească proiectul la opt drumuri. Cum?
Asumând, fără nicio bază reală, că Maramureșul va adăuga din buget propriu încă 330 milioane lei. Rezultatul? Pentru a susține această „performanță”, ar trebui să dublăm datoria publică a județului. Ar trebui să plătim anual aproape 50 de milioane de lei doar dobânzi și rambursări, doar pentru aceste drumuri”, a arătat șeful Consiliului Județean (CJ), Gabriel Zetea.
Respinși de ADR Nord-Vest
“Le-am cerut celor de la Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV) să revenim la dimensiunile inițiale, dar ni s-a spus clar: „Ați semnat. Nu se mai poate modifica nimic”.
Cine a făcut aceste angajamente a ignorat realitatea financiară, a închis ochii la consecințe și a condamnat Maramureșul la datorii pe termen lung. Aceasta este piatra de moară pe care am moștenit-o și pe care suntem obligați să o gestionăm, cu sacrificii uriașe”, constată oficialul CJ Maramureș.
Conducerea județului a anunțat că va trebui să recurgă la credite de 26 milioane € pentru aerogară, alături de cele de 18 milioane € pentru PSI ca să poată susține proiectele deja programate. În 2024, AIM a inaugurat prima dintre cele trei investiții programate, de 63 milioane €, din fonduri europene: remiza PSI și drumul perimetral (6,9 milioane).
Alte investiții erau noul terminal de pasageri (42,8 milioane), dotările cu echipamente necesare (14,2 milioane). Pe de altă parte, consilierii județeni au avizat contractarea unui credit de 91 milioane lei care să permită materializarea a patru PSI la Șomcuta Mare, Fărcașa, Baia Sprie, Târgu Lăpuș. În planul inițial mai figurau și cele din Mireșu Mare, Bogdan Vodă, Giulești.