Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

De ce pierd autostrăzile Ardealului finanțările europene

PNRR
Șoselele de mare viteză ale României se nasc cu greu din cauza birocrației și dezorganizării | Foto: APOI

Nerespectarea de către autoritățile române a legislației UE și lentoarea derulării proiectelor lasă Autostrăzile Transilvania (A3) și Unirii (A8) fără banii necesari.

“Dragoș Pîslaru, ministrul proiectelor europene, a comunicat că investiții de 6,3 miliarde € pierd trenul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Toată lumea a sărit ca arsă pe autostrăzi, dar calea ferată suferă chiar mai mult.



Autostrăzile care ies din PNRR sunt A3 Nădășelu – Poarta Sălajului, A7 Ploiești – Buzău – Focșani și ambele capete ale A8 dinspre Târgu Mureș, respectiv Târgu Neamț. Rămân doar “ciotul” A1 Holdea – Margina (zona Banat) și cei 173 km ai A7 dintre Focșani și Pașcani.

Motivul: autoritățile române nu au respectat legislația europeană în materie de achiziții publice la licitațiile loturilor care ies din PNRR sau acestea sunt într-un stadiu de implementare care nu permite finalizarea lor în termenul PNRR – august 2026.

Vinovații: mai întâi, responsabilii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP) care au dat de gard cu licitațiile. Comisia Europeană (CE) a spus, încă din august 2024, că nu ne mai dă banii pentru aceste tronsoane.

Din rațiuni electorale, fostul premier Marcel Ciolacu, foștii miniștri Sorin Grindeanu, Marcel Boloș au tăcut mâlc. Au băgat adânc mizeria sub preș care a explodat. Dacă luau măsurile corecte la timp, eram mult mai avansați cu șantierele fără probleme pe achiziții publice”, a explicat Asociația Pro Infrastructură (API).

Progres fizic slab în șantiere

“Din fericire, CE este de acord să mute banii de la tronsoanele cu probleme la licitații care ies către cele care rămân, prin creșterea procentului acoperit prin PNRR în total valoare proiect de la 29-42% până spre 100%, astfel încât să nu fie pierduți banii. Doar că ne lovim de cealaltă bubă: progresul fizic, fiindcă autostrăzile trebuie terminate până în august 2026.

Cu excepția primelor două loturi de la nord de Focșani, care sunt pe la 55% stadiu în teren, celelalte patru sectoare ale A7 până la Pașcani sunt la 33%, cu indulgență. Mai rău stă A1 Margina – Holdea, vreo 20%. Toate sunt executate de UMB.

Cele șase loturi ale A7 Focșani – Pașcani trebuiau să fie toate gata în noiembrie 2025, contractual. Cei de la UMB pot da drumul la trafic secvențial pe bucăți, începând cu finalul acestui an și pot ajunge la Pașcani până în septembrie 2026 dacă își concentrează la maxim forțele. Le va fi foarte greu, dar nu imposibil.

Pe ciotul rămas din A1 între Holdea și Margina abia în iunie s-a început săpătura pe tunelul mare de 1,9 km. Nu sunt șanse să fie gata în termenul PNRR. Soluția ar fi ca oficialii CE să accepte la decont din PNRR o sumă proporțională cu stadiul fizic atins în august – septembrie 2026. Nu avem momentan informații cu privire la procentul fizic minim acceptat de CE”.

PNRR

Înghesuială mare în Programul Transport

“Autostrăzile care pierd trenul PNRR au o situație cel puțin incertă. Paguba nu ar fi atât de mare pe A3 Nădășelu – Poarta Sălajului, unde am trecut de 80%, în medie, din lucrări executate, pe A7 Ploiești – Buzău cu două din trei loturi gata și pe A7 Buzău – Focșani, dat complet în circulație.

Însă pe capetele A8 lucrările sunt practic incipiente, sub 10%. Autoritățile promit că vor fi puse în Programul Transport (PT). Da, încă pot și trebuie transferate aici. Doar că nu mai este loc: din cele 5,5 miliarde € disponibile pe ramura rutieră a PT, sunt proiecte de 23,3 miliarde € care au contract de finanțare semnat sau cerere depusă. Deci de peste patru ori alocarea, mai mult chiar și decât limita de supracontractare de 300%.

