George-Alexandru Ivan, director Achiziţii, Comercial şi Relaţii Internaţionale în cadrul Companiei Naționale Aeroporturi București, a explicat, într-un interviu acordat revistei Transilvania Business, care sunt cauzele risipei în sectorul public şi a lipsei de predictibilitate în elaborarea şi modificarea constantă a strategiilor, bugetelor, termenelor. Directorul a venit și cu o veste bună – prezența a noi companii aeriene pe Aeroportul “Henri Coandă” din București până la finalul anului 2018.
Aţi avut parte de mai multe experienţe în structurile unor entităţi importante: Electrica Serv, Electrificare CFR SA, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB), în funcţii de conducere sau ca membru în Consiliul de Administraţie. Cât de apropiată este funcţionarea acestor entităţi de aşteptările pe care le au contribuabilii, ce aţi găsit, ce aţi schimbat, ce trebuie schimbat?
George-Alexandru Ivan, Director Achiziții, Comercial și Relații Internaționale al CNAB: Întotdeauna contribuabilul, fiind beneficiarul final al serviciilor acestor companii, are așteptări la servicii de cea mai înaltă calitate. Din păcate, de cele mai multe ori, calitatea serviciilor nu se ridică la nivelul acestor așteptări. Am identificat o încetinire a ritmului până la stagnarea activității, cauzată de profesionalismul îndoielnic și experiența limitată a unor angajați care fac parte din conducerea executivă sau sunt în funcții de execuție, cât și din cauza unor proceduri de lucru neactualizate care încetinesc fluxul documentelor, ducând, astfel, la întârzierea sau creșterea duratei de timp necesară finalizării diferitelor lucrări sau proiecte.
Ocupând poziții care presupun coordonarea și organizarea activității de achiziții si comercial, am început prin a întocmi un program de achiziții centralizat care să fie corelat cu bugetul de venituri și cheltuieli și care să corespundă strict nevoilor companiei. În același timp am revizuit procedurile interne necesare desfășurării activității, corelându-le cu celelalte direcții de specialitate. Astfel am obținut atât economii importante în raport cu anii precedenți cât și uniformizarea produselor și serviciilor achiziționate.
Cum caracterizaţi risipa în sistem şi lipsa de predictibilitate în elaborarea şi modificarea constantă a strategiilor, bugetelor, termenelor?
George-Alexandru Ivan: Cred că lipsa de predictibilitate este cauzată, în primul rând, de faptul că nu există o viziune unitară și pe termen lung. O altă problemă care apare în strânsă legătură cu viziunea este schimbarea la intervale scurte de timp a managerilor. Aceste schimbări, în absența unei strategii pe termen lung asumată de către toate entitățile implicate și responsabile, nu duc decât la întârzierea sau nerealizarea obiectivelor propuse. Risipa din sistem este un produs al profesionalismului îndoielnic și al productivității scăzute și poate fi redusă prin eficientizarea muncii și un mai bun “time management”.
Există în spaţiul public opinii, analize care vorbesc despre rezistenţa la schimbare a unor funcţionari, care supravieţuiesc tuturor schimbărilor de management, în condiţiile în care entităţile nu fac performanţa aşteptată. Care sunt constatările dumneavoastră?
George-Alexandru Ivan: Rezistența la schimbare se întâlnește îndeosebi la funcționarii cu altă mentalitate și mult prea confortabili în pozițiile ocupate, la care se adaugă lipsa unor evaluări reale de performanță. Opinez că ar trebui făcută o evaluare reală, semestrială sau măcar anuală, a fiecărui angajat și oferite traininguri specializate care ajută la o educație continuă a acestuia. Numai în acest mod putem transforma rezistența la schimbare a unor funcționari în plus valoare și performanță pentru companie.
Cum vedeţi atenuarea nemulţumirilor societăţii faţă de lipsa de performanţă din zona investiţiilor în domeniile energiei şi infrastructurii şi cum priviţi intervenţia în aceste zone suport ale economiei?
George-Alexandru Ivan: Lipsa de performanță din zona investițiilor în energie și infrastructură este rezultatul absenței unor planuri strategice clare, etapizate și impredictibilității managementului proiectelor de investiții pe termen lung. Este nevoie de strategii de investiții pe termen lung, asumate de către toate entitățile implicate și responsabile care să nu fie perturbate pe perioada desfășurării de către diferiți factori externi decât cu o fundamentare temeinică, ce nu afectează termenele de finalizare. O îmbunătățire a legii achizițiilor publice prin care să se poată reduce întârzierile contractării serviciilor, produselor sau lucrărilor ar putea îmbunătăți performanța din această zonă.
