Transilvania Business
Energie Energy Mirror Of Romania Investitii Slider

Ce conține planul de dezvoltare al sistemului de transport gaze naturale

Un capitol important din Raportul administratorilor Societății Naționale de Transport Gaze Naturale SA, dat publicității în data de 29 aprilie 2018, este dedicat Planului de Dezvoltare al sistemului de transport gaze naturale în perioada 2017-2026, Plan aprobat de ANRE prin Decizia nr. 910 din 22.06.2017, prin actualizarea și completarea Planului de Dezvoltare al sistemului de transport gaze naturale în perioada 2014-2023.
 
Documentul prezintă direcțiile de dezvoltare ale rețelei românești de transport gaze naturale și proiectele majore pe care compania intenționează să le implementeze în următorii 10 ani.
Astfel proiectele propuse în Planul de Dezvoltare a Sistemului Naţional de Transport Gaze Naturale 2017 – 2026 sunt: Dezvoltarea pe teritoriul României a Sistemului Naţional de Transport Gaze Naturale pe Coridorul Bulgaria–România–Ungaria–Austria; Dezvoltarea pe teritoriul României a Coridorului Sudic de Transport pentru preluarea gazelor naturale de la ţărmul Mării Negre; Interconectarea Sistemului Naţional de Transport gaze naturale cu conducta de transport internaţional gaze naturale T1.
 
Graficul BRUA – Faza I
 
Dezvoltarea pe teritoriul României a sistemului național de transport pe coridorul Bulgaria– România–Ungaria–Austria este un proiect de care vorbim de aproape 5 ani, în mod constant. Proiectul care are două faze presupune crearea unei capacități de transport gaze naturale între punctele de interconectare existente între sistemul românesc de transport gaze naturale și cel al Ungariei, respectiv al Bulgariei. În prima fază va fi construită o conductă de transport gaze naturale Podişor-Recaș în lungime de 479 km și trei staţii de comprimare gaze naturale (SC Podișor, SC Bibești şi SC Jupa), fiecare stație fiind echipată cu două agregate de comprimare, cu posibilitatea de asigurare a fluxului bidirecţional de gaze.
Până acum sunt finalizate din proiect studiul de prefezabilitate, studiul de fezablitate, obținerea acordului de mediu, documentațiile tehnice pentru obținerea autorizațiilor de construire, obținerea autorizațiilor de construire.
La finele anului 2017, stadiul achiziţiilor publice era următorul: contractul pentru achiziţia grupurilor de comprimare și contractul pentru achiziţia îmbinărilor electroizolante – au fost semnate în cursul lunii august 2017, contractele pentru achiziţia lucrărilor de execuţie fir linear, aferente loturilor 1, 2 și 3 – au fost semnate în cursul lunii noiembrie 2017, contractul pentru achiziţia robinetelor – în curs de semnare, contractul pentru achiziţia materialului tubular, contractul pentru achiziţia lucrărilor de automatizare și contractul pentru achiziţia execuției staţiilor de comprimare – procedura de achiziţie în curs de derulare.
De asemenea, un alt eveniment de menționat este încheierea în data de 27 octombrie 2017 a contractului de împrumut pentru suma de 50 milioane euro cu dobânda fixă în euro pentru o perioadă de 15 ani și termen de grație de 3 ani la rambursare principal cu Banca Europeană de Investiții, a cărei ofertă a fost desemnată câștigătoare în urma derulării unei proceduri de negociere competitivă la care BEI a participat alături de alte 3 bănci ofertante.
La finalizarea Fazei I se vor asigura următoarele capacităţi de transport: pe direcția Ungaria – 1,75 miliarde m3/an, iar pe direcţia Bulgaria – 1,5 miliarde m3/an.
 
Graficul BRUA – Faza II
 
Faza a II a BRUA presupune construcția unei conducte de transport gaze naturale Recaş–Horia în lungime de aprox. 50 km, amplificarea celor trei staţii de comprimare gaze naturale (SC Podișor, SC Bibești şi SC Jupa) prin montarea unui agregat de comprimare suplimentar în fiecare stație și amplificarea stației de măsurare gaze naturale SMG Horia.
Până acum din Faza a II-a sunt finalizate studiilor de prefezabilitate și de fezabilitate, proiectul tehnic și documentația tehnică pentru obținerea autorizațiilor de construire și a fost obținut acordul de mediu.
La finalizarea Fazei II se vor asigura următoarele capacităţi de transport: pe direcția Ungaria – 4,4 miliarde m3/an, iar pe direcţia Bulgaria – 1,5 miliarde m3/an.
Data preconizată de finalizare este anul 2019 pentru Faza I, respectiv anul 2022 pentru Faza II. Finalizarea Fazei II va depinde de finalizarea cu succes a procedurii de Sezon deschis pentru rezervarea de capacitate incrementală RO-HU.
Menționăm că proiectul BRUA – faza 1 a fost inclus pe prima listă a Proiectelor de Interes Comun și a fost propus să primească un grant în valoare de 179,3 milioane de euro, contractul de finanțare fiind semnat în 9 septembrie 2016. Valoarea totală a proiectului BRUA se cifrează la 547,4 milioane de euro.
 
Coridorul sudic de transport
 
Dezvoltarea investiției Coridorul sudic de transport pentru preluarea gazelor din Marea Neagră (conducta Tuzla–Podișor) urmărește construirea unei conducte telescopice de transport gaze naturale Tuzla – Podișor, în lungime de 308,2 km și Dn 1200 și Dn 1000, care să facă legătura între resursele de gaze naturale disponibile la ţărmul Mării Negre şi coridorul Bulgaria – România – Ungaria – Austria. De asemenea, conducta se va interconecta cu actuala conductă internațională de transport gaze naturale T1.
Până acum sunt finalizate studiul de prefezabilitate și studiul de fezabilitate. Până în martie 2018, Transgaz își stabilise să aibă finalizate studiul de impact asupra mediului, documentația tehnică pentru obținerea autorizațiilor de construire, obținerea autorizațiilor de construire. Tot în cursul acestui an va fi luată decizia finală de investiție – etapa I.
Data preconizată de finalizare a proiectului este anul 2020.
Termenele de finalizare depind de graficele de realizare a proiectelor offshore din amonte. Valoarea estimată a proiectului este de 298,4 milioane euro.
 
Interconectarea cu T1
 
Realizarea proiectului de interconectare a Sistemului Național de Transport cu conducta de transport internațional a gazelor naturale T1 și reverse flow Isaccea va crea un culoar de transport între piețele din Grecia, Bulgaria, România și Ucraina, se vor putea asigura fluxuri fizice reversibile în punctul Negru Vodă și va facilita preluarea în sistemul românesc de transport a gazelor naturale recent descoperite în Marea Neagră, respectiv valorificarea acestora.
Proiectul presupune, de asemenea, două faze. În Faza I, Transgaz va contracta lucrările de interconectare între SNT și conducta de transport internațional T1, în zona stației de măsurare Isaccea, respectiv cele de reparație a conductei Dn 800 mm Cosmești – Onești (66,0 km).
În Faza II sunt propuse ca lucrările de modernizare și amplificare a Stației de comprimare Siliștea, modernizare și amplificare a Stației de comprimare Onești, respectiv modificări în interiorul NT Siliștea, NT Șendreni și NT Onești.
Pentru acest proiect, Faza I, au fost finalizate studiile de prefezabilitate și prefezabilitate și au fost propuse a fi finalizate în cursul acestui an studiul de impact asupra mediului, documentația tehnică pentru obţinerea autorizaţiilor de construire, obținerea autorizațiilor de construire, construcția și punerea în funcțiune.
Din Faza a II-a sunt finalizate studiile de prefezabilitate și fezabilitate, urmând ca restul documentațiilor și documentelor să fie obținute cel mai devreme în decembrie 2018, iar construcția și punerea în funcțiune să fie terminate anul viitor.
În Planul Transgaz mai sunt înscrise proiecte precum Dezvoltări ale SNT în zona de Nord–Est a României în scopul îmbunătățirii aprovizionării cu gaze naturale a zonei precum și a asigurării capacității de transport spre Republica Moldova, Amplificarea coridorului bidirecțional de transport gaze naturale Bulgaria-România-Ungaria-Austria (BRUA faza 3), Noi dezvoltări ale SNT în scopul preluării gazelor de la ţărmul Mării Negre, Interconectarea România-Serbia-interconectarea sistemului național de transport gaze naturale cu sistemul de transport gaze naturale din Serbia și Modernizare SMG Isaccea 1 și SMG Negru Vodă 1, proiecte care au termen de finalizare 2019 și cel mai târziu 2023.
de Ligia VORO

Comentarii

Comentarii

Related posts

Transylvania Awards 2018. Împreună transformăm Transilvania

Ligia Voro

Danezii de la Rockwool demarează construcţia celei mai mari fabrici de vată minerală din România. CON-A, antreprenor general

Stefana Muresan

Continental investește la Timișoara într-un sistem de depozitare integral automatizat

Stefana Muresan

Comentarii

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More