Asociația de Transport Brașov a reluat licitația pentru transportul feroviar metropolitan pe un sistem cu trei magistrale: Stupini – gară, Codlea – Sf. Gheorghe și Zărnești – Dârste. Proiectul este declarat prioritate locală, iar studiul de fezabilitate scos la licitație este vital pentru accesarea finanțării de 230 milioane euro, asigurată de UE.
După repetare anulări, Asociația de Transport Brașov a demarat procedurile din cadrul licitației care vizează redactarea studiului de fezabilitate, care ar urma să prevadă amenajarea punctelor de oprire în interiorul Brașovului, modernizarea punctelor de oprire din zona metropolitană și achiziția de garnituri de tren, potrivit Clubferoviar.ro.
Prin acest proiect se propune introducerea unui transport feroviar în zona metropolitană și cea din vecinătatea acestei zone, pe trei trasee feroviare, cu următoarele stații:
- TM1 Halta Stupini – PO N. Labiș (propus) – PO Tractorul (propus, Nod intermodal conectat la mai multe linii de tren metropolitan) – Gara Brașov;
- TM2 Codlea – PO Parc Industrial Ghimbav (propus) – PO Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav (propus) – Ghimbav – PO VGP – Gara Bartolomeu – PO Tractorul (propus) – PO Triaj (propus) – Hărman (posibil PO nou) – PO Parc Industrial Prejmer (propus) – Ilieni – Prejmer – Chichiș – Ozun – Gara Sfântu Gheorghe;
- TM3 Gara Zărnești – General Traian Moșoiu – Halta Tohanu Vechi – Halta Romacril (Râșnov hc) – Gara Râșnov – Gara Cristian – PO Cristian Centru (propus) – PO Ina Schaeffler (propus) – PO Brașovia (propus) – Gara Bartolomeu – PO Tractorul (propus) – Gara Brașov – PO Zizin (propus) – PO Micșunica (propus) – Gara Dârste.
Totodată, proiectul vizează și achiziția de trenuri pentru cele trei magistrale planificate, dar și modul de cuplare a liniilor sub forma unui serviciu coerent.
Conform caietului de sarcini, achiziția serviciilor de întocmire a documentației tehnico-economice – faza Studiu de fezabilitate – pentru obiectivul de investiții: ,,Tren metropolitan Brașov” sunt incluse următoarele activități:
- analiza preliminară a infrastructurii de transport și a potențialului de dezvoltare a serviciilor de tren urban/metropolitan;
- elaborarea documentației tehnico-economice pentru faza Studiu de Fezabilitate conform HG nr. 907/2016, inclusiv Planul de amplasament al lucrării, care va cuprinde coridorul de expropriere, dacă este cazul, conform variantei finale de traseu avizate și a soluției tehnice adoptate;
- elaborarea documentațiilor necesare pentru achiziția elementelor de dezvoltare a infrastructurii și serviciilor de tren metropolitan;
- asigurarea suportului de specialitate pe perioada derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice și elaborării Cererilor de finanțare.
Finanțarea investiției va fi realizată prin accesarea fondurilor disponibile în cadrul Programului Transport 2021-2027, Prioritatea 6 (P6) Dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane, Obiectivul de politică 2.8 Promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon: Trenuri metropolitane în nodurile urbane, cofinanțarea fiind de 2%.
Durata pentru realizarea documentațiilor tehnice este de maximum 12 luni, valoarea estimată a serviciilor de proiectare fiind de 7.500.000 de lei, la care se adaugă TVA.
Modalitatea de atribuire este cel mai bun raport calitate-preț, în care propunerea financiară reprezintă 40 de puncte; componenta tehnică – demonstrarea unei metodologii adecvate de implementare a contractului, precum şi o planificare adecvată a resurselor umane și a activităților, alte 24 puncte; experiența experților cheie – 36 de puncte.
Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 4.07.2025, mai arată Clubferoviar.ro.