Anul trecut, într-o vreme m-am întâlnit cu Radu Niciporuc pe terasa din curtea Muzeului Etnografic al Transilvaniei din Cluj. Vroiam să aflu m ai multe despre ce înseamnă să fii inginer elecrtician pe navele de pescuit şi de transport, deşi îl cunoşteam din mediul literar clujean.
Îi ştiam activitatea ca hispanist, îi urmăream cu aviditate postările de pe facebook şi decupajele indite din viaţa sa pe mările şi oceanele lumii mă făcea să visez la vacanţe, dar şi la fabuloase reportaje. De vreme ce a ales să discutăm despre latura profesională a vieţii sale, discuţia s-a legat uşor şi cum era firesc, am întrebat, ca atâţia alţii cum a ajuns să lucreze pe navele de pescuit.
„În ziua când am luat repartiţia de la Politehnica din Cluj, secţia Electrotehnică, a fost ziua formidabilă a vieţii mele. Repartiţia, ca multor altora, le-a hotărât destinul. N-a fost o alegere, a fost o ofertă, pentru că a apărut un post liber printre atâtea posturi anodine, pe care le uram din greu. Ideea de a ajunge în fabrică mă speria de moarte.
Eu am fost terorizat toată viaţa, de mic copil, de fuga părinţilor mei la serviciu şi întoarcerea lor. Îi vedeam cum fugeau nenorociţi să ajungă, şi cum se întorceau sfârşiţi, adormind cu lingura în mână. O viaţă întreagă. Şi chestia asta mă scotea din minţi. Cum să fac aşa ceva? Mai ales că mă plictisesc repede de orice. Cum pasiunea mea de-o viaţă, nu pasiune, viciu, cum alţii fumează, eu am o dependenţă de citit, din copilărie, nu pot adormi fără să nu citesc, eram fascinat de tot ce însemna viaţa pe mare. Pe lista cu posturi am văzut: Comandamentul flotei de pescuit oceanic. Mi s-a inflamat creierul şi imaginaţia”.
Deşi după ani de muncă în flota românească a fost pensionat, Radu Niciporuc nu se lasă la vatră cu una cu două, iar dacă România îl consideră trecut de viaţa activă, companiile străine se bucură de experienţa şi priceperea sa. Aşa se face că a adunat 40 de ani pe apele lumii, iar mari cantităţi de peşte, dar şi alte produse alimentare, în special, sunt transportate pe nave care îl au ca înger păzitor al instalaţiei electrice pe Radu Niciporuc.
Numai cine nu are habar de cât de importantă e partea electrică pentru parametrii de funcţionarea a unei nave, cât de mult depinde salvarea în situaţii grele, de capacitatea de propulsie a motoarelor, dar şi păstrarea în condiţii optime a încărcăturii, nu realizează importanţa inginerului electrician pe o asemenea navă, care duce tone de încărcătură, uneori în valoare de milioane de dolari, dintr-un port în altul.
3-4 luni petrecute pe mare, apoi 3 luni pe uscat, cam acesta este ritmul său de viaţă. Cu greu poţi să-l încadrezi la o anumită vârstă, pentru că este un om echilibrat, iar relatările fascinante. Prietenii săi, între care l-am evocat cu duioşie pe Alexandru Vlad, abia aşteptau să se întoarcă acasă cu poveşti proaspete. N-am avut până acum ocazia să mă bucur de ele, decât din mediul virtual, iar la întâlnirea de anul trecut am descoperit că talentul cu care scrie despre viaţa la bordul navelor este dublat de oralitatea spumoasă şi umorul autentic.
