Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Cercetare UBB: știrile false influențează percepția asupra brandurilor

BATRA



O echipă de cercetători de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai a publicat rezultatele studiului.

Acesta examinează modul în care informațiile false sau înșelătoare despre produsele promovate online influențează comportamentul consumatorilor, evidențiind în acest context rolul încrederii în publicitatea din social media.

Conform datelor Statista din 2025, românii utilizează social media ca sursă principală de știri și informații, cele mai apreciate platforme fiind Facebook, Instagram și TikTok, unde tinerii petrec zilnic peste patru ore, în medie. Cercetarea a fost realizată pe un eșantion de 497 de utilizatori români activi în social media, cu vârste între 18 și 34 de ani.

“Știrile false despre produse, răspândite pe rețelele sociale, sporesc cinismul consumatorilor, erodând încrederea acestora în branduri și în marketingul digital. Cinismul generat de expunerea la astfel de conținuturi alimentează transmiterea de opinii negative în social media, amplificând riscurile reputaționale pentru branduri.

Totuși, încrederea în publicitatea prin influenceri și în reclamele din social media acționează ca un factor de protecție, reducând efectele adverse ale știrilor false. Influencerii credibili, percepuți ca experți și autentici, contribuie la consolidarea încrederii și la diminuarea cinismului, îmbunătățind astfel percepțiile asupra brandurilor.

Reclamele bine concepute (informative, clare și relevante) pot întări încrederea consumatorilor și contracara indirect impactul negativ al dezinformării online.

Implicațiile studiului sunt de importanță strategică, atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru specialiștii în marketing și comunicare. O relație bazată pe încredere între brand și consumatori este esențială atunci când consumatorul este expus la știri false sau informații înșelătoare”, potrivit studiului.

“Specialiștii în marketing ar trebui să investească în conținut publicitar de înaltă calitate pentru a spori încrederea consumatorilor și a diminua impactul știrilor false.

Influencerii care pun accent pe etică, transparență în conținutul sponsorizat și pe o aliniere autentică la valorile brandului sunt cei către care companiile ar trebui să se orienteze.

În locul mesajelor strict promoționale, este recomandată prioritizarea campaniilor care informează, oferă soluții și creează o legătură emoțională autentică cu publicul țintă. Astfel, brandul devine o sursă de încredere într-un mediu contaminat cu informații false sau înșelătoare. Când se optează pentru reclame din social media, ele trebuie să fie adaptate intereselor și nevoilor consumatorilor și să ofere conținut educativ, valoros, autentic.

Când publicul simte că a fost indus în eroare, reacțiile negative se propagă rapid în mediul online, iar reputația devine dificil de recuperat. Astfel, brandurile trebuie să comunice deschis și să reacționeze prompt la conținutul fals.

Etica, autenticitatea și consecvența în respectarea promisiunilor de brand devin noile standarde pe care consumatorii le așteaptă de la companiile în care aleg să aibă încredere”, relevă coordonatorul studiului, Ovidiu Moisescu, alături de cercetătorii Luigia Sterie și Daniel Mican.

Rezultatele au fost publicate în revista Computers în Human Behavior, aparținând editurii Elsevier, iar articolul poate fi accesat în format integral.





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

ALCHIMEX, traseul de succes întins pe 27 de ani, construit cu devotament și pricepere

Articolul următor
ICUTR

Spitalele Clujului, finanțate din Cutia Milei

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share