Care sunt primele decizii care ar trebui luate în momentul de faţă pentru creşterea performanţei entităţilor din zona energie și/infrastructură? Sunt probleme generale ale sistemului sau specifice ale acestor domenii?
George-Alexandru Ivan: Cred că în România lipsa performanței entităților din zona energiei și infrastructurii sunt o problemă de sistem care se regăsește și în alte ramuri ale economiei. Primele decizii care ar trebui luate ar fi restructurarea organizațională, bazată pe evaluarea și eficientizarea activității angajaților, și existența unui plan strategic de investiții care să îmbunătățească activitatea și rezultatele companiilor.
Aţi avut şi aveţi funcţii de conducere în zona Achiziţii – Comercial la entităţi importante. Cum poate fi oprită plata penalităţilor unor companii de stat către parteneri din zona privată şi de stat şi de ce se ajunge aici? Un exemplu din 2018 sunt penalităţile plătite de CNAIR către SALROM.
George-Alexandru Ivan: Plata de penalități către parteneri din zona privată poate fi oprită doar prin respectarea cu strictețe a contractelor și o urmărire constantă a îndeplinirii termenilor și condițiilor contractuale. Atât timp cât caietul de sarcini a fost clar și nu lasă loc de interpretări, iar obiectul contractului între cele două entități este realizat conform caietului de sarcini și în termenele stabilite, nu există motive pentru plata de penalități.
Care sunt concluziile dumneavoastră după aceste câteva luni la CNAB, ce decizii aţi luat şi cum vedeţi evoluţia companiei în 2018?
George-Alexandru Ivan: CNAB este o companie de perspectivă datorită creșterii exponențiale a traficului aerian. Această creștere a CNAB nu poate continua fără un plan strategic de dezvoltare pe termen lung a infrastructurii aeroportuare. Din poziția de director Achiziții, Comercial și Relații Internaționale al CNAB am îmbunătățit și eficientizat atât activitatea de achiziții, prin luarea unor decizii punctuale, cât si activitatea comercială, compusă din venituri din activități aeronautice și non-aeronautice. În activitatea de achiziiții am prioritizat nevoile urgente ale companiei și am organizat procedurile de licitații centralizate reducând costurile anuale în comparație cu anii precedenți. În activitatea comercială am renegociat contractele cu beneficiarii obținând creșterea veniturilor din aceste activități. Ca rezultat al activității comerciale coordonate, în urma discuțiilor și negocierilor purtate, noi companii aeriene vor fi prezente pe Aeroportul “Henri Coandă” din București până la finalul anului 2018.
Citește și:
Statul nu înțelege antreprenorii. Care e modelul de business cu statul?
„Dumneata ai fost ministru, dumneata nu știi nimic, n-avem ce să discutăm cu dumneata”. Interacțiunea cu statul implică…
12 decembrie 2024
Orașul real vs. Orașul digital. Dialogurile Sibiu Cybersecurity, despre umanismul digital în era cibernetică
Tehnologiile care generează metaversurile forțează lărgirea perspectivei asupra lumii reale, transformând universurile descentralizate în locuri virtuale în care…
12 decembrie 2024
Jacques de Boer, CEO, Printmasters: Căutăm întotdeauna cea mai bună combinație de tehnici de personalizare disponibile pe piață pentru gama noastră de articole promoționale
Recent, Printmasters a sărbătorit 10 ani de activitate, ocazie cu care a fost lansată oficial o nouă unitate…
11 decembrie 2024
Fondul Carpathia susține afaceri locale din zona Munților Făgăraș
Fondul Carpathia s-a constituit într-un suport financiar în beneficiul a șase antreprenori locali din zona Munților Făgăraș și-au…
11 decembrie 2024
Concernul Ferrero și familia Bob pun bazele unui laborator pentru cultura de alun
Investiția de la USAMV Cluj deschide calea unor parteneriate profitabile cu fermierii și antreprenorii locali, conform producătorului Rocher,…
11 decembrie 2024
Tratament oncologic de ultimă generație la Spitalului Clinic Județean de Urgență Bihor
