Antreprenori Comunitate Lideri si afaceri Ultimele stiri

Perspectiva unei agenții creative: Netring. „Promovarea strategic se face”

VIITORUL INDUSTRIEI PUBLICITĂȚII, CREATIVITĂȚII ȘI COMUNICĂRII ÎN ROMÂNIA

Transilvania Business a provocat publicitarii, comunicatorii și creativii locali la o discuție despre viitorul domeniului în care ei își desfășoară activitatea. Am fost curioși să vedem cum se transformă industria, care este nevoia de inovație în domeniul publicității, marketingului și comunicării, cum se mai promovează un brand astăzi, cât de realiste sunt așteptările clienților, cum se monetizează online-ul, care este viitorul publicității, marketingului și comunicării prin mijloacele tradiționale, mass-media tradiționale – televiziune, radio, print, în special, și outdoor-ul clasic.


Ca agenție creativă, dar de principiu ca oameni, avem niște principii în viața personală, pe care am transpus-o și în activitatea profesională. Cel mai important lucru pe care am înțeles și am învățat din propria experiență: calitatea contează cel mai mult, însă acest lucru costă atât la nivel de timp, efort, cât și la nivel de bani. Pe lângă calitate, sunt câteva aspecte care trebuie să fie prezente pentru a pava drumul către succes: o abordare strategică și integrată, creativitate, monitorizarea trendurilor, consecvență și continuitate.

Calitatea contează

Încep cu o poveste din cariera mea de manager la un magazin online unde eram responsabilă de tot procesul de vânzare, achiziție produse, încărcare, relații clienți, încasare. Aveam o echipă de 12 oameni, activam într-un domeniu competitiv și ne strofocam într-una să dezvoltăm activări tot timpul: ori o promoție, sau 2, sau 3, ori un concurs, altă promoție, vânzare fulger etc. Și vine o lună de ianuarie, când o parte din echipă avea gripă (și în alți ani erau epidemii de gripă, deși e probabil greu de crezut), iar cealaltă parte era în concediu, iar restul, vai de capul nostru, încercam să subzistăm și să livrăm toate comenzile. Pentru că, deși nu aveam decât o promovare uzuală, organică pe social, aveam comenzi ca într-o lună de vârf. Aveam un singur produs vedetă în acea lună, la un preț bun (nu de dumping, dar eram sub piață cu câteva zeci de lei) și vindeam acel produs: unul singur aducea o bună parte din profit în acea lună din cele peste 1000 de produse pe care le aveam.

O experiență cât se poate de reală despre faptul că produsul trebuie să fie de calitate, să fie la prețul corect și trebuie să fie dorit de piață. Aproximativ 90% din start-up-urile înființate intră în faliment pentru că încearcă să vândă un produs atât de ingenios, încât piața nu are nevoie de el. Și atunci, evident, cine îl mai cumpără?

Abordarea strategică

Auditarea pieței, a competiției, evaluarea trendurilor nu e trendy: necesită colectare de date, foarte multe date din surse sigure, cum ar fi studii de piață, anuare statistice, interpretarea acestor date și conturarea unor oportunități care numai asta sunt: oportunități. Oportunitățile pot fi și de business, dar și de promovare/poziționare. Această etapă implică foarte multă muncă, utilizarea unor metode de auditare cum ar fi STEPDEL și/sau PORTER, multe date și interpretarea acestora în contextul actual.

Pentru un audit, care poate însă să nu releve multe oportunități, aloci mult timp și efort, iar la sfârșit rezultă un material de câteva zeci de pagini cu idei și propuneri care te pot ajuta în business-ul tău. Asta ar fi marketingul strategic: un instrument puternic pentru a-ți așterne pe hârtie mixul de marketing: produsul, prețul, promovarea, locul, dacă este cazul, care poate să-ți aducă succesul, dar măcar îți arată ce are sens și ce nu.

Trendurile 

Indiferent de domeniul în care activezi, schimbările, dar mai ales noutățile tehnologice apar în mod recurent. Ca să identifici oportunități de creștere trebuie să urmărești aceste trenduri și să beneficiezi de ele. O agenție de publicitate a experimentat o scădere drastică în venituri, de la un milion de euro la 300K euro. La o vizită în Polonia unul dintre partenerii lor le-a recomandat să înceapă vânzarea de trofee pentru diverse concursuri și aniversări. Acum deja 30% din venitul agenției se bazează pe producția și vânzarea de trofee. În cazul lor trendul a fost identificat de către partenerul din Polonia, însă dacă te uiți în jur, vezi și tu că numărul concursurilor de alergare, de triatlon, duatlon etc. crește, iar aceste evenimente au o nevoie acută de trofee, medalii, cupe.

Creativitatea 

A fi creativ este un sine qua non, un element indispensabil și de bază al activității de promovare. Creativitatea se traduce la nivelul vizualurilor generate, în limbajul folosit în materialele de reclamă, în organizarea de activări și evenimente cum nu s-au mai făcut. Out-of-the-box este deviza oricărui expert în comunicare. Desigur, creativitatea poate să fie percepută și identificată de către publicul țintă ca fiind o abordare nouă, de bun gust, cu umor, sau o abordare nouă, însă de prost gust, lipsită de umor. Asta e un risc pe care ți-l asumi: guerilla marketing e ieftin, iar ingeniozitatea pe care speră să livreze este obiectul unor evaluări subiective. Totul este interpretabil, iar creativitatea poate produce atât efecte pozitive în comunicarea unei mărci, cât și efecte neașteptate, ca să zicem așa. Marile branduri au și mari eșecuri, datorate unor bugete mari și idei mărețe, nefiltrate prin logică, cum ar fi Tesla propulsată în spațiu, care indiferent cum a fost perceput la nivel subiectiv, a fost o acțiune memorabilă.

Consecvența și continuitatea

Consecvența utilizării unor mesaje reprezentative pentru brand și continuitatea în promovare sunt, la fel, elemente indispensabile. O promovare continuă și consecventă are nevoie de minim șase luni să înceapă să producă efecte, iar creșterea să fie peste oscilări datorate contextului din piață. După un singur advertorial sau un singur concurs pe Facebook nu are sens să tragem niște concluzii pe termen lung. Abordarea corectă ar fi analizarea mecanismului de derulare, rezultatele obținute, îmbunătățirea și continuarea activității până acesta se dovedește a fi fezabil sau inutil.

Integrat: online și offline

E logic, promovarea se face integrat, omnichannel: în funcție de cui te adresezi, te duci acolo unde este și audiența ta. Pe cât posibil cu abordarea unui ton original, trendy, diferit, cu alte formate sau și cu alte platforme decât restul pieței.

Conform prognozei și a raportului realizat de Initiative Media, Media Fact Book, piața reclamelor digitale va crește anul acesta cu aproximativ +16% și ajunge la o valoare totală de € 114.5 milioane, iar canalele tradiționale, tv, outdoor vor avea o creștere între 10 și 5%, radio stagnează.

Printul este o piață foarte specială, reclamele sunt considerate autentice, iar conținutul savurat de mai multe persoane din casă, citit