Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Start-up-ul austriac Artivive, co-înființat de un mureșean, schimbă fața artei prin tehnologia realității augmentate

Societatea contemporană se aliniază din zbor ultimelor tendințe într-ale tehnologiei, iar arta nu face excepție de la această direcție. Cea mai nouă tendință încorporată în climatul artistic și cultural internațional este AR (realitatea augmentată). AR reprezintă un nou tip de media prin care lumea fizică este învestită cu noi dimensiuni sau straturi vizuale și senzoariale care o explicitează și o îmbogățesc. Realitatea augmentată a început să fie folosită cu succes în spații expoziționale dintre cele mai prestigioase ca instrument pedagogic de a pătrunde (la propriu) în meandrele creației și în țesătura operelor de artă. Încet-încet, noul mediu virtual înlocuiește clasicele (și tot mai depășitele) ghiduri tipărite sau audio (noua tehnologie permite simultan și accesarea unor explicații înregistrate, în mai multe limbi).
În acord cu noua tendință, târgumureșeanul Sergiu Ardelean a înființat împreună cu Codin Popescu start-up-ul Artivive în ianuarie 2017, în Viena. Conform descrierii existente pe pagina web www.artivive.com, compania a cooptat o echipă foarte motivată și creativă formată din 10 tineri profesioniști și senior developers pentru ca împreună să ofere soluția de realitate augmentată pentru industriile creative și artistice.
Viziunea Artivive vizează atât schimbarea felului în care arta este creată și consumată, cât și consolidarea comunității în jurul artei de tipul realității augmentate.

© Adrian Almasan – www.adrianalmasan.com
Echipa Artivive: Sergiu Ardelean, Codin Popescu și Joachim Ringsmuth (Foto: Adrian Almasan) © Adrian Almasan – www.adrianalmasan.com
Arta prinde viață
Artivive este o unealtă AR care permite artiștilor să creeze dimensiuni artistice noi prin racordarea artei clasice la arta digitală. Stratul digital deschide ușile unui univers de posibilități cu totul nou. Artiștii pot conduce vizitatorii într-o călătorie în timp și le pot explica ce se găsește în spatele acesteia, pot îmbogăți arta cu ilustrații sau pot prezenta felul în care operele de artă sunt realizate. Artivive oferă o nouă și inovatoare formulă de interacțiune a audienței cu exponatele în cadrul muzeelor, expozițiilor, galeriilor și a altor instituții de artă. Vizitatorii trebuie doar să își folosească smartphone-urile sau tabletele pentru a experimenta stratul de realitate augmentată.
Artivive colaborează cu muzee, galerii, festivaluri și designeri și le oferă soluții personalizate. Compania a creat pentru Muzeul Albertina din Viena conținut digital pentru expoziția „Instantanee de Film” și a integrat experiențe AR în cadrul expoziției permanente „De la Monet la Picasso – Colecția Batliner”. Împreună cu Muzeul Belvedere din Viena a implementat experiențe AR în cadrul actualelor și viitoarelor expoziții. Artivive va colabora în curând la o expoziție în cadrul MAK – Muzeul Austriac de Arte Aplicate / Artă Contemporană în Viena. La nivel internațional, conlucrează cu spații expoziționale precum Muzeul Himalaya din Shanghai și MIT – Massachusetts Institute of Technology.

Artivive/Improper Walls „tiny ARt exhibition” (Sursă foto: www.artivive.com)
Tehnologia, în sprijinul educației
Astfel, conform AGERPRES, la Muzeul Albertina din Viena, graţie unei aplicaţii gratuite ce poate fi descărcată pe un smartphone, scurte animaţii audio şi video permit vizitatorilor să exploreze într-o manieră inedită treisprezece pânze realizate de mari maeştri ai picturii. Astfel, vizitatorul vede pe ecranul dispozitivului electronic cum ia naștere desenul celebrelor balerine ale lui Degas, cum o barcă cu pânze a lui Picasso începe să plutească pe valuri, cum punctele desenate de Signac pentru a picta Veneţia sunt numărate cu ajutorul unui sistem ce se aseamănă cu cel utilizat în timpul numărătorilor inverse, iar grădina din Giverny, în apropiere de Paris, pictată de Claude Monet, pare că se suprapune peste tabloul expus în Muzeul Albertina.
Secvența de animație este declanșată automat în momentul îndreptării telefonului mobil sau a tabletei spre una din picturi. Durata secvenței este de 45 de secunde și descrie din punct de vedere vizual mecanismele realizării operei respective. Muzeul vienez va propune în viitorul apropiat includerea în acest proiect a 20 dintre cele mai reprezentative opere de artă, care pot fi astfel redescoperite cu ajutorul realităţii augmentate.
Bilanț impresionant
În cadrul unui articol al revistei Forbes, Codin Popescu a precizat că până în prezent, Artivive a cumulat peste 60 000 de download-uri, iar utilizatorii au petrecut 1.3 milioane de minute utilizând aplicația pusă la dispoziție de companie. Pe parcursul anului 2017, peste 2000 de artiști din 65 de țări au utilizat platforma, sprijinind peste 100 expoziții, însumând peste 1.5 milioane de scanări și aproape 5000 de opere de artă originale.
Calitatea și importanța inițiativei nu au rămas nerecunoscute: Artivive a câștigat în luna mai a acestui an premiul Cel mai bun Start-up austriac în cadrul Conferinței Pioneers din Viena.
Andrei VORNICU

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Spitalul Clinic Municipal Oradea, reabilitat cu aproape 8 mil. euro

Articolul următor

David Ciceo, speaker în cadrul ORAT World Summit 2018 (Londra)

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share