Pentru ca secțiunile din A8 ieșite din PNRR să intre pe fonduri de coeziune, trebuie să ia fața altor investiții rutiere. Guvernul trebuie să decidă urgent care sunt drumurile prioritare care vor prinde finanțare și care vor rămâne de căruță. Ori va găsi ca, prin magie, minim 1% din produsul intern brut pe fiecare din următorii cinci ani dacă vrea să le facă pe toate. Căi ferate ne mai trebuie?”, remarcă API.

Cum să nu pierdem 3 miliarde €

„CE a scos de la finanțarea europeană din PNRR tronsoanele din A3 Cluj – Zalău, A7 Ploiești – Focșani și capetele A8 din cauza unor nereguli la licitațiile derulate de CNAIR. Situația, cunoscută de peste un an, ridică mari semne de întrebare. Dacă nu ar fi fost băgată sub preș, astăzi stadiul autostrăzilor finanțate din PNRR putea fi cu totul altul, iar șansele de a obține toți banii europeni, mult mai bune.

Responsabilii din CNAIR și SEAP trebuie trași la răspundere de autoritățile responsabile, însă prioritatea acum este clară: să nu pierdem cei 3 miliarde de euro pentru autostrăzi din PNRR. Statul român trebuie să aloce toți acești bani către proiectele viabile rămase în cursă: A1 Lugoj – Deva și A7 Focșani – Bacău – Pașcani. Termenul limită pentru finalizarea lucrărilor este august 2026. O provocare majoră.

Pentru a reuși e nevoie de finalizarea rapidă a exproprierilor întârziate; relocarea utilităților și eliberarea suprafețelor forestiere restante; mobilizarea exemplară a constructorului român pentru a face 185 km de autostradă în doar 13 luni, respectând standardele de calitate. E o cursă contracronometru, dar cu un efort comun al tuturor actorilor implicați putem transforma această provocare într-o oportunitate”, afirmă Horațiu Cosma, ex-secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Incertitudinile metroului de Cluj

A8 (Autostrada Unirii) urma să fi construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș (joncțiune cu A3). Lungimea este de 304 km, costul estimat, de 4,07 miliarde €.

Tronsonul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (22 km) trebuie să fie edificat de Nurol, iar Miercurea Nirajului – Sărățeni (34 km), de Ozaltin, ambele din Turcia. Următoarele tronsoane ale A8 din Transilvania sunt în județul Harghita: Sărățeni – Joseni (32 km), constructor UMB Spedition, Joseni – Ditrău (14 km).

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.

„A3 nu este singurul proiect afectat. Finanțarea pentru metroul din Cluj a fost, și ea, pierdută din aceleași motive. Acei bani, cel mai probabil, vor merge către București. Un alt proiect major pentru Cluj-Napoca lăsat în urmă. Am fost pe teren, pe șantierul A3 Nădășelu – Poarta Sălajului, chiar când lucrările erau oprite pentru că antreprenorul nu fusese plătit.

Am tras atunci semnale de alarmă. Am spus clar: lucrurile nu merg bine. Dacă autoritățile ar fi acționat la timp, acel drum putea fi deschis azi, conform planului inițial. Acum nici nu e deschis, nici nu mai avem bani pentru el”, a remarcat fostul deputat Viorel Băltărețu.

Achizițiile publice cu probleme din Ardeal indicate de CE:

  • A3: proiectare și execuție Mihăiești – Suplacu de Barcău, Zimbor – Poarta Sălajului – 836 mil. lei
  • A3: proiectare și execuție Nădășelu – Mihăiești, Mihăiești – Zimbor – 1,4 mld. lei
  • A3: supervizare Mihăești – Suplacu de Barcău, Zimbor-Poarta Sălajului – 24 mil. lei
  • A3: supervizare Nădășelu – Mihăiești, Mihăiești – Zimbor – Poarta Sălajului – 28 mil. lei
  • A3: documentații cadastrale Mihăești – Suplacu de Barcău – 4,8 mil. lei
  • A3: documentații cadastrale Nădășelu – Mihăiești – 0,8 mil. lei

Sursa: Economedia





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

6 recomandări de hârtie igienică profesională pentru birouri, restaurante și hoteluri

Articolul următor

Reconstrucție verde la Nădlac: cel mai ambițios proiect urban din istoria locală

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Turism
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share