Anul trecut, într-o vreme m-am întâlnit cu Radu Niciporuc pe terasa din curtea Muzeului Etnografic al Transilvaniei din Cluj. Vroiam să aflu m ai multe despre ce înseamnă să fii inginer elecrtician pe navele de pescuit şi de transport, deşi îl cunoşteam din mediul literar clujean.
Îi ştiam activitatea ca hispanist, îi urmăream cu aviditate postările de pe facebook şi decupajele indite din viaţa sa pe mările şi oceanele lumii mă făcea să visez la vacanţe, dar şi la fabuloase reportaje. De vreme ce a ales să discutăm despre latura profesională a vieţii sale, discuţia s-a legat uşor şi cum era firesc, am întrebat, ca atâţia alţii cum a ajuns să lucreze pe navele de pescuit.
„În ziua când am luat repartiţia de la Politehnica din Cluj, secţia Electrotehnică, a fost ziua formidabilă a vieţii mele. Repartiţia, ca multor altora, le-a hotărât destinul. N-a fost o alegere, a fost o ofertă, pentru că a apărut un post liber printre atâtea posturi anodine, pe care le uram din greu. Ideea de a ajunge în fabrică mă speria de moarte.
Eu am fost terorizat toată viaţa, de mic copil, de fuga părinţilor mei la serviciu şi întoarcerea lor. Îi vedeam cum fugeau nenorociţi să ajungă, şi cum se întorceau sfârşiţi, adormind cu lingura în mână. O viaţă întreagă. Şi chestia asta mă scotea din minţi. Cum să fac aşa ceva? Mai ales că mă plictisesc repede de orice. Cum pasiunea mea de-o viaţă, nu pasiune, viciu, cum alţii fumează, eu am o dependenţă de citit, din copilărie, nu pot adormi fără să nu citesc, eram fascinat de tot ce însemna viaţa pe mare. Pe lista cu posturi am văzut: Comandamentul flotei de pescuit oceanic. Mi s-a inflamat creierul şi imaginaţia”.
Deşi după ani de muncă în flota românească a fost pensionat, Radu Niciporuc nu se lasă la vatră cu una cu două, iar dacă România îl consideră trecut de viaţa activă, companiile străine se bucură de experienţa şi priceperea sa. Aşa se face că a adunat 40 de ani pe apele lumii, iar mari cantităţi de peşte, dar şi alte produse alimentare, în special, sunt transportate pe nave care îl au ca înger păzitor al instalaţiei electrice pe Radu Niciporuc.
Numai cine nu are habar de cât de importantă e partea electrică pentru parametrii de funcţionarea a unei nave, cât de mult depinde salvarea în situaţii grele, de capacitatea de propulsie a motoarelor, dar şi păstrarea în condiţii optime a încărcăturii, nu realizează importanţa inginerului electrician pe o asemenea navă, care duce tone de încărcătură, uneori în valoare de milioane de dolari, dintr-un port în altul.
3-4 luni petrecute pe mare, apoi 3 luni pe uscat, cam acesta este ritmul său de viaţă. Cu greu poţi să-l încadrezi la o anumită vârstă, pentru că este un om echilibrat, iar relatările fascinante. Prietenii săi, între care l-am evocat cu duioşie pe Alexandru Vlad, abia aşteptau să se întoarcă acasă cu poveşti proaspete. N-am avut până acum ocazia să mă bucur de ele, decât din mediul virtual, iar la întâlnirea de anul trecut am descoperit că talentul cu care scrie despre viaţa la bordul navelor este dublat de oralitatea spumoasă şi umorul autentic.
Întâmplarea a făcut să înregistrez discuţia noastră cu telefonul mobil, graţie unei aplicaţii care, în urma unui apel telefonic, pe care nu am reuşit să-l blochez, mi-a redus sonorul înregistrării la un nivel nerecuperabil. Discreţia sa e cunoscută şi memoria mea mai dă rateuri, aşa că dialogul nostru despre navele pe care a lucrat, locurile unde a ajuns, piraţi, rechiziţionări de nave, reparaţiile la instalaţia de răcire a compartimenetelor din cală, felurile de peşte transportat, gătitul pe nave, el fiind şi un bucătar iscusit, interacţinea sa cu marinari de toate neamurile şi cu comportamente din cele mai diverse, rămâne să le descoperiţi citind ceea ce scrie domnia sa.