Întâmplarea a făcut să înregistrez discuţia noastră cu telefonul mobil, graţie unei aplicaţii care, în urma unui apel telefonic, pe care nu am reuşit să-l blochez, mi-a redus sonorul înregistrării la un nivel nerecuperabil. Discreţia sa e cunoscută şi memoria mea mai dă rateuri, aşa că dialogul nostru despre navele pe care a lucrat, locurile unde a ajuns, piraţi, rechiziţionări de nave, reparaţiile la instalaţia de răcire a compartimenetelor din cală, felurile de peşte transportat, gătitul pe nave, el fiind şi un bucătar iscusit, interacţinea sa cu marinari de toate neamurile şi cu comportamente din cele mai diverse, rămâne să le descoperiţi citind ceea ce scrie domnia sa.
Recent i-a apărut volumul de povestiri „Pascal desenează corăbii” la Editura „Cartea Românească”. Departe de limitele literaturii de călătorie, volumul îl trădează pe finul observator, ce reuşeşte cu acuitatea observaţiei, iscusinţa frazei bine rostuită, cu tăieturi surprinzătoare şi exotismul bine dozat al plasării în spaţiu, să conducă cititorul în lumea nemărginirilor şi să-l surprindă la finalul ficăreia din cele opt povestiri ale volumului.
Traducător pasionat, Radu Niciporuc a debutat în 1976 în revista Steaua cu poezie, iar în 2003 a înfiinţat editura Fabulator. Acolo au apărut traducerile sale din autori redutabili, „Mici infamii” de Carmen Posadas (Ed. Fabulator, 2004), „Omul pierdut” de Ramón Gómez de la Serna (Ed. Fabulator, 2004), „Fascinația cuvintelor” de Julio Cortázar și Omar Prego Gadea, (Ed. Fabulator, 2006), pentru ca la Editura Humanitas să apară „Povestirile Evei Luna” de Isabel Allende (Ed. Humanitas, 2008), „Mauricio sau alegerile locale” de Eduardo Mendoza (Ed. Humanitas, 2010).
Poveşti cu şobolani
Fascinată de tot ce se derula în mintea şi imaginaţia mea, cu lupul de mare cu pălărie de pai, rârâit şi plin de haz, mă detaşesem de tot ce era în jur. Eram ca doi naufragiaţi pe insula poveştilor. Muzica din fundal părea mai mult zgomot de valuri, iar clopotul din vârful muzeului punctase ascuţit miezul zilei, ca pe corăbiile de odinioară.
Nu ştiu cum a început să-mi povestească despre pasagerii clandestini ai navelor.
„Există o insectă care se numeşte carcalac, ale cărei ouă ajung de când se construieşte vaporul, ea este prezentă, deci de la început. Când se înmulţesc şi sunt flămânde urcă pe ţevi, apar în chiuvetă ca la bloc şi se dă alarmă: avem carcalaci pe vapor, motiv ca nava să fie arestată, mai ales în porturile nord-occidentale ale Europei.
De fapt, orice docher care urcă pe vas şi vede un carcalac poate opri vaporul. Carcalacilor le place la umezeala şi ouăle lor rămân, cu toate intervenţiile. Chiar şi pe cel mai luxos pachebot, cu 15 000 mii de pasageri, saloane şi alte nebunii, există.
Şoarecii şi şobolanii vin din achiziţii, dar de ei se scapă uşor. Orice vas este legat la cheu cu parâme, iar pe navă şi pe cheu există nişte suporţi, ca nişte ciuperci de metal în jurul căreia se pune ochiul parâmei, apoi se trage cu un motor de pe navă şi aşa ajunge ea la cheu. Pe acele parâme urcă şobolanii.
Am văzut odată o procesiune lungă, de 15 metri, treceau unul după altul. Pe parâme sunt nişte discuri găurite la mijloc, dar care au o fantă. De multe ori acea fantă nu e bine prinsă, mai are nişte cârlige, o bate vântul, o deschide, şobolanii vin până la acel disc, pe partea superioară a parâmei. Ajung la disc, fanta e jos, de obicei, o găsesc deschisă, se dau pe spate tipii şi juuup, intră pe vapor şi se duc mai departe. Eu am văzut o ceremonie de acest fel, sub lumina lunii, o procesiune de şobolani care urcau pe navă.
O să zici că sunt nebun cu şobolanii, dar sunt situaţii care îţi rămân în minte. De când am citit „Ciuma” lui Camus n-am mai putut să văd un şobolan.
Odată, un marinar bătrân îmi povestea, era timonier pe navele româneşti din anii ’50. S-au schimbat comportamentele la bord, dar povestea era de atunci. Telegrafiştii erau cu taca-taca-taca, cu căştile pe urechi, îţi dai seama, când acum yahoo, facebook, youtube şi alte chestii pe vapor, atunci asta era sursa de informaţii, telegrafistul îţi dădea meseajele şi cele private, dar mai ales cele de serviciu. În sfârşit, el avea momente de trafic la două noaptea, la patru dimineaţa, avea orele specifice de trafic, când intrau cu radio-coastele în comnunicare şi schimbau mesaje.
Telegrafistul îi povestea marinarului, bătrânului timonier. „ În fiecare dimineaţă la patru, am câteva minute de ascultare şi când ies pe coridorul din timonerie, prin faţa uşii trec doi şobolani în viteză”.
Timonierul care-mi povestea mie s-a gândit să verifice. A luat o bâtă la ora patru dimineaţa, a deschis uşa şi-a dat cu bâta automat, fără să vadă. Într-adevăr, un şobolan dispăruse brusc şi celălalt, al doilea a rămas şi-a început să dea înapoi, să se fâstâcească neliniştit, scotea chiţcăieli de sperietură, de neputinţă, încolţit cum era, ţârâia şobolanul, ţârâia. Când s-a uitat mai bine, avea un pai în gură. S-a uita şi mai bine la el, era orb. Era un şobolan orb, foarte bătrân, pe care unul tânăr îl plimba cu paiul. Ce poveşti!
Altă chestie, cum mănâncă şobolanii ulei? Le place la nebunie uleiul de orice fel. Se duc noaptea în bucătărie şi imposibil să nu găsească o sticlă de ulei deschisă. Automat dau alarma, vin mai mulţi şi se pun puc-puc-puc-puc-puc, unul peste altul şi ultimul bagă coada în sticlă şi o dă la lins la ceilalţi. Fac cu rândul la lins ulei. Asta am văzut-o eu, nu-s invenţii”.
Pe insula cu poveşti a lui Radu Niciporuc naufragiul e o salvare cu final deschis.
Citește și:
Campionii gustului tradițional, în duel la Festivalul „D’ale Porcului” 2025
Adevărații campioni la Turneul Campionilor de la Festivalul-Concurs „D’ale Porcului”, ediția a XII-a, desfășurat în 15 și 16…
15 noiembrie 2025
Operatorii din turismul românesc fac echilibristică între afaceri și politică
Foști membri ai Guvernului României dau vina pe cei actuali pentru prăbușirea acestui sector până pe ultimul loc…
14 noiembrie 2025
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Pe urmele Marii Uniri, la Arad – orașul unde s-a scris istoria României moderne
Circuitul turistic al clădirilor Marii Uniri a fost recunoscut oficial drept rută cultural-turistică de către Ministerul Economiei, Digitalizării,…
13 noiembrie 2025
Proiectul „MERIT”, un pas important pentru medicina orădeană
Facultatea de Medicină și Farmacie a Universității din Oradea, în parteneriat cu instituții din Ungaria, a lansat proiectul…
13 noiembrie 2025
Picasso la la Art Safari, în noua expoziție „Farmecul Antichității: Comori de artă din colecțiile Intesa Sanpaolo”
Art Safari anunță deschiderea expoziției „Farmecul Antichității: Comori de artă din colecțiile Intesa Sanpaolo”, joi, 13 noiembrie, prezentând…
13 noiembrie 2025
Agricover Credit și-a mutat Sucursala Banat în Dumbrăvița
Noua locație, mai mare și mai bine adaptată cerințelor actuale, este destinată să deservească fermierii din județele Timiș,…
12 noiembrie 2025
PORR Construct și CJ Bihor au semnat contractul pentru pasajul rutier peste linia de tram-tren
Miercuri, 12 noiembrie 2025, la sediul Consiliului Județean Bihor, a fost semnat contractul pentru proiectarea și execuția unui…
12 noiembrie 2025
Investiții
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Rețele Electrice Banat investește masiv în digitalizare în Caraș-Severin
Rețele Electrice Banat, parte a grupului PPC România, a demarat un program amplu de investiții pentru modernizarea infrastructurii…
13 noiembrie 2025
Sonaca a inaugurat o hală de producție și a creat 160 de noi locuri de muncă
În urma semnării a trei contracte cu Airbus, Sonaca, unul dintre liderii globali ai industriei aerospațiale, își dublează…
13 noiembrie 2025
PORR Construct și CJ Bihor au semnat contractul pentru pasajul rutier peste linia de tram-tren
Miercuri, 12 noiembrie 2025, la sediul Consiliului Județean Bihor, a fost semnat contractul pentru proiectarea și execuția unui…
12 noiembrie 2025
Duval Furniture – tradiție, inovație și viziune made in Bihor
În spatele brandului „Duval Furniture”, cunoscut pentru scaunele și mesele elegante și personalizate din lemn, se află doi…
10 noiembrie 2025
Knauf Insulation – botez oficial al unei investiții de peste 140 de milioane euro
Cea mai modernă unitate de producție de vată minerală din Europa Centrală și de Est – inaugurată Povestea…
10 noiembrie 2025
Sebastian Lascu preia funcția de City Manager al Municipiului Oradea
Începând de luni, 10 noiembrie 2025, medicul stomatolog Sebastian Lascu a preluat, cu titlu interimar, funcția de City…
10 noiembrie 2025
Costul energiei, ajutoarele de stat și deficitul de automatizare apasă industria din România
„În total, în România există aproximativ 4.000 de roboți industriali în producție. Spre exemplu, în Turcia numărul roboților implicați în producție este de 35.000, iar în Polonia aproximativ 200.000”, - Ersu Han, T-Rob Robotics.
9 noiembrie 2025
Infrastructură
Sălăjenii vor circula pe autostradă până la Viena
Anul viitor va fi dat în trafic tronsonul Nușfalău – Borș al Autostrăzii Transilvania (A3), susține deputatul Lucian…
15 noiembrie 2025
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Rețele Electrice Banat investește masiv în digitalizare în Caraș-Severin
Rețele Electrice Banat, parte a grupului PPC România, a demarat un program amplu de investiții pentru modernizarea infrastructurii…
13 noiembrie 2025
PORR Construct și CJ Bihor au semnat contractul pentru pasajul rutier peste linia de tram-tren
Miercuri, 12 noiembrie 2025, la sediul Consiliului Județean Bihor, a fost semnat contractul pentru proiectarea și execuția unui…
12 noiembrie 2025
Dimex 2000 și Kareol Serv reabilitează rețeaua de apă-canal a Băii Mari
Cele două companii de construcții vor acționa pe străzile Coșbuc, Silviculturii și Anton Pann din municipiul maramureșean. În…
12 noiembrie 2025
Conexiunea dintre Maramureș și autostrăzile Europei costă 1 miliard de euro. Cum arată traseul final
Proiectul Drumului Expres (DEx) Baia Mare – Satu Mare a primit aviz favorabil din partea Companiei Naționale de…
7 noiembrie 2025
Apare a doua bucată de autostradă funcțională în Sălaj
Mobilizarea pe șantierul secțiunii Zimbor – Poarta Sălajului a Autostrăzii Transilvania (A3) este una bună, apreciază șeful CNAIR,…
7 noiembrie 2025
Topul constructorilor de drumuri Bihor: Drum Asfalt, lider incontestabil!
Drum Asfalt, parte a Grupului Selina, și-a reconfirmat poziția de lider, clasându-se pe primul loc la categoria Întreprinderi…
5 noiembrie 2025
Turism
Campionii gustului tradițional, în duel la Festivalul „D’ale Porcului” 2025
Adevărații campioni la Turneul Campionilor de la Festivalul-Concurs „D’ale Porcului”, ediția a XII-a, desfășurat în 15 și 16…
15 noiembrie 2025
Operatorii din turismul românesc fac echilibristică între afaceri și politică
Foști membri ai Guvernului României dau vina pe cei actuali pentru prăbușirea acestui sector până pe ultimul loc…
14 noiembrie 2025
Pe urmele Marii Uniri, la Arad – orașul unde s-a scris istoria României moderne
Circuitul turistic al clădirilor Marii Uniri a fost recunoscut oficial drept rută cultural-turistică de către Ministerul Economiei, Digitalizării,…
13 noiembrie 2025
Darius Mârza: “Am creat Wonderland prin 400 de tranzacții imobiliare”
Fondatorul celui mai mare complex turistic din Ardeal, deținător al unui business de 150 milioane € pe Dealul…
11 noiembrie 2025
Visit Timiș a devenit membru oficial în una dintre cele mai importante rețele de promovare a turismului global
Visit Timiș a devenit membru oficial în una dintre cele mai importante rețele de promovare a turismului global,…
10 noiembrie 2025
Vinul, legenda și renașterea unei metropole a Transilvaniei sub ochii lui Turrepitz
Weinfest Mediaș Schmecker 2025
9 noiembrie 2025
Atlàss Experience by Ramada Sibiu
O nouă eră a evenimentelor corporate, în cel mai mare și mai modern centru de conferințe din Sibiu
9 noiembrie 2025
Cresc Oradea Mare: locul unde ideile devin afaceri și afacerile devin povești de succes
Antreprenorii din Incubatorul de Afaceri Cresc Oradea Mare, inspirați de povești de succes și noi parteneriate. Rezidenții Incubatorului…
8 noiembrie 2025
Educație
Campionii gustului tradițional, în duel la Festivalul „D’ale Porcului” 2025
Adevărații campioni la Turneul Campionilor de la Festivalul-Concurs „D’ale Porcului”, ediția a XII-a, desfășurat în 15 și 16…
15 noiembrie 2025
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Pe urmele Marii Uniri, la Arad – orașul unde s-a scris istoria României moderne
Circuitul turistic al clădirilor Marii Uniri a fost recunoscut oficial drept rută cultural-turistică de către Ministerul Economiei, Digitalizării,…
13 noiembrie 2025
Proiectul „MERIT”, un pas important pentru medicina orădeană
Facultatea de Medicină și Farmacie a Universității din Oradea, în parteneriat cu instituții din Ungaria, a lansat proiectul…
13 noiembrie 2025
Românii se răzgândesc: munca în străinătate nu mai e visul de altădată
Tot mai puțini români vor să lucreze în afara țării. Aplicările pentru job-urile din străinătate au ajuns la…
13 noiembrie 2025
Viitorul liderilor umani se scrie acum, la The Human Shift Oradea
Leadership-ul se rescrie la Oradea: acolo unde tehnologia accelerează deciziile, iar oamenii le dau sens. Într-o lume în…
10 noiembrie 2025
Sebastian Lascu preia funcția de City Manager al Municipiului Oradea
Începând de luni, 10 noiembrie 2025, medicul stomatolog Sebastian Lascu a preluat, cu titlu interimar, funcția de City…
10 noiembrie 2025
Cresc Oradea Mare: locul unde ideile devin afaceri și afacerile devin povești de succes
Antreprenorii din Incubatorul de Afaceri Cresc Oradea Mare, inspirați de povești de succes și noi parteneriate. Rezidenții Incubatorului…
8 noiembrie 2025



