Conexiunea dintre Autostrada Transilvania (A3) și Drumul Național 1 (DN1) menită să ocolească municipiul Turda va fi circulabilă în scurt timp.
Maria Forna, prefectul județului Cluj, a vizitat șantierul de la Drumul Expres Tureni (DEx – A3), în vederea verificării în teren a stadiului lucrărilor. Acest tronson de importanță strategică va face legătura între Autostrada A3 (zona Turda) și Drumul Național DN1 (zona Tureni).
Pe șantier au mai fost Eugen Cecan, director regional al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Ileana Colosvari, viceprimarul comunei Tureni și Daniel Scurtu, reprezentantul societăți bistrițele Dimex 2000, antreprenor general.
Discuțiile s-au axat pe prezentarea stadiului tehnic actual al lucrării și respectarea din partea constructorului a termenului de finalizare a lucrărilor. “Partea carosabilă a DEx – A3 va fi finalizată și dată în folosință la 1 iulie, în timp ce lucrările adiacente vor continua până la 25 iulie”, a spus Daniel Scurtu (foto dreapta).
Caracteristici generale DEx – A3:
- Lungimea principală a drumului expres: 5 km
- Bretele de legătură la nodurile rutiere de pe DN1 și A3 – 10 km (Gilău – Tureni 1,4 km, Tureni – Turda 1 km, Turda – Tureni 1,3 km, Tureni – Gilău 1,1 km)
- Lungimea bretelelor la nodul cu A3: 5 km
- Două benzi de circulație pe sens (cu o lățime de 3,5 m fiecare)
- Acostamente de 2,2 m, spațiu median de 3 m, echipat cu separatoare de sens
- Proiectul include șapte poduri și viaducte
Detalii financiare și de execuție:
- Valoarea contractului: 562 milioane lei, fără TVA
- Finanțare: Programul Transport 2021-2027
- Constructor: asociere româno-spaniolă condusă de Dimex 2000
- Partea carosabilă a DEx – A3, dată în folosință la 1 iulie
- Lucrările adiacente vor continua până la 25 iulie
„Proiect vital pentru Cluj”
“Am reconfirmat angajamentul autorităților pentru finalizarea acestui proiect vital și a subliniat importanța infrastructurii rutiere pentru dezvoltarea economică și socială a județului Cluj și a întregii regiuni.
Autoritățile prezente și-au exprimat satisfacția față de progresele înregistrate și au reafirmat angajamentul ferm pentru ca proiectul să fie finalizat în condiții optime și la termen, devenind un exemplu de bună practică în implementarea infrastructurii naționale.
DEx Tureni e o investiție strategică – va aduce beneficii multiple Clujului, de la optimizarea traficului și îmbunătățirea siguranței, până la stimularea dezvoltării economice și creșterea calității vieții cetățenilor”, a relatat Maria Forna (foto centru).
Următorul pas: până la Dej
“Descărcarea de pe A3 de la Tureni, cu finalizare în iulie, va scoate o mare parte din traficul actual de pe DN1. Centurile ocolitoare, descărcările de pe autostradă sunt importante pentru comunitate decât credem noi, la Ministerul Transporturilor”, a declarat ministrul Sorin Grindeanu.
Dimex trebuia să temine DEx – A3 în februarie, dar a motivat cu întârzierea autorizațiilor de mutare a utilităților. Drumul este necesar pentru o legătură mai rapidă pentru accesul în Cluj-Napoca din A3, în prezent acesta fiind posibil prin Turda sau Florești.
Șoseaua va face legătura între A3 (zona Turda) și DN 1 (Tureni), ulterior până la Dej, prin proiectul Someș Expres (DEx 4 – 70 km). Șoferii care se vor deplasa dinspre județul Alba vor putea ocoli Turda și vor ieși de pe A10 pe A3, apoi pe DN 1, la Tureni.
Marea provocare: Centura Metropolitană
Asocierea condusă de societatea bistrițeană s-a angajat să realizeze în patru ani proiectarea și execuția variantei ocolitoare și drumurilor de legătură, de 40 km, pentru majoritatea Centurii Metropolitane Cluj-Napoca (CMCN). În contract mai figurează ca asociați Hydrostroy (asociat) și Integral Inzenjering Laktasi. Lotul 2 al CMCN este format din 23 km de drum național nou, construit la profil de patru benzi (două pe sens), plus 17 km de drumuri de legătură. Acesta se va desfășura între nodurile Florești, Calea Turzii și conexiunea cu Varianta Ocolitoare Cluj Est Vâlcele – Apahida. Lotul 1 al CMCN – TransRegio Feleac (TR 35), lărgirea la câte trei benzi pe sens a rutei Florești – Cluj-Napoca, este în curs de realizare de către asocierea Viarom Construct – Electrogrup.