Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Podul Garibaldi, mărul discordiei la Cluj

Garibaldi
Primarul Emil Boc, prezentând varianta inițială a proiectului, acum 11 ani | Foto: PCN

Felul în care va decurge reconstruirea obiectivului de infrastructură de peste Someș atrage critici din partea organizațiilor de mediu și a unor consilieri locali.

Senatorul Ciprian Rus atrage atenția că la Podul Garibaldi, “cu sau fără arcade”, prețul a crescut de 12 ori. “Podul Garibaldi e un proiect pornit în 2014, cu patru licitații realizate doar în 2019, însă fără nicio ofertă depusă. Valoarea proiectului a crescut progresiv, de la 4,9 milioane, în 2014, la 60,6 milioane lei în 2025.



Acum include și realizarea unui pod care va fi folosit temporar. Avem șase firme interesate de realizarea lui și ar trebui să avem un câștigător al licitației selectat până în 14 octombrie. Merită discutată soluția administrației locale de a închiria un pod provizoriu cu 1,6 milioane € (21% din costurile de lucrări) din bani publici.

O soluție temporară, care va dispărea în șase luni. În același timp, o soluție permanentă, gândită pentru viitor, a fost abandonată”, arată consilierul local George Trif.

Podul provizoriu = 1,6 milioane €

„În planul inițial, proiectul Rethinking Someș includea un pod nou (pietonal și velo), permanent, în aval de Podul Garibaldi. O investiție reală în infrastructura orașului, agreată deja administrativ. Construirea podului permanent a fost eliminată din proiect, iar acum vom plăti o chirie de 8 milioane lei pentru o soluție provizorie.

Această situație ridică întrebări legitime despre viziunea pe termen lung, pe care le-am adresat administrației și printr-o interpelare oficială. De ce s-a renunțat la construirea podului permanent, care ar fi servit ca o soluție durabilă? Care este justificarea economică pentru a cheltui 8 milioane de lei pe o soluție temporară, în loc să se investească într-un activ permanent pentru oraș?

A existat o analiză comparativă între costul podului nou (abandonat) și această cheltuială? Demersul meu nu este de a critica, ci de a încuraja transparența și deciziile strategice pe termen lung. Un pod permanent este o investiție, iar o chirie de 8 milioane lei, o cheltuială care dispare”, consideră Trif.

Garibaldi
Noua variantă a podului, fără subtraversare pietonală sau ciclistă

Fără subtraversare pietonală

“Decizia municipalității clujene de a înlocui Podul Garibaldi fără subtraversare pietonală și velo este eronată. Potrivit Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, realizat pe zona metropolitană, culoarul metropolitan la Someș este în primele trei proiecte, după metrou și centură.

Cu toate acestea, podurile realizate recent la Someș, preponderent pentru trafic auto, au fost gândite fără subtraversare velo și pietonală. Au fost montate și stopuri cu timpi mari de așteptare.

În mod paradoxal, în ciuda celor mai mari investiții din România postdecembristă în spații publice verzi și în mobilitate alternativă la trafic auto, pietonii și bicicliștii sunt mai lenți decât înainte între cartierele Grigorescu și Iris, chiar dacă mai siguri.

Dacă mai multe poduri se realizează fără subtraversare, ca în cazul Garibaldi, culoarul metropolitan la Someș devine mult mai lent și prin urmare neatractiv pentru a renunța la mașina personală. Tehnic, subtraversarea este posibilă, trebuie doar voință politică și administrativă”, remarcă Adrian Dohotaru, președintele Asociației Societatea Organizată Sustenabil.

Bicicliștii vor să circule sub pod

SOS Someșul nostru a formulat mai multe cereri. “Proiectul tehnic este gata și lansată licitația. În cazul în care nu se poate revizui actualul proiect, cerem ca pe viitor să se lase loc pentru subtraversare, apoi să se adauge subtraversare cu alt proiect și alt buget.

La dezbaterile privind acest pod nou am participat și am propus subtraversare. PCN nu a dat la acel moment un răspuns concret legat de ce soluție se va alege. Dorim setarea semafoarelor la Someș pe galben intermitent măcar în timpul weekendurilor pentru a încuraja mobilitatea pietonală și ciclistă.

De asemenea, susținem prioritizarea culoarului metropolitan la Someș deja în proiectare, cel mai îndrăzneț din țară, măcar a unor segmente mai importante, de pildă tronsonul între Cluj și Florești, pentru a fi deja dat în folosintă în 2027.

Realizarea acestui segment va descongestiona parțial traficul auto între lac Florești și podul Garibaldi, între cele două repere nemaiexistând întreruperi cauzate de trafic auto, cu consecințe directe asupra timpilor mai rapizi de navetă, sănătății clujenilor din zona metropolitană până la ape mai curate”, potrivit SOS.

Proiect de peste un deceniu

Noul culoar de mobilitate alternativă din Cluj-Napoca va facilita accesul către Sala Polivalentă și Cluj Arena, terminarea lucrărilor fiind programată în 2026. Proiectul Podului Garibaldi, derulat de PCN, va fi finanțat în cadrul Programului Regional Nord-Vest (PRNV) 2021–2027, obiectivul urmând a fi reconstruit printr-un proiect de 12 milioane €.

Contractul semnat între PCN și Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV) prevede că Podul Garibaldi va fi integrat într-un culoar modern de transport public și mobilitate alternativă. Noua infrastructură va include patru benzi carosabile, piste pentru biciclete, trotuare late și sisteme inteligente de semaforizare, menite să fluidizeze traficul și să ofere prioritate mijloacelor de transport în comun.

Proiectul va avea un impact direct asupra a 50.000 de locuitori și va deservi anual 3,5 milioane de utilizatori ai transportului public și 1,7 milioane de utilizatori ai pistelor de bicicletă, potrivit ADNRV. Aceasta preconizează ca lucrările sunt să se încheie la finalul anului viitor.

Ideea modernizării podului datează de peste un deceniu, fiind propuse mai multe variante, majoritatea fiind apoi respinse. Variantă admisă presupune demolarea actualului pod și reconstruirea sa, perioadă în care va funcționa, în aval, un pod temporar. Podul a fost dat în folosință în 1962, fiind construit de Întreprinderea de Construcţii Căi Ferate Cluj.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Corteva

Fermierii campioni la rapiță din județele Olt și Teleorman

Articolul următor
PCN

Nord Conforest va moderniza zona Pieței 14 Iulie din Cluj-Napoca

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Câțcău
Citeste mai mult

Minicentura Dejului devine funcțională

Consiliul Județean (CJ) Cluj a terminat asfaltarea drumului care leagă localitățile Câțcău și Vad, rută ce funcționează ca…
Turism
VT
Citeste mai mult

Via Transilvanica va avea bornă la Roma

Inițiatorul traseului turistic, Alin Ușeriu, va colinda România pentru a-i convinge pe fanii acestuia să devină membri ai…
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share