Energie Energy Mirror Of Romania Slider Ultimele stiri

OpenEnergy, platforma prin care instituții publice își publică transparent consumurile de energie electrică

Ludmila Stuparu, manager de proiect CivicTech România, despre platforma OpenEnergy.ro

Datele stau la baza inovațiilor, iar potențialul lor nu poate fi estimat de noi sau de instituțiile publice”

 

La sfârșitul lunii noiembrie, ne-a atras atenția lansarea oficială a platformei OpenEnergy.ro, un proiect semnat de CivicTech România. Platforma OpenEnergy.ro era descrisă ca spațiul virtual în care, pentru prima dată în România, 24 de instituții publice pun la dispoziția publicului larg date deschise privind consumul lor de energie electrică”. I-am scris managerului de proiect, Ludmila Stuparu, un mail cu câteva întrebări despre platformă. Mi-a răspuns în mai puțin de 32 de ore.

 

 Cum s-a născut această platformă, care a fost catalizatorul pentru crearea sa?

Deschiderea datelor publice din instituții în general a fost una dintre principalele noastre direcții încă de când am fondat CivicTech România. Când ne-a venit ideea acestui proiect, noi deja semnasem un parteneriat cu Primăria Municipiului Alba Iulia pentru a construi o platformă de date deschise la nivel local – Open Data Alba Iulia – care cuprinde mai multe seturi de date ce provin din sistemele Primăriei și de la furnizori privați de servicii Smart City. Observând interesul pe care l-a stârnit acest proiect de date deschise nu doar la nivel guvernamental și în mediul privat, ci și în rândul cetățenilor, ne-am gândit să explorăm și alte nișe de deschidere a datelor de interes public. Astfel am ajuns la ideea proiectului Open Energy, de publicare a datelor de consum energetic din instituții, și am propus conceptul Fundației pentru Dezvoltarea Societății Civile și a Enel România. Li s-a părut și lor o idee interesantă și au hotărât să ne sprijine în demersul nostru de a deschide datele de consum energetic al instituțiilor publice.

 

Ce a presupus efectiv crearea sa, dacă ne gândim la ore de programare, costuri, funcționalități?

Dezvoltarea platformei OpenEnergy.ro nu a reprezentat neapărat o provocare din punct de vedere tehnic, cel puțin pentru echipa cu care am avut ocazia să lucrez. Evident, crearea platformei a implicat câteva sute de ore de programare și design, tot acest efort fiind depus voluntar de șase specialiști care s-au implicat în primul rând datorită ideii proiectului. Din punct de vedere al costurilor, acestea au constat în diverse licențe care să facă viața dezvoltatorilor/designerilor mai ușoară. Platforma e construită pe bază de tehnologii Open Source, o singură componentă fiind cu licență, întrucât a adus un plus de eficiență.

În această primă versiune am acoperit funcționalitățile de bază, avem o listă lungă de îmbunătățiri de implementat, plus alte componente pe care le vom construi pe viitor. Ce am vrea să reușim este automatizarea publicării datelor de consum electric – aici mai avem de lucru atât cu instituțiile, cât și cu distribuitorii de energie electrică.

 

Ce înseamnă mentenanța unei asemenea platforme după lansarea sa și în contextul dorit al creșterii numărului de beneficiari?

Din fericire, efortul actual de mentenanță tehnică este foarte mic, asta și datorită instrumentelor de monitorizare pe care le avem. De asemenea, asistența pe care o oferim instituțiilor ce își publică lunar datele este neglijabilă. Aceste instituții au o persoană dedicată care încarcă aceste date într-o interfață de administrare minimalistă și intuitivă.

Ne propunem să extindem această platformă la nivelul tuturor instituțiilor în viitor. Credem că această extindere trebuie să meargă mână în mână cu automatizarea publicării datelor, ceea ce ar menține costurile de mentenanță la nivel scăzut.

 

Cum au fost cooptați cei 24 de primi beneficiari ai platformei?

Prin întâlniri față în față cu reprezentanții instituțiilor. Percepția celor din privat sau din societatea civilă este aceea că instituțiile publice nu vor să deschidă date. Ce am învățat noi în acest proiect, din întâlnirile de consultare cu reprezentanții instituțiilor, este că nu reticența este principalul obstacol, ci identificarea unei soluții de publicare a datelor care să nu fie anevoioasă pentru funcționarii publici. De aceea, echipa tehnică a proiectului a făcut acest proces foarte simplu. Persoana dedicată din partea instituției, de obicei din departamentul administrativ, va intra în partea de administrare a platformei, unde va avea de completat numai luna facturată și consumul în kWh, ceea ce înseamnă maximum trei minute de muncă pe lună. Pe viitor, acest timp se va reduce la zero minute pe lună, pentru că vom automatiza această publicare de date. Conform unui ordin ANRE, distribuitorii de energie vor implementa sisteme inteligente de monitorizare a consumului și atunci CivicTech România va avea posibilitatea să preia aceste date, eventual printr-un API direct de la distribuitor.

 

Concret, ce ar trebui să știe o autoritate publică locală, o instituție publică, o școală despre proiectul dvs., în contextul în care vă doriți ca numărul de beneficiari să crească?

Datele stau la baza inovațiilor, iar potențialul lor nu poate fi estimat de noi sau de instituțiile publice. Faptul că deschidem datele de consum energetic pe platforma Open Energy nu înseamnă doar transparență instituțională, ci și oportunitatea de a crea aplicații noi. Deschizând datele de consum energetic, instituția respectivă oferă posibilitatea inovatorilor să le studieze, să le suprapună cu alte seturi de date și, astfel, să producă valoare. Orice instituție se poate alătura platformei, trebuie doar să se înscrie pe OpenEnergy.ro, în secțiunea „Adaugă instituție”, urmând ca echipa noastră să îi contacteze și să le ofere toate detaliile.

Dincolo de obiectivele propuse, platforma are și o latură educațională importantă. Cum veți dezvolta acest subdomeniu al platformei (contributori, articole in house, colaborări cu mass-media etc.)?

Împreună cu experții Enel am identificat o serie de recomandări pentru optimizarea consumului electric și oportunități de finanțare pentru proiecte energetice precum instalarea de panouri fotovoltaice. Am creat o secțiune dedicată pe platforma noastră și vom urmări integrarea acesteia într-un proiect educativ împreună cu instituțiile publice partenere. Cel puțin deocamdată, nu ne propunem să dezvoltăm un produs media dedicat consumului responsabil de energie.

 

Despre CivicTech

 

CivicTech România se descrie astfel: o inițiativă nonprofit de tehnologie digitală, independentă, apolitică și neguvernamentală, care urmărește viziunea unei societăți românești deschise, transparente și conectate prin servicii publice digitale. Prin dialog cu cetățenii și parteneriate cu instituții publice, companii private sau organizații nonprofit, definim, dezvoltăm și lansăm soluții digitale eficiente și prietenoase pentru serviciile publice românești, generând beneficii concrete, directe sau indirecte, pentru cetățeni, funcționari și societate deopotrivă.

 

Instituții și școli partenere

Din zona instituțiilor de interes național și local, au intrat în platforma OpenEnergy.ro, din București și Alba Iulia: Reprezentanța Comisiei Europene, Agenția Națională a Funcționarilor Publici, Institutul de Științe ale Educației, Primăria Municipiului Alba Iulia, Primăria Sectorului 1 București, Centrul Militar al Sectorului 1 București, Direcția Venituri, Direcția Programe și respectiv Direcția Socială din Primăria Municipiului Alba Iulia.

De asemenea s-au alăturat instituții de educație din cele două orașe. Astfel, din Alba Iulia, s-au înscris pe platformă Școala Gimnazială Ion Agârbiceanu, Școala Gimnazială Avram Iancu, Colegiul Tehnic Alexandru Tomșa, Școala Gimnazială Mihai Eminescu, Școala Gimnazială Vasile Goldiș, Colegiul Tehnic Dorin Pavel. Din București s-au înscris Colegiul Economic Virgil Madgearu, Școala Gimnazială Elena Văcărescu, Școala Gimnazială Vasile Alecsandri, Școala Gimnazială nr. 2, Școala Gimnazială nr. 5, Școala Gimnazială nr. 86, Școala Gimnazială nr. 92, Școala Gimnazială nr. 135, Școala Gimnazială nr. 200.

 

de Ligia VORO

Sursa foto: CivicTech România

Interviu publicat în ediția 82 a revistei Transilvania Business, decembrie 2018

Related posts

„Aeroportul viitorului”: Aeroportul de la Ghimbav, primul din țară care va avea un turn de control virtual

Stefana Muresan

Romgaz, investiții de 400 mil. euro în modernizarea depozitelor

Stefana Muresan

CTP a achiziționat A1 Bucharest Park pentru circa 40 milioane de euro

Ligia Voro

Leave a Comment