Proiectul Drumului Expres Arad – Oradea face noi pași spre execuție. După ce CNAIR a anunțat, miercuri, 30 iulie 2025, desemnarea constructorului pentru Lotul 3, care leagă Chișineu Criș de municipiul Arad, compania turcă Nurol Insaat ve Ticaret AS, luni, 4 august, a fost anunțat constructorul și pentru Lotul 2, care va conecta Salonta cu Chișineu Criș. Este vorba tot despre o companie turcă, Onur Taahhut Tasimacilik Insaat Ticaret Ve Sanayi SA, în asociere cu o companie din România – Straco Holding SRL.
Lucrările la Lotul 3 au o valoare de 2,85 miliarde lei (fără TVA), termenul de execuție fiind de 24 de luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.
Tronsonul are o lungime de 47,07 kilometri și include 29 de structuri, printre care se numără și un pasaj de 592 metri peste calea ferată și DJ709B, ceea ce confirmă complexitatea tehnică a acestui segment din viitoarea rețea rutieră de mare viteză.
Lotul 1 – în așteptare, dar pregătit de start
În paralel, Lotul 1 al Drumului Expres, care leagă Oradea de Salonta (33,7 km + 5,3 km legătură la DN79), a fost contractat deja din luna mai 2025, cu asocierea Precon Transilvania SRL – Automagistral Pivden SRL. Valoarea contractului este de 2,32 miliarde lei (fără TVA), iar termenul de execuție este de 24 de luni.
În luna iulie a fost emisă și autorizația de construire, iar în zona Salonta au fost demarate lucrările de organizare de șantier, în apropierea intersecției cu drumul spre Arpășel – Batăr. Constructorul așteaptă emiterea ordinului de începere a lucrărilor, după care execuția va putea începe efectiv.
Lotul include 32 de lucrări de artă, printre care un pasaj spectaculos de 727 metri peste calea ferată și drumul comunal DC77.
Asociere turco – română pentru Lotul 2
Potrivit unui anunț făcut de Cristian Pistol, director general CNAIR, luni, 4 august 2025, a fost desemnat constructorul și pentru Lotul 2, care va conecta Salonta de Chișineu Criș (39,7 km + 10 km legătură până la granița cu Ungaria). Este vorba de Asocierea româno – turcă Onur Taahhut Tasimacilik Insaat Ticaret Ve Sanayi SA – Straco Holding SRL, care va avea la dispoziție 2,76 miliarde lei (fărăTVA) și 24 de luni pentru finalizarea lucrărilor.
Contractul de execuție (FIDIC Roșu), finanțat prin Programul Transport 2021-2027, prevede inclusiv construcția pe traseul a 26 de structuri, printre care un pod în lungime de 1.091 m.
În cadrul contractului se va construi și un drum de legătura cu Ungaria, in lungime de 10 km, care cuprinde punctul de trecere a frontierei. Semnarea contractului va fi posibilă peste 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații.
Având constructori desemnați pentru toate cele trei loturi, finalizarea lucrărilor la Drumul expres Arad – Oradea ar putea fi gata în vara lui 2027.
O rețea strategică pentru vestul țării
Drumul Expres Arad – Oradea, cu o lungime totală de 120,47 kilometri, este parte din coridorul Via Carpathia, o inițiativă europeană menită să asigure conexiuni rapide între nordul și sudul continentului. Cu patru benzi de circulație, drumuri de legătură spre graniță, autostrăzi și centre urbane importante, proiectul va avea un impact major asupra mobilității și economiei regiunii.
Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic au fost realizate în parteneriat de Consiliile Județene Bihor și Arad, fiecare contribuind cu 1 milion de euro, și au fost predate către CNAIR. Valoarea totală a investiției este estimată la 8,5 miliarde lei (fără TVA), iar finanțarea este asigurată prin Programul Transport 2021–2027.
Cu constructori desemnați pentru Loturile 2 și 3, un contract activ pe Lotul 1, Drumul Expres Arad – Oradea intră într-o etapă decisivă. Dacă termenele sunt respectate, întreaga infrastructură ar putea fi finalizată până în 2027, conectând vestul României cu Europa printr-o rețea modernă și eficientă.