Membrii Federației Patronilor Bihor (FPB) s-au aflat joi, 15 mai 2025, față în față cu reprezentanții Gărzii de Mediu Bihor. Comisar dr. Ing Monica – Mihaela Crișan și consilierul juridic Marius Orbai, au răspuns invitației adresate de Marius Verigoi, președintele FPB, de a oferi informații utile membrilor federației pentru a se conforma mai ușor stufoasei legislații în materie de mediu.
Cei doi reprezentanții ai Gărzii de Mediu Bihor au răspuns invitației printr-un Simpozion „Conformarea de mediu și bune practici pentru operatorii economici din județul Bihor”.
„Care este rolul și misiunea noastră? În primul rând, ne-am dori un mediu curat. Pentru un mediu curat ar fi nevoie să verificăm toate unitățile, toate autoritățile administrative, inclusiv autoritățile administrative locale, inclusiv persoanele fizice, în primul rând pentru protejarea mediului. Scopul nostru final este protejarea mediului. Misiunea noastră este implementarea legislației de mediu în acest scop”, a precizat Monica Crișan.
Aceasta a subliniat că România stă bine în ceea ce privește implementarea legislației de mediu și transpunerea în practică a directivelor europene în materie de mediu.
Din Raportul de activitate pe anul 2024 al Gărzii de Mediu Bihor rezultă că în cursul anului trecut au fost aplicate 225 de amenzi în valoare de 3.900.000 de lei. De asemenea, au existat și cinci sesizări penale pentru încălcarea legislației de mediu. Pentru nerespectarea prevederilor legale au fost stabilite 1.338 de măsuri.
Tematici
În cadrul întâlnirii, cei doi reprezentanți ai Gărzii de Mediu Bihor au prezentat cu exemple concrete diferite tematici cuprinse în legislația de mediu.
Temele dezbătute în cadrul întâlnirii au fost următoarele:
- Legalitatea activităților supuse autorizării de mediu
Obligația obținerii Autorizației de Mediu;
Respectarea capacităților de producție autorizate;
Consecințele nerespectării condițiilor de autorizare;
- Gestionarea deșeurilor
Colectarea selectivă: cerințe obligatorii pentru operatori economici;
Combaterea abandonării și incendierii deșeurilor;
Amenzi și măsuri corective aplicabile;
- Obligațiile șantierelor în domeniul protecției atmosferei și gestionării deșeurilor
Controlul emisiilor de praf: măsuri necesare pe șantier;
Obligațiile privind transportul deșeurilor de construcții și demolări (inclusiv pământ excavat);
Obligații privind trasabilitatea deșeurilor (Formulare, RAPORTARI);
- Economia circulară – oportunitate pentru afaceri
Ce înseamnă economia circulară în practică;
Exemple concrete de bune practici la nivel local;
- Obligațiile la fondul pentru mediu
Obligații principale pentru agenții economici;
Conexiunea între gestionarea deșeurilor și contribuțiile la Fond;
Întrebări și răspunsuri
Evenimentul s-a încheiat cu o sesiune de întrebări și răspunsuri.
Reprezentanții Gărzii de Mediu Bihor au vorbit și despre adoptarea noilor tehnologii în activitatea pe care o desfășoară – inteligența artificială, drone, etc. și i-au îndemnat pe antreprenori să nu ezite să le folosească.
„În ceea ce privește dronele sau noile de tehnologii AI, primul beneficiu major este reducerea timpilor și costurilor finale. Toate aceste tipuri de noi tehnologii, nu vă fie frică să le procesați. Ele pot să ducă la eficientizare. Și până la urmă, acum, în zilele acestea, despre asta vorbim. Noi cu o dronă putem calcula volumul de deșeuri, înălțimea pe care s-a depozitat. Putem să vedem din imaginile de pe satelit de când este acea problemă acolo. Și asta înseamnă deplasări mai puține, carburant mai puțin, emisii de noxe în atmosferă mai puține și rezolv lucrurile mult mai repede”, a explicat Monica Crișan.
Aceasta a dat și un exemplu de program implementat în colaborare de către Consiliul Județean Bihor, Garda de Mediu Bihor și Inspectoratul Județean de Poliție Bihor – „Bihorul curat”, prin care au fost amplasate camere în zone unde se depozitau periodic deșeuri. Și după câteva amenzi aplicate, și chiar confiscarea mijloacelor de transport, proiectul chiar a dat roade.
Federația Patronilor Bihor va continua organizarea unor astfel de întâlniri. Pentru săptămâna viitoare, marți, 20 mai, de la ora 14:00, este pregătită o sesiune de informare despre declarațiile online: „𝗗𝗲𝗰𝗹𝗮𝗿𝗮𝘁𝗶𝗶 𝗳𝗶𝘀𝗰𝗮𝗹𝗲 𝗶𝗻 𝗲𝗿𝗮 𝗱𝗶𝗴𝗶𝘁𝗮𝗹𝗮: 𝗖𝗲 𝘁𝗿𝗲𝗯𝘂𝗶𝗲 𝘀𝗮 𝘀𝘁𝗶𝗲 𝗮𝗻𝘁𝗿𝗲𝗽𝗿𝗲𝗻𝗼𝗿𝗶𝗶 𝗿𝗼𝗺𝗮𝗻𝗶”. Informații și înscrieri la următorul link: https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1151147847057205&id=100064860007598&rdid=fKmYNKuDD0V1qrd5#