Începând cu data de 1 decembrie 2024, în cadrul Laboratorului de Radioterapie al Spitalului Clinic Județean de Urgență…
11 decembrie 2024
Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj colaborează cu SITA pentru a redefini inovația și sustenabilitatea aeroportuară
Colaborare pentru proiecte transformatoare în eficiența operațională, experiența pasagerilor și tehnologiile aviatice verzi. Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj…
11 decembrie 2024
Un nou aquapark, cu 1.500 de locuri, va fi inaugurat în Nord-Vestul României în 2025
Aquaparkul va avea o zonă SPA, o salină, camere de masaj, piscină cu bar, bazine pentru adulți și…
11 decembrie 2024
Investiții
Jacques de Boer, CEO, Printmasters: Căutăm întotdeauna cea mai bună combinație de tehnici de personalizare disponibile pe piață pentru gama noastră de articole promoționale
Recent, Printmasters a sărbătorit 10 ani de activitate, ocazie cu care a fost lansată oficial o nouă unitate…
11 decembrie 2024
Tratament oncologic de ultimă generație la Spitalului Clinic Județean de Urgență Bihor
Începând cu data de 1 decembrie 2024, în cadrul Laboratorului de Radioterapie al Spitalului Clinic Județean de Urgență…
11 decembrie 2024
Un nou aquapark, cu 1.500 de locuri, va fi inaugurat în Nord-Vestul României în 2025
Aquaparkul va avea o zonă SPA, o salină, camere de masaj, piscină cu bar, bazine pentru adulți și…
11 decembrie 2024
Finanțele și UniCredit au obținut insolvența Raiko Transilvania
Decizia instanței vine după mai multe amenzi primite de la compania de sisteme pluviale și administratorul său în…
10 decembrie 2024
Investițiile în parcuri fotovoltaice devin de 4 ori mai profitabile decât investițiile imobiliare
Energia regenerabilă, în special investițiile în parcuri fotovoltaice, reprezintă o direcție strategică pentru viitorul economic și ecologic al…
10 decembrie 2024
Reabilitarea Spitalului Orășenesc Tășnad mai aproape de realizare
Pentru reabilitarea Spitalului Orășenesc Tășnad a fost aprobat joi, 5 decembrie 2024, proiectul de finanțare, care va fi…
9 decembrie 2024
New Kopel Car Import furnizează 30 de autobuze electrice BYD Oradiei
New Kopel Car Import, parte a SIXT Group România, a semnat cu Primăria Municipiului Oradea un contract…
5 decembrie 2024
Precon Transilvania și Citadina 98 au finalizat lucrările la Parcul Industrial Ștei
Constructorii au încheiat lucrările la Parcul Industrial Ștei, un proiect important pentru dezvoltarea economică a zonei. Parcul se…
5 decembrie 2024
Infrastructură
Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj colaborează cu SITA pentru a redefini inovația și sustenabilitatea aeroportuară
Colaborare pentru proiecte transformatoare în eficiența operațională, experiența pasagerilor și tehnologiile aviatice verzi. Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj…
11 decembrie 2024
Cele mai tari firme din Bihor în domeniul construcțiilor de drumuri și autostrăzi
În topul realizat de Camera de Comerț și Industrie (CCI) Bihor pe domeniul Construcții, categoria Lucrări de construcții…
10 decembrie 2024
Centru multifuncțional de 14 milioane de euro la Baia Mare
Cinematograful Dacia se va transforma, prin reabilitare, în cadrului unui proiect finanțat național și local. Primarul Doru Dăncuș…
9 decembrie 2024
Nord Conforest va amenaja Piața 14 Iulie din Cluj-Napoca
Societatea locală de construcții are ca termen luna martie a anului viitor pentru finalizarea lucrărilor de 7,6 milioane…
9 decembrie 2024
Reabilitarea Spitalului Orășenesc Tășnad mai aproape de realizare
Pentru reabilitarea Spitalului Orășenesc Tășnad a fost aprobat joi, 5 decembrie 2024, proiectul de finanțare, care va fi…
9 decembrie 2024
Cum arată harta autostrăzilor din Transilvania
În 2024 s-au dat în folosință în România cele mai multe drumuri de mare viteză de 15 ani…
6 decembrie 2024
Precon Transilvania și Citadina 98 au finalizat lucrările la Parcul Industrial Ștei
Constructorii au încheiat lucrările la Parcul Industrial Ștei, un proiect important pentru dezvoltarea economică a zonei. Parcul se…
5 decembrie 2024
Dimex, Precon, Erbașu și Eurocerad se bat cu austriecii pentru Centura Mediaș
Șase ofertanți unici și asocieri din Transilvania, București și Austria au pretenții la realizarea lucrărilor la varianta de…
4 decembrie 2024
Turism
Un nou aquapark, cu 1.500 de locuri, va fi inaugurat în Nord-Vestul României în 2025
Aquaparkul va avea o zonă SPA, o salină, camere de masaj, piscină cu bar, bazine pentru adulți și…
11 decembrie 2024
Rebranding și patru stele pentru hotelul Consiliului Județean Cluj
Unitatea turistică din cartierul Gheorgheni a avansat cu o treaptă la clasificare, noua sa denumire fiind acum Univers.…
11 decembrie 2024
Federația Ospitalității cere ferm înființarea unui Minister al Turismului ȋn viitorul Guvern al României
Industria Ospitalității a înregistrat cea mai rapidă revenire post-pandemie: industria s-a triplat în ultimii cinci ani, iar anul acesta reprezintă aproximativ…
11 decembrie 2024
3 din 4 angajatori vor acorda beneficii de Crăciun angajaților
Cei mai mulți vor oferi prime în bani, petrecere de final de an cu echipa și tichete cadou.…
11 decembrie 2024
Marinela Ardelean lansează „50 de vinuri și preparate din România”, primul volum trilingv dedicat promovării vinului românesc
La 10 ani de la lansarea cărții „50 de vinuri românești întâlnesc 50 de preparate culinare italiene”, Marinela…
6 decembrie 2024
„Orașul Faptelor Bune” revine la Oradea în perioada 15 – 21 decembrie 2024
Anunțul a fost făcut de Mihai Morar și Daniel Buzdugan, miercuri, 4 decembrie 2024, în Matinalul de la…
4 decembrie 2024
Firma DELPRO va amenaja cinci peșteri din Defileul Crișului Repede
Amenajarea se face cu fonduri europene, valoarea investiției ridicându-se la peste 4,44 milioane de lei fără TVA. Vicepreședintele…
29 noiembrie 2024
Oradea caută operator aerian pentru conexiunea directă cu München
Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea anunță inițiativa de lansare a unei rute aeriene regulate între Aeroportul Oradea…
29 noiembrie 2024
Educație
Fondul Carpathia susține afaceri locale din zona Munților Făgăraș
Fondul Carpathia s-a constituit într-un suport financiar în beneficiul a șase antreprenori locali din zona Munților Făgăraș și-au…
11 decembrie 2024
Tratament oncologic de ultimă generație la Spitalului Clinic Județean de Urgență Bihor
Începând cu data de 1 decembrie 2024, în cadrul Laboratorului de Radioterapie al Spitalului Clinic Județean de Urgență…
11 decembrie 2024
Educatori alimentari în forum la Brașov
Cu gândul la coagularea eforturilor din partea educatorilor alimentari, un forum organizat în ziua de 14 decembrie 2024,…
11 decembrie 2024
Centrul SporTin din Baia Mare, propus spre finanțare europeană
Proiectul de 2,8 milioane € se află în evaluare și are mari șanse pentru a obține banii necesari,…
11 decembrie 2024
S-a lansat o platformă care cuantifică angajabilitatea absolvenților din România
UVT și UEFISCDI au lansat o platformă care reprezintă un instrument interactiv de vizualizare a statisticilor despre situația…
11 decembrie 2024
„#35 – Ziua în care Oradea s-a declarat oraș liber” – Expoziție temporară
Muzeul Țării Crișurilor Oradea – Complex, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor și Primăria Municipiului Oradea, organizează vernisajul…
10 decembrie 2024
România amorțită: Tranziția spre o Românie care învață meserie
România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește abandonul școlar. Ponderea tinerilor care…
10 decembrie 2024
Banii adunați la „Suflet de Antreprenor” – se duc la un centru pentru mame abuzate
Cea de-a treia ediție a Conferinței „Suflet de Antreprenor” va avea loc miercuri, 11 decembrie 2024, de la…
8 decembrie 2024