Daniel David propune ca reforme în educație concentrarea academică, majorarea bugetelor pentru învățământ și cercetare, reducerea analfabetismului funcțional.
“Am văzut oameni speriați despre unificarea universităților, teorii conspiraționiste. Încurajez concentrarea academică, inclusiv în Cluj, dar voluntar, de jos în sus, atunci când oamenii își doresc acest lucru și cu susținere financiară”, a declarat ministrul educației, pentru Transilvania Business, la inaugurarea Facultății de Științe Medicale și ale Sănătății (FSMS).
- “Eu am mers la minister pentru a întări, într-o situație complicată politic și financiar, componenta euro-atlantică, de a aduce activitățile de educație și cercetare la bun sfârșit, să nu apară sincope majore, a iniția reforme absolut necesare pe termen scurt, și a face un diagnostic despre ce ne-am dori, dar și să spun ce ar trebui făcut pe termen mediu și lung. Etapa mea s-a încheiat, însă dacă se va dori o continuitate, voi fi acolo pe mai departe”.
- “Într-un potențial nou mandat este necesar ca reformele pe care le-am propus în Raportul QX să fie asumate, implementate pe termen mediu și lung. Nu am mers acolo să fiu un ministru pentru CV, să fac o administrare a unui sistem. Dacă se asumă niște reforme, putem discuta”.
- „Al doilea criteriu este să ne asumăm o creștere a bugetului educației – deși nu sunt deloc naiv, nu mă aștept în acest an, în condițiile situației economico-financiare a țării. Însă, în cinci ani, printr-o creștere graduală, trebuie să ajungem la 15% din bugetul general consolidat pentru cheltuielile din educație și 1% din produsul intern brut pentru cercetare”.
- „Înțeleg că acum nu se poate produce creșterea de buget, dar să o clarificăm peste cinci ani și să venim între timp cu reforme care să eficientizeze sistemul și sub aspect administrativ-financiar. Dacă se întrunesc aceste condiții, s-ar putea să continui; dacă nu, de-abia aștept să mă întorc la Universitatea Babeș-Bolyai (UBB), unde avem foarte mult de lucru”.
- „În zona învățământului superior și cercetării suntem în faza în care evaluăm toate unitățile. Apoi vom ști care sunt cele de excelență, pe care le susținem, unde să facem concentrări academice pentru a deveni puternice. În preuniversitar e o prioritate absolută reforma legată de curriculum la nivel liceal, unde suntem în epoca de piatră. Acolo avem manuale înainte de a adera la UE, programele cadru nu am mai fost actualizate din 2008”.
- „Îmi doresc o reformă a învățământului rural – aproape jumătate dintre copiii din România provin de acolo – unde este un învățământ neperformant. Șansa de a reuși în educație din mediul rural este foarte mică în comparație cu tinerii din învățământul urban. Apoi, îmi doresc reconsiderarea statutului profesorului în societate prin prisma salarizării și condițiilor”.
- „În preuniversitar mă deranjează zona foarte mare de analfabetism funcțional, care ajunge la peste 40%, una care dispune la teorii conspiraționiste, manipulări, știri false. Oamenii ajung să creadă din nou în lucruri bizare: că vindecăm cancerul cu coada-șoricelului, că pământul este plat, încep să atace instituțiile statului. Vedem că ne mișcăm spre o societate în care anarhia, vocea celui care strigă mai tare, începe să devină mai puternică. Educația are o vină aici pentru că nu reușește să controleze acel analfabetism funcțional”.
A 23-a facultate, pe strada Clinicilor
UBB a inaugurat FSMS în prezența unor reprezentanți ai domeniului medical de top din țară, inclusiv de la Universitatea de Medicină și Farmacie Carol Davila din București.
„Noua facultate vine ca o repunere în drepturi a tradiției și moștenirii organizării inițiale a universității ca universitate comprehensivă, în rând cu universitățile de elită ale lumii. UBB are deja un corp consistent de specialiști în medicină și sănătate – titulari, angajați pe perioadă determinată sau colaboratori – ceea ce ne asigură o platformă bună de start”, a arătat rectorul interimar al UBB, Adrian Petrușel.
“Cea mai nouă facultate a UBB vine ca o continuare a tradiției învățământului și cercetării în domeniul sănătății derulate până acum și se dorește a veni în sprijinul activității medicale, nicidecum ca un concurent al facultăților de medicină”, potrivit conducerii UBB.
„Acesta nu e începutul unui drum, ci o continuare a pașilor pe care UBB i-a făcut prin programul UBBMed pe care această nouă facultate îl va dezvolta pornind de la specializările existente și construind altele noi, axate pe probleme importante pentru societate”, a menționat prorectorul UBB Marko Balint, coordonatorul programului strategic UBB-Med.
Vor mai sus în topurile mondiale
„Prin acest demers, UBB intră în normalitatea academică internațională, acoperind acum toate domeniile academice majore, așa cum am gândit din 2020, în condițiile în care în lume nu prea există universități comprehensive de referință care să nu să aibă o componentă biomedicală – unde se publică și se citează mult -, lucru exprimat apoi în vizibilitate și impact, inclusiv în clasamentele internaționale.
În acest context este clar că UBB, ca universitate comprehensivă, reprezentând cea mai mare comunitate academică țară, este spațiul în care se poate realiza și dezvolta cel mai bine caracterul interdisciplinar al formării medicale.
Mi-aș dori o dezvoltare interdisciplinară a noii facultăți și programe care să fie gândite într-o logică a calității, nu a cantității, unde programele educaționale să fie derivate din activitatea de cercetare-dezvoltare-inovare. Această componentă ar trebui să producă resursă umană foarte bine pregătită, dar și granturi, impact internațional și citări”, a menționat Daniel David.
Facultate cu 400 de locuri
Admiterea pentru specializările cu specific medical existente va fi organizată conform criteriilor stabilite pentru aceste programele de studiu și publicate pe site-urile facultăților de proveniență. Cifra de școlarizare estimată se ridică la 400 de locuri, urmând ca studenții admiși să fie școlarizați la FSMS începând din anul universitar 2025-2026.
“Tradiția medicală la UBB a început în 1775/1776 în Universitas Claudiopolitana (Universitatea din Cluj). A continuat în universitatea maghiară și românească din Cluj până în 1948, când prin reforma comunistă componenta biomedicală a fost organizată separat de UBB (atunci Universitatea Victor Babeș).
Pentru a se ancora în prezent și viitor și pentru a-și recupera tradiția în domeniu – UBB este succesoarea legală a Universității românești din Cluj și astfel a tradiției acesteia -, în 2020 UBB a creat Școala de Sănătate, care a evoluat în 2022 în UBB School of Health – UBBMed. Noua FSMS, înființată în 2025, devine astfel componenta centrală a UBBMed”, potrivit conducerii UBB.