Recent i-a apărut volumul de povestiri „Pascal desenează corăbii” la Editura „Cartea Românească”. Departe de limitele literaturii de călătorie, volumul îl trădează pe finul observator, ce reuşeşte cu acuitatea observaţiei, iscusinţa frazei bine rostuită, cu tăieturi surprinzătoare şi exotismul bine dozat al plasării în spaţiu, să conducă cititorul în lumea nemărginirilor şi să-l surprindă la finalul ficăreia din cele opt povestiri ale volumului.
Traducător pasionat, Radu Niciporuc a debutat în 1976 în revista Steaua cu poezie, iar în 2003 a înfiinţat editura Fabulator. Acolo au apărut traducerile sale din autori redutabili, „Mici infamii” de Carmen Posadas (Ed. Fabulator, 2004), „Omul pierdut” de Ramón Gómez de la Serna (Ed. Fabulator, 2004), „Fascinația cuvintelor” de Julio Cortázar și Omar Prego Gadea, (Ed. Fabulator, 2006), pentru ca la Editura Humanitas să apară „Povestirile Evei Luna” de Isabel Allende (Ed. Humanitas, 2008), „Mauricio sau alegerile locale” de Eduardo Mendoza (Ed. Humanitas, 2010).
Poveşti cu şobolani
Fascinată de tot ce se derula în mintea şi imaginaţia mea, cu lupul de mare cu pălărie de pai, rârâit şi plin de haz, mă detaşesem de tot ce era în jur. Eram ca doi naufragiaţi pe insula poveştilor. Muzica din fundal părea mai mult zgomot de valuri, iar clopotul din vârful muzeului punctase ascuţit miezul zilei, ca pe corăbiile de odinioară.
Nu ştiu cum a început să-mi povestească despre pasagerii clandestini ai navelor.
„Există o insectă care se numeşte carcalac, ale cărei ouă ajung de când se construieşte vaporul, ea este prezentă, deci de la început. Când se înmulţesc şi sunt flămânde urcă pe ţevi, apar în chiuvetă ca la bloc şi se dă alarmă: avem carcalaci pe vapor, motiv ca nava să fie arestată, mai ales în porturile nord-occidentale ale Europei.
De fapt, orice docher care urcă pe vas şi vede un carcalac poate opri vaporul. Carcalacilor le place la umezeala şi ouăle lor rămân, cu toate intervenţiile. Chiar şi pe cel mai luxos pachebot, cu 15 000 mii de pasageri, saloane şi alte nebunii, există.
Şoarecii şi şobolanii vin din achiziţii, dar de ei se scapă uşor. Orice vas este legat la cheu cu parâme, iar pe navă şi pe cheu există nişte suporţi, ca nişte ciuperci de metal în jurul căreia se pune ochiul parâmei, apoi se trage cu un motor de pe navă şi aşa ajunge ea la cheu. Pe acele parâme urcă şobolanii.
Am văzut odată o procesiune lungă, de 15 metri, treceau unul după altul. Pe parâme sunt nişte discuri găurite la mijloc, dar care au o fantă. De multe ori acea fantă nu e bine prinsă, mai are nişte cârlige, o bate vântul, o deschide, şobolanii vin până la acel disc, pe partea superioară a parâmei. Ajung la disc, fanta e jos, de obicei, o găsesc deschisă, se dau pe spate tipii şi juuup, intră pe vapor şi se duc mai departe. Eu am văzut o ceremonie de acest fel, sub lumina lunii, o procesiune de şobolani care urcau pe navă.
O să zici că sunt nebun cu şobolanii, dar sunt situaţii care îţi rămân în minte. De când am citit „Ciuma” lui Camus n-am mai putut să văd un şobolan.
Odată, un marinar bătrân îmi povestea, era timonier pe navele româneşti din anii ’50. S-au schimbat comportamentele la bord, dar povestea era de atunci. Telegrafiştii erau cu taca-taca-taca, cu căştile pe urechi, îţi dai seama, când acum yahoo, facebook, youtube şi alte chestii pe vapor, atunci asta era sursa de informaţii, telegrafistul îţi dădea meseajele şi cele private, dar mai ales cele de serviciu. În sfârşit, el avea momente de trafic la două noaptea, la patru dimineaţa, avea orele specifice de trafic, când intrau cu radio-coastele în comnunicare şi schimbau mesaje.
Telegrafistul îi povestea marinarului, bătrânului timonier. „ În fiecare dimineaţă la patru, am câteva minute de ascultare şi când ies pe coridorul din timonerie, prin faţa uşii trec doi şobolani în viteză”.
Timonierul care-mi povestea mie s-a gândit să verifice. A luat o bâtă la ora patru dimineaţa, a deschis uşa şi-a dat cu bâta automat, fără să vadă. Într-adevăr, un şobolan dispăruse brusc şi celălalt, al doilea a rămas şi-a început să dea înapoi, să se fâstâcească neliniştit, scotea chiţcăieli de sperietură, de neputinţă, încolţit cum era, ţârâia şobolanul, ţârâia. Când s-a uitat mai bine, avea un pai în gură. S-a uita şi mai bine la el, era orb. Era un şobolan orb, foarte bătrân, pe care unul tânăr îl plimba cu paiul. Ce poveşti!
Altă chestie, cum mănâncă şobolanii ulei? Le place la nebunie uleiul de orice fel. Se duc noaptea în bucătărie şi imposibil să nu găsească o sticlă de ulei deschisă. Automat dau alarma, vin mai mulţi şi se pun puc-puc-puc-puc-puc, unul peste altul şi ultimul bagă coada în sticlă şi o dă la lins la ceilalţi. Fac cu rândul la lins ulei. Asta am văzut-o eu, nu-s invenţii”.
Pe insula cu poveşti a lui Radu Niciporuc naufragiul e o salvare cu final deschis.
Citește și:
Povestea de succes „Piața 9”, spusă de Daniel Galea într-un eveniment IMM Club
Cred că sunt puțini orădenii sau bihorenii care nu a auzit de „Piața 9”. De fapt, povestea a…
6 iunie 2025
Desant maramureșean de business în Basarabia. De la producție industrială, la vinurile de Cricova
Delegația din care au făcut parte cinci manageri de companii a avut întâlniri de afaceri în trei orașe,…
6 iunie 2025
Delgaz Grid primenește rețeaua din Câmpia Turzii
Proiectul de înlocuire a conductelor și branșamentelor precede lucrările de modernizare de străzi prin Programul Național Anghel Saligny…
6 iunie 2025
Clujenii de la CO Angels au câștigat marele premiu la Innovation Labs
În finala competiției, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj a fost reprezentată de două echipe, fiecare propunând soluții tehnologice inovatoare.…
6 iunie 2025
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
ARL Cluj – Strabag a ridicat o treime din Pasajul Italsofa
Constructorul clujean toarnă structurile de susținere și lucrează la rampa de acces, breteaua de legătură Șomcuta și terasamentele…
6 iunie 2025
Untold va porni caravana Blood Network
Festivalul de la Cluj va declanșa Blood Network, cea mai longevivă inițiativă de donare de sânge din România.…
6 iunie 2025
Pompierii Aeroportului Cluj, campioni județeni
Echipa de pompieri din cadrul Serviciului de Urgență Privat al Aeroportului Internațional Cluj (AIAIC) a câștigat locul I…
6 iunie 2025
Investiții
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
Trenul electric PESA, prezentat în 22 mai la Oradea, a intrat în probe
După sosirea în țară, prezentat în cadrul Conferinței de Operatorie Feroviară și Material Rulant, organizată de Club Feroviar,…
5 iunie 2025
Se montează grinzile la pasajul suprateran din Oșorhei pe DN1, la ieșirea spre Aleșd
Săptămâna aceasta a început montarea grinzilor la pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei spre Aleșd. Pasajul va…
5 iunie 2025
Fabrica elvețiană de înaltă tehnologie – VAT, și-a inaugurat noul sediu la Arad
O nouă investiție cu capital străin s-a concretizat în județul Arad: fabrica elvețiană VAT, specializată în tehnologii industriale…
5 iunie 2025
Timișorenii, interesați de mobilitatea urbană
Miercuri seară la Co Work Timișoara a avut loc lansarea oficială și prima prezentare a Invest, un accelerator…
5 iunie 2025
Lufthansa a inaugurat oficial legătura între Aeroportul Oradea și Munchen
Marți, 3 iunie 2025, Lufthansa a inagurat oficial cursele dintre Aeroportul Oradea și Aeroportul din Munchen. Vor fi…
3 iunie 2025
Alte 11 contracte „Anghel Saligny” au fost semnate, în valoare de 135 milioane lei
Noi contracte în valoare de 135,51 milioane lei au fost semnate prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Infrastructură
ARL Cluj – Strabag a ridicat o treime din Pasajul Italsofa
Constructorul clujean toarnă structurile de susținere și lucrează la rampa de acces, breteaua de legătură Șomcuta și terasamentele…
6 iunie 2025
Exproprierile pe Centura Metropolitană a Clujului costă 200 milioane €
Primăria Cluj-Napoca (PCN) a dat liber la proiectarea tronsonului cel mai consistent al viitoarei șosele de mare viteză…
5 iunie 2025
Euras are un an să reabiliteze Palatul Administrativ din Cluj
Conducerea Instituției Prefectului Cluj i-a pus în vedere antreprenorului termenul limită în care trebuie să se încadreze cu…
5 iunie 2025
Clujul marilor proiecte pe hârtie
Metroul, trenul metropolitan și centura metropolitană propriu-zisă încă nu au ajuns în faza de șantier, conform listei proiectelor…
5 iunie 2025
Se montează grinzile la pasajul suprateran din Oșorhei pe DN1, la ieșirea spre Aleșd
Săptămâna aceasta a început montarea grinzilor la pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei spre Aleșd. Pasajul va…
5 iunie 2025
“Expresul” de Tureni, funcțional din 1 iulie
Conexiunea dintre Autostrada Transilvania (A3) și Drumul Național 1 (DN1) menită să ocolească municipiul Turda va fi circulabilă…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Trenul metropolitan Brașov – licitație pentru a prinde 230 milioane euro
Asociația de Transport Brașov a reluat licitația pentru transportul feroviar metropolitan pe un sistem cu trei magistrale: Stupini…
2 iunie 2025
Turism
Bihorul va avea strategie de dezvoltare turistică pe termen mediu și lung
Mircea Mălan, președintele Consiliului Județean Bihor, a semnat marți, 2 iunie 2025, contractul pentru elaborarea Strategiei de Dezvoltare…
5 iunie 2025
Trenul electric PESA, prezentat în 22 mai la Oradea, a intrat în probe
După sosirea în țară, prezentat în cadrul Conferinței de Operatorie Feroviară și Material Rulant, organizată de Club Feroviar,…
5 iunie 2025
NTT DATA a actualizat varianta de mobil pentru Via Transilvanica
Asociația Tășuleasa Social (ATS) a anunțat noua unealtă digitală pentru descoperirea traseului turistic care străbate România. „Ești pregătit…
4 iunie 2025
Lufthansa a inaugurat oficial legătura între Aeroportul Oradea și Munchen
Marți, 3 iunie 2025, Lufthansa a inagurat oficial cursele dintre Aeroportul Oradea și Aeroportul din Munchen. Vor fi…
3 iunie 2025
Băile Felix, gazda EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference)
În perioada 2-6 iunie 2025, stațiunea balneară Băile Felix găzduiește EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference),…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Încă 6,6 milioane euro în reabilitarea Palatului Principilor Transilvaniei
Palatul Principilor Transilvaniei din Alba Iulia beneficiază de încă o finanțare în valoare de 6,6 milioane euro, pentru…
2 iunie 2025
S-a stabilit data lansării oficiale a grupului BNI Oradea – BNI Varadinum
Sala Toscana de conferințe de la Ramada by Wynham Oradea a găzduit, miercuri, 29 mai 2025, ultima întâlnire…
2 iunie 2025
Educație
Clujenii de la CO Angels au câștigat marele premiu la Innovation Labs
În finala competiției, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj a fost reprezentată de două echipe, fiecare propunând soluții tehnologice inovatoare.…
6 iunie 2025
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
KESZ a ridicat structura de rezistență a Institutului de Cercetare în AI
Universitatea Tehnică a marcat simbolic momentul prin așezarea unui copac în cel mai înalt punct al clădirii, conform…
5 iunie 2025
Cum s-au autoclasificat universitățile din Cluj
Patru instituții de învățământ superior din oraș se vor a fi de educație și cercetare avansată, iar alte…
5 iunie 2025
Civitas va preda servicii de extensie agricolă la Cluj după modelul american
Fundația Civitas pentru Societatea Civilă Cluj, Romanian-American Foundation (RAF) și University of Georgia (SUA) au prezentat programul pilot…
4 iunie 2025
TenarisSilcotub a schimbat designul spațiilor de interacțiune și recreere de la UTCN
Cel mai important producător român de țevi fără sudură de diametre mici a inaugurat un proiect de design…
4 iunie 2025
Aradul, pe radarul Elveției: Planuri pentru investiții și reforme în educație și sănătate
Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, a avut o întâlnire de lucru cu Excelența Sa Massimo Baggi, ambasadorul…
3 iunie 2025
Băile Felix, gazda EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference)
În perioada 2-6 iunie 2025, stațiunea balneară Băile Felix găzduiește EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference),…
3 iunie 2025
Zi de Zi știri economice:
