Conducerea județului și operatorii aerieni speră la o „revoluție” a traficului, bazându-se pe marile proiecte de extindere și modernizare: terminale, pistă și platforme.
“Anul acesta reușim să aniversăm pasagerul nr. 1 milion mai repede cu două săptămâni pe Aeroportul Avram Cluj (AIAIC); avem o creștere de 6% a traficului în 2025. Apreciez munca și devotamentul celor 350 de angajați ai AIAIC.
Totuși, deservirea pasagerilor implică efortul comun din partea partenerilor din perimetru: ROMATSA, Brigada Antiteroristă a Serviciului Român de Informații, Poliția de Frontieră, Vama, Poliția Transporturi, compania de handling Menzies, operatorii aerieni, alte societăți.
Așa am reușit să ajungem pe locul 1 în Europa, în 2021, la aeroporturile sub 5 milioane de pasageri. Consiliul Județean (CJ) a investit mult până când am ajuns profitabili, însă acum avem o contribuție financiară importantă înapoi la bugetul județului. Vicepreședintele Radu Rațiu a fost membru în Consiliul de Administrație al AIAIC, cunoaște foarte bine activitatea de aici.
În ultimii ani am investit 200 milioane €, 60 milioane € fonduri UE, am avut posibilitatea ca prin Programul Operațional Infrastructură Mare să investim în echipamente de securitate, siguranță. Am extins terminalul de călători, putem să prezentăm facilități mult mai bune pentru pasageri, companii aeriene”, a informat directorul general al AIAIC, David Ciceo.
Independența energetică, din 2026
“Avem un plan coerent de dezvoltare: estimăm că în 2040 vom ajunge la 7 milioane de pasageri; așteptăm să se finalizeze devierea râului Someș și vom extinde pista la 3,4 km. Avem potențial pentru cursele continentale, suntem convinși că vom inaugura extinderea pistei cu zborul direct de New York.
Pregătim un proiect de parc fotovoltaic de 5 MW, printr-un program european prin care se finanțează și panouri, și baterii. Sperăm ca anul viitor să fim independenți energetic, ne-am angajat, ca toate aerogările din Europa, ca până în 2050 să avem zero emisii de carbon.
Peste un an vom avea o scădere puternică a emisiilor de CO2. Pregătim proiecte și studii pentru extinderea terminalului de sosiri, un terminal nou care să fie gata în cinci ani în pregătirea unui trafic de 5-7 milioane pasageri, extinderea platformelor aeroportului”, spune oficialul AIAIC.
Județul are planuri ambițioase
“Sărbătorim mai devreme decât de obicei pasagerul nr. 1 milion, un semnal foarte bun că numărul va fi în creștere la final de an. Este important să investim în continuare în AIAIC deoarece un aeroport e o poartă de intrare pentru marii investitori. Clujul este cel mai dezvoltat județ din țară, după capitala București, deci noi trebuie să asigurăm factorii necesari.
Aeroportul trebuie să fie o poartă pentru investitorii majori. Întotdeauna marii investitori vin cu avionul, nu pe autostradă. Sperăm să invităm conducerea TAROM și la pasagerul nr. 5 milioane, de ce nu, în marele viitor, la pasagerul nr. 10 milioane.
Ne dorim ca din aeronavele pe care TAROM le cumpără în leasing să aloce una dintre ele și pe AIAIC, sporind atât confortul clujenilor, cât și numărul de pasageri pe aeroport. Va fi o poziție din care se pot discuta alte trasee, atât interne, cât și internaționale”, a îndemnat vicepreședintele CJ Cluj, Radu Rațiu.
Speranțe mari pentru turismul din Transilvania
“Atingerea actualei cifre de trafic este un simbol al dezvoltării dinamice a AIAIC și a importanței sale crescânde. Cluj-Napoca, inima Transilvaniei, este un centru istoric, cultural și economic vibrant, recunoscut pentru instituțiile sale academice de prestigiu, dinamismul său economic.
AIAIC joacă un rol important în susținerea acestei vitalități facilitând legături cruciale pentru mediul de afaceri, studenți și turiști, dornici să exploreze farmecul unic al Transilvaniei. Prin intermediul AIAIC vizitatorii au oportunitatea de a descoperi bogăția culturală, vestigiile istorice și peisajele spectaculoase care definesc această regiune.
AIAIC s-a consacrat ca principală poartă aeriană a Transilvaniei, conectând regiunea nu numai cu restul țării, ci și cu numeroase destinații internaționale. Eforturile constante de modernizare a infrastructurii, cum ar fi extinderea terminalului de plecări, demonstrează angajamentul AIAIC de a crește capacitatea și de a îmbunătăți experiența de călătorie pentru pasageri.
Cu o rețea extinsă de rute operate de diverse companii aeriane, aeroportul nostru facilitează mobilitatea pasagerilor, stimulează schimburile economice și promovează turismul în întreaga regiune.
Impactul pozitiv se resimte în diferite sectoare: de la crearea de locuri de muncă și stimularea oportunităților de afaceri până la creșterea veniturilor din turism pentru comunitatea locală și regională. Privind spre viitor suntem optimiști în privința dezvoltării continue a AIAIC, anticipând noi rute care vor consolida și mai mult rolul său crucial pentru Transilvania”, a spus Florentin Burz, subprefect al Clujului.
Trafic mai bun decât anul trecut
“Ne bucurăm că de mai mulți ani AIAIC își dezvoltă constructiv platforma, facilitățile. Ne bazăm pe aportul CJ Cluj pentru că toate aprobările pentru dezvoltarea aerogării se dau de către această instituție. Prin rapoartele, procesele-verbale transmitem forului județean toate acțiunile pe care le întreprindem, măsurile pe care le luăm, aprobările de care avem nevoie.
Sperăm să avem pasagerul nr. 2 milioane cât mai repede și să depășim 3,5 milioane până la sfârșitul anului datorită faptului că, în acest moment, suntem mai avansați cu traficul decât în aceeași perioadă din 2024. Ne dorim să avem pasagerul nr. 3 milioane undeva în noiembrie”, anticipează Viorel Federiga, președinte CA al AIAIC.
“Suntem parteneri cu AIAIC de mai mulți ani, încercăm să îl conectăm cât mai bine cu capitala București, să oferim conexiuni și servicii atractive. TAROM funcționează de 71 de ani, însă vechea companie conecta Clujul din 1930, din perioada interbelică.
Este important ca un aeroport să se conecteze cu capitala și cu toate regiunile țării, încercăm să oferim clujenilor un program de zbor cu cât mai multe conexiuni. Ne dorim să sărbătorim aici pasagerul cu nr. 5 milioane, de ce nu și pe cel cu nr. 10 milioane”, a menționat Costin Iordache, director general al TAROM.
“Nu sunt din Cluj, călătoresc în interes de business aici, dar vin de fiecare dată cu mare plăcere pentru că simt că s-au făcut eforturi în ultimii ani. Este un oraș apropiat sufletului meu”, Marius Rădan, pasagerul nr. 1 milion pe AIAIC în 2025, director de vânzări la Johnson & Johnson Innovative Medicine.
Cursa de Otopeni, cea mai accesată
AIAIC, CJ Cluj și TAROM au marcat pasagerul cu nr. 1 milion, înregistrat pe zborul RO 643 Bucureşti – Cluj-Napoca al companiei aeriene naționale, premiat la sosirea aeronavei. În trimestrul 1 din 2025, destinația Bucureşti – Otopeni a ocupat locul 1 în topul rutelor de pe AIAIC, cu 80.000 pasageri înregistraţi. Această destinaţie este deservită de pe AIAIC de trei companii aeriene: TAROM, HiSky, Animawings.
Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române a fost înfiinţată în 1954, iar în 2010 a aderat la SkyTeam, alianţă globală ce oferă pasagerilor membrilor săi acces la o reţea variată de destinaţii, cu mai multe frecvenţe şi conexiuni.
TAROM operează 50 de destinaţii proprii şi destinaţii deservite de partenerii code share. De pe AIAIC, TAROM operează zboruri zilnice spre Bucureşti, iar în sezonul de vară are programate chartere spre Grecia (Skiathos şi Mytilene – Lesbos), Egipt (Sharm el Sheikh), Turcia (Antalya).