VIITORUL INDUSTRIEI PUBLICITĂȚII, CREATIVITĂȚII ȘI COMUNICĂRII ÎN ROMÂNIA
Transilvania Business a provocat publicitarii, comunicatorii și creativii locali la o discuție despre viitorul domeniului în care ei își desfășoară activitatea. Am fost curioși să vedem cum se transformă industria, care este nevoia de inovație în domeniul publicității, marketingului și comunicării, cum se mai promovează un brand astăzi, cât de realiste sunt așteptările clienților, cum se monetizează online-ul, care este viitorul publicității, marketingului și comunicării prin mijloacele tradiționale, mass-media tradiționale – televiziune, radio, print, în special, și outdoor-ul clasic.
Funcționalitate prin design
Dacă ar fi să ne întrebăm ce ne diferențiază, sau ce credem noi că este diferit în atitudinea noastră, acest lucru ar fi setea de funcționalitate. Tot ceea ce facem este ghidat de acest reflex al nostru de a găsi o utilitate dincolo de estetică, de a contribui cu o parte mai însemnată în toată comunicarea ce se desfășoară între o companie și mediul său și de a obține rezultate.
Suntem Rainfall, o agenție ce activează de peste 16 ani în Arad, timp în care am fost implicați în peste 300 de proiecte de strategie de brand, marketing, design și web, naționale și internaționale.
Înainte de a întreba „cum”, am învățat, să întrebăm „de ce”
De ce un brand se adresează unui anumit public și ce se află la baza raționamentului său. De ce alege să comunice anumite valori și nu altele, de ce alege să fie prezent pe anumite medii. Cu timpul, întrebările s-au înmulțit și au avut nevoie de un cadru, iar așa s-a născut obișnuința noastră de a contura strategii, care să ghideze pașii clienților și ai noștri în interacțiunea lor continuă cu percepția consumatorilor. Astfel, îmbinăm strategia de business și de brand cu designul atrăgător și aliniem felul în care arată un brand cu modul în care se comportă. Dar nu ne putem opri aici.
Nevoia de inovații în comunicare și branding
Într-o lume marcată de schimbare constantă, fiecare efort de comunicare este supus unui ciclu predefinit – ascensiune, apogeu, declin. Ca în orice interacțiune umană, capacitatea de a răspunde unei nevoi sau afinități decide durata legăturii. În relația cu brandurile, consumatorul este foarte atașat de câștigul său psihologic, deci apropierea de acesta este crucială.
Cum reușim să ne apropiem de clienți?
Există atâtea tipuri de clienți câte motive pentru care au ales un produs, iar companiile ar trebui să fie conștiente de acestea. Este un proces complex, iar pentru a-l structura, am integrat în munca noastră elemente din Design Thinking.
Design Thinking este un proces iterativ prin care încercăm să înțelegem clientul, să testăm presupuneri și să redefinim probleme în încercarea de a găsi strategii și soluții, care nu apar de obicei la nivelul nostru primar de înțelegere. În același timp, acest proces furnizează o abordare orientată spre soluții în rezolvarea problemelor. Este un mod de lucru, o mentalitate, dar și o suită de metode practice, prin care încercăm să aflăm nevoile, afinitățile, fricile și barierele tipologiilor principale de clienți cărora li se adresează produsele și serviciile pentru ca acestea să devină mai performante și mai relevante. Identificând toate punctele de interacțiune ale brandului cu clientul și cartografiind toți pașii fiecărei interacțiuni, vedem unde brandul livrează și unde este sub performanțe, ceea ce ne oferă oportunități de menținere sau creștere a calității.
Din 2018, suntem parte din DesignThinkers Academy Eastern Europe, una dintre cele mai importante agenții pe plan european în materie de inovare și concentrare a designului de produse și servicii pe nevoile consumatorilor. Invităm companiile să descopere acest instrument eficient și le adresăm tuturor celor pasionați de acest subiect o invitație deschisă, de a ne vizita sau contacta telefonic.
De la metodele clasice, spre noile trenduri
Metodele clasice de promovare și noile trenduri sunt complementare, proporțiile jonglând în funcție de particularitățile fiecărui brand. Pe o piață ultra competitivă, cel mai greu vă cântări însă conținutul și diversitatea acestuia. Fie că va fi vorba de mesaje cu focus pe umor, entertainment, artă, activism, sănătate fizică și psihică ori implicare socială, oamenii reacționează tot mai mult la mesaje care pătrund dincolo de imunitatea pe care și-au făcut-o în ultimii zece ani de expunere la publicitate agresivă.
Până acum câțiva ani era suficient să plătești pentru atenția oamenilor. Acum toți fac lucrul acesta, așa că trebuie să fii original, autentic și mai ales sincer, pentru că – știm că sună extrem de mercantil – sinceritatea vinde cel mai bine. Oamenii s-au săturat de promovarea bombastică, de zâmbete false și exclamații. Acum vor să simtă, să fie implicați, să conteze.
Deși nevoile consumatorilor se diversifică în zilele noastre și se pliază pe componenta digital-tehnologică, centrul de greutate rămâne în sfera autenticității, indiferent de metoda de promovare. Clienții nu se mulțumesc să știe totul despre produs, ci și despre compania care îl produce și principiile acesteia.
Canale eficiente de publicitate
În cei 16 ani de activitate în acest domeniu am învățat să nu aplicăm șabloane, ci să analizăm sistematic, din interior și din exterior, particularitățile fiecărei companii și comportamentul clienților. Nu există o retețetă unică, ci e de obicei un mix între fizic – magazine fizice, experiențe, promoționale, print (noi considerăm că print is not dead yet și încă nu va fi pentru o lungă perioadă) – și digital – apps, website, newsletters, SEO (dintre care menționăm Google, cu toate ramificațiile lui – un partener extrem de important pentru orice companie care vrea să se promoveze), platforme sociale etc.
O companie poate să investească în experiența din magazin, dar să abordeze segmentul țintă și pe rețelele de socializare, încercând să creeze trafic și pe magazinul online, pentru a crește vânzările. Este important ca toate punctele de interacțiune folosite să transmită un mesaj unitar despre brand și să fie aliniate cu obiectivele conturate în strategie.
Toți vor să creeze impact
Atunci când ne contactează, clienții se află în diverse etape ale dezvoltării brandului: fie sunt la început și vor să se afle despre ei, fie s-au dezvoltat rapid și au descoperit că trebuie să țină pasul cu această viteză, ori doresc să devanseze mișcările competitorilor. Indiferent de motiv, toți vor să creeze impact.
De multe ori, fiind vorba despre antreprenori care țin frâiele unor businessuri, au tendința de a păstra în totalitate controlul, chiar și când vine vorba despre aspecte care țin de domeniul nostru. Însă, la vederea primelor rezultate, se relaxează și ne acordă mult mai multă încredere.
Soluții creative vs soluții lucrative
Uneori, antreprenorii au așteptări nerealiste, pentru că văd în noi un izvor nesecat de soluții creative, pur artistice, care se nasc natural și aproape instantaneu. E ușor să faci ceva, e mai dificil să faci ceva care să aibă relevanță și ecou. Ne luăm în serios rolul de educare a pieței, așa că de fiecare dată explicăm de ce proiectul are nevoie de un fundament strategic și de ce trebuie respectate anumite etape. Doar așa vom putea să obținem rezultatele pe care ni le dorim.
Targetarea adecvată e de aur
În ceea ce privește publicitatea online, aceasta reprezintă un mijloc accesibil prin care ajungi la un număr mare de persoane și care îți permite să măsori impactul pe care mesajul tău l-a avut.
Poți afla câți oameni au manifestat interes față de reclama ta, câți au intrat pe site dând click pe ea, și chiar câți au cumpărat produsul tău. În plus, mesajele pot fi mult mai atractive, cu sunet, video și text. Dacă reclama nu aduce rezultatele așteptate, se pot face ajustări de buget, de mesaj, de audiență ș.a.m.d. Targetarea este un avantaj important pe care internetul ți-l oferă și care poate fi de aur, dacă ai informațiile și cunoștințele necesare pentru a o seta adecvat.
De la views la vânzări și profit
Online-ul permite ca mesajul sa fie construit pentru toți, dar procesul de vânzare să se îndrepte doar către unii dintre utilizatori. Cine are impresia că nu e nevoie decât de un ad (o reclamă online) ca să vândă, se înșeală. Un procent foarte mic de oameni cumpără văzând o reclamă online o singură dată. E nevoie de o strategie bine pusă la punct la nivel de campanii și audiențe, pe termen lung. Credibilitatea se construiește, nu poți sări etape, mai ales dacă nu ai la dispoziție un buget impresionant. Trebuie să cultivi cu grijă interesul pentru produsul tău și să îl duci pe utilizator de la stadiul de privitor interesat, la cumpărător și fan înfocat al unui brand.
Social Media este doar o unealtă. În spatele unei reclame online stau un site relevant și o strategie bine pusă la punct, care ține cont de ceea ce se numește ”costumer journey”.
Mass media clasică înseamnă încredere și statut
Canalele tradiționale, sau ”old media” vin cu un supliment de încredere, iar încrederea e cel mai important element pentru un business. Televiziunea, radioul, revistele și panourile stradale ajung la marele public de mai bine de o sută de ani și o vor face în continuare pentru multă vreme. Chiar dacă nu ai același control ca pe internet, și aici se poate face o targetare, pentru că poți alege să te promovezi local (televiziuni și ziare locale, panouri stradale), regional ori național. De asemenea, în funcție de brand, poți alege specificul revistei sau al emisiunii unde reclama ta să apară. Până la urmă a apărea la televizor sau pe un panou în centrul orașului este un certificat pentru statutul tău ca brand.
(Articol publicat în ediția print a revistei Transilvania Business, numărul 93 – martie/aprilie 2020)