IRUM, producătorul de tractoare din România, urmărește extinderea prezenței în sectorul automotive, în timp ce COMPA, jucător important în automotive, țintește investițiile mari din industria de apărare. Dincolo de trendul descrescător, sectorul automotive este caracterizat și de o fluiditate care se manifestă prin repoziționări și noi intrați în piață. Furnizorii de soluții digitale, de automatizare și de know-how integrați în lanțul de producție se află printre câștigătorii industriei ca urmare a presiunilor pe creșterea productivității.
Prima ediție de Manufacturing Expo de la Brașov (mai 2025) a reunit aproximativ 50 de expozanți consacrați din industria de automotive, dar și noi intrați în căutarea diversificării portofoliului de clienți.
„Ne bucurăm tare mult de prezența unor companii noi, care nu au mai fost la astfel de evenimente, nici la noi în trecut. Au fost prezente companii din 12 țări. Am înregistrat participarea unor firme din Israel, care își doresc să facă din ce în ce mai mult business. În același timp se vede și o creștere a volumului de companii care doresc să lucreze cu companii israeliene, în special pe zona de defense, care este tot mai mult în creștere”, a explicat George Luparu, CEO InTradeFairs.
Se resimte o nevoie acută de diversificare a portofoliilor de clienții și a industriilor în care activează companiile. Direcțiile strategice s-au reconfigurat și firme consacrate sunt în căutare de noi oportunități/piețe de plasare a produselor, dincolo de partea de optimizare de costuri și eliberare a presiunii pe bugete.
„Am evidențiat capabilitățile noastre tehnologice, precum și standardele de calitate la care ne raportăm în colaborările actuale și viitoare cu parteneri din sectorul automotive. IRUM urmărește extinderea prezenței sale în sectorul automotive, atât în România, cât și la nivel internațional. Această direcție face parte dintr-o strategie mai amplă de diversificare a portofoliului de clienți, prin care ne dorim să valorificăm expertiza acumulată în producția industrială și să o aplicăm în industrii cu un nivel tehnologic ridicat, precum cea auto. Ne concentrăm pe parteneriate sustenabile, în care calitatea, fiabilitatea și capacitatea noastră de adaptare să reprezinte un avantaj competitiv”, a răspuns conducerea IRUM la întrebările Transilvania Business.
COMPA, producător sibian de componente pentru sectorul automotive țintește bugetele consistente care vor fi alocate investițiilor din sectorul de apărare.
„Atragem proiecte noi din zona de automotive, dar încercăm să dezvoltăm și partea de non-automotive foarte mult. Nu putem să zicem că am intrat foarte tare pe industria de apărare. Nu ascundem că suntem interesați ca, de altfel, toate companiile, având în vedere că zona de defense începe să se dezvolte mult în România. Este o viziune nouă, un drum nou. Zona de apărare începe să atragă investiții mari”, a explicat Claudia Simion, specialist marketing COMPA.
China, reglementările UE și energia au gripat motorul inovării
Sectorul automotive este văzut ca un motor de inovare, însă în acest moment se concentrează mai mult pe reducerea costurilor și creșterea productivității. Mateusz Olszewski, iFactory key Account Manager, Advantech, producător de computere industriale, cu o prezență solidă la nivel global în industria automotive a identificat și o serie de provocări.
„După cum știm, piața auto este în scădere. Există multe motive pentru asta, desigur. Nu numai mașinile exportate de China pun presiune, ci și gestionarea reglementărilor UE (n.r. ETS2, NIS2, ICS2) în acest domeniu. Prețurile la energie sunt, de asemenea, o problemă în acest tip de industrie. AM văzut întotdeauna industria auto ca un motor pentru inovații. Însă acum a încetinit pentru a găsi soluții de reducere a costurilor”, a explicat reprezentantul Advantech.
Soluții pentru creșterea productivității
Soluții pentru creșterea KPI-urilor pe zona de diminuare a costurilor au fost prezentate la Manufacturing Expo Brașov și sub forma roboților.
„Suntem o firmă de integratori, lucrăm cu 17 tipuri diferite de roboți, de branduri de roboți. Dacă în fabrică, de exemplu, avem nevoie să mutăm paleți, materie primă, orice, roboții noștri preiau dintr-un punct și transportă în alt punct. Toată bucla asta, inclusiv cu sistemele ERP, le punem împreună. Se mișcă printre oameni, sunt colaborativi toți, iar în final nu mai punem în sarcina oamenilor să care lucruri, pentru că o face robotul”, a explicat Sorin Igna, managing director AI Automation.
Form A Tronic furnizează servicii de printare 3D industrială. „Cred că va fi o recesiune și se va schimba paradigma producției în automotive. Tocmai marele avantaj al printării 3D este că reduce costurile raportat la metodele tradiționale. Pe baza unui caz concret: 1400 de piese se făceau înainte printr-o metodă de frezare în 3 luni, noi le-am optimizat și am redus costul cu 7% și le livrăm în 7 zile”, a detaliat Iulian Vrânceanu, director general Form A Tronic.
„Este o perioadă provocatoare pentru noi”, remarcă Adina Apostol, Executive Director Business Development, DEKRA Certification, care continuă subliniind că „avem cerințe tot mai multe pe zona de majorare a eficienței, reducere a risipei și creștere a KPI-urilor de saving. Cele mai multe costuri ale unei fabrici vin din zona operațională. Avem cerințe foarte mari pe zona de sustenabilitate. Din ce în ce mai multe companii trebuie să raporteze amprenta de carbon pe lanțul de aprovizionare pentru că le cer clienții sau pentru că sunt listați la bursă și atunci le cer investitorii”.
Articol publicat în ediția tipărită cu nr. 138 a revistei Transilvania Business – Ediție de colecție TB 15 ani (28 mai – 26 iunie 2025)