Chinezii de la Sinohydro au executat o treime din proiect pe banii lor, în lipsa unei finanțări corespunzătoare, atenționează Asociația Pro Infrastructură (API).
„Încă din primăvara lui 2023 vă spunem că s-a spulberat și în țara noastră mitul vitezei chinezești în materie de drumuri. De aproape patru ani și jumătate Sinohydro se chinuie pe minivarianta de ocolire a Zalăului, deși șantierul trebuia să dureze doi ani.
Contractul a fost semnat în 31 iulie 2020 și are ordin de începere emis în 25 septembrie 2020, cu 6 luni de proiectare și 24 luni de execuție. În acte, lucrările au început în 14 aprilie 2021 și ar fi trebuit să fie gata în aprilie 2023 pe un drumeag cu o bandă pe sens lung de doar 5,5 km.
Mobilizarea a fost dintotdeauna mai mult decât rușinoasă. Chiar și acum, în ceasul al 13-lea, lipsesc giratoriul din capătul estic, stratul final de asfalt uzura, rigolele și alte mărunțișuri”, conform API.
“Nici Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu s-a lăsat mai prejos. Este nevoie de doi pentru a dansa. Deși stadiul fizic a ajuns la vreo 90%, cel financiar este doar la 60%. Chinezii au făcut o treime din centură pe banii lor. Ei se fac că lucrează, statul român – că plătește.
În plus, CNAIR nu a fost în stare nici până astăzi să ia o decizie referitoare la asfaltul de uzură de pe poduri, așa cum a făcut-o fără să clipească pe o speță similară pe Autostrada A7 Ploiești – Focșani. Acolo s-a putut, doar era presiune maximă cu inaugurările electorale din 2024.
Cu puțină dorință s-ar putea termina totul într-o lună, dar nu ne-ar mira să intrăm cu șantierul în 2026. Ce ar mai fi de zis despre această rușine internațională româno-chineză?”, notează specialiștii în infrastructură.
Rețeta asfaltului, noua problemă
“Eu aș rezilia imediat contractul, cu toate consecințele de rigoare, în mod normal în august centura trebuia să fie terminată. Este evident că firma din China nu vrea să finalizeze proiectul, intenționat lucrează în ritmul acesta”, ne-a mărturisit Lucian Bode, ex-ministru al transporturilor.
Contractul de finanțare câștigat de chinezi pentru etapa II a centurii, între Drumul Național 1F, km 79+625 și Drumul Județean 191C, se derulează prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Valoarea proiectului era de 240 milioane lei. 85% este aportul UE din Fondul European de Dezvoltare Regională (172 milioane), 15% contribuția proprie (30 milioane), 38 milioane – cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.
Sinohydro a intrat în consorțiu pentru efectuarea lucrărilor cu Good Prod Zalău. Traseul variantei este unul sinuos, cu 5 viaducte, 2 poduri şi 15 podeţe. Drumul va avea o lăţime de 10 m, cu 7 m partea de carosabil şi trei benzi de circulaţie în zonele cu pantă accentuată.
Varianta Zalău va asigura legătura între DN 1F (Cluj-Napoca – Zalău – Satu Mare) şi DJ 191 C. Zalăul are acum o şosea de centură incompletă şi cu utilitate limitată, în lipsa segmentului dintre Aghireş şi DN 1F.