Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Viziune futuristă a Clujului în campania de imagine TIFF

AI

Într-un context în care ceea ce în secolul trecut părea de domeniul fantasticului este astăzi aproape de realitate, Festivalul Internațional de Film Transilvania (13-22 iunie, Cluj-Napoca) îndrăznește să imagineze un viitor dominat de tehnologie.



“Progresele în materie și erupția inteligenței artificiale (AI) în absolut toate domeniile au, cu siguranță, avantajele lor, dar în același timp generează o angoasă tot mai reală, amenințând să altereze lumea așa cum o știm, o dată ce cutia Pandorei a fost larg deschisă, iar lucrurile par să fi scăpat de sub control.

Cu „ajutorul” AI și cu contribuția unui scenarist cât se poate de uman, campania vizuală a TIFF din acest an propune o viziune futuristă a Clujului gazdă, cu un dram de ironie și imaginație obraznică, dar cum nu se poate mai plauzibilă.

Parafrazând titlul plin de semnificații al unui film celebru, “Viitorul sună întotdeauna de două ori” – nu doar în spotul celei de-a 24-a ediții de TIFF, ci și într-o antologie amplă de capodopere clasice și vizionare, dar și de titluri recente, din program, denumită sugestiv „Tomorrow is Fear”.

În spot, actorul Gabriel Spahiu interpretează un cinefil care se folosește de un soft AI pentru a afla detalii despre TIFF. Acesta e declicul real care-i alimentează brusc curiozitatea, declanșând un schimb virtual – și din ce în ce mai agasat – de replici despre cum va arăta Clujul peste 25 de ani. Răspunsul final pare să-l satisfacă, deși ceva-ceva nu sună tocmai încurajator”, rezumă organizatorii festivalului.

TIFF

Spotul TIFF.24 este regizat de Radu Bărbulescu, imaginea este semnată de Tudor Mircea, montajul de Alexandru Pintică, scenografia de Raluca Pascu și scenariul de Dan Panaet, Tudor Giurgiu. Afișul ediției imaginează o proiecție de film în Piața Unirii, într-o ambianță futuristă ultratehnologizată în care roboții veghează asupra spectatorilor TIFF.

Campania vizuală anticipează o retrospectivă eclectică și generoasă – Tomorrow is Fear – alcătuită din filme care fie imaginează, în cheie preponderent SF și distopică, viitorul, fie explorează anxietățile actuale generate de progresele tehnologice (în special AI) și doctrine ideologice. Simboluri din filmele secțiunii se regăsesc, mai mult sau mai puțin camuflate, și în afișul ediției.

Selecția este “copertată” de „Lumile ce vor veni” (r. William Cameron Menzies, 1936), în care briliantul exercițiu de anticipație al scriitorului și scenaristului H. G. Wells merge până în 2036, și foarte recentul documentar-avertisment „În burta inteligenței artificiale” (r. Henri Poulain, 2025), care dezvăluie fețele ascunse ale “AIsbergului”.

Spectatorii vor mai putea urmări pe marele ecran capodopere precum „Brazil” (1985), satiră distopică a lui Terry Gilliam despre un birocrat care încearcă să evadeze dintr-o societate opresivă; “Vânătorul de recompense” (r. Ridley Scott, 1982) în varianta restaurată; SF-ul cult „2001. O odisee spațială” (r. Stanley Kubrick, 1968), adaptarea fidelă a romanului lui George Orwell despre totalitarism, „1984” (r. Michael Radford, 1984).

În program sunt incluse și alte titluri de colecție: „Fahrenheit 451” (r. François Truffaut, 1966), „Hrana verde” (r. Richard Fleischer, 1973), „Până la capătul lumii” (r. Wim Wenders, 1991) în versiunea integrală de aproape cinci ore și incredibil de profetica fabulă „Ea” (r. Spike Jonze, 2013).

Antologia Tomorrow is Fear e completată de filme noi: „Tu ești lumea mea” (U Are the Universe, r. Pavlo Ostrikov, 2024), despre un transportor spațial de deșeuri nucleare care rămâne ultimul om de pe “Pământ, casa fără adresă” (The House with No Address, r. Hatice Aşkın, 2024), un thriller distopic care explorează supravegherea publică și noțiunea de cancel culture, „Copilul electric” (Electric Child, r. Simon Jaquemet, 2024), o poveste tulburătoare despre tehnologie, parenting și AI, și premiatul berlinez „Albastru infinit” (The Blue Trail, r. Gabriel Mascaro, 2025), călătoria unei femei prin Amazon, într-un viitor în care bătrânii nu mai au loc în societate.

În secțiune mai pot fi văzute falsul documentar generat aproape integral de un AI “hrănit” cu opera și personalitatea regizorului Werner Herzog, „Despre un erou” (r. Piotr Winiewicz, 2024), și, last but not least, musicalul apocaliptic „Sfârșitul” (r. Joshua Oppenheimer, 2024), cu Tilda Swinton și Michael Shannon în rolurile principale.

Programul complet al TIFF va fi anunțat la finalul lunii mai. Primele evenimente au fost puse în vânzare pe tiff.ro. TIFF este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația Festivalul de Film Transilvania.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Corteva

Corteva Agriscience sprijină noua generație de specialiști în agricultură

Articolul următor

Simulator de tren, experiență VR și zeci de angajatori la Târgul de Carieră Feroviară

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
proiecte
Citeste mai mult

Clujul marilor proiecte pe hârtie

Metroul, trenul metropolitan și centura metropolitană propriu-zisă încă nu au ajuns în faza de șantier, conform listei proiectelor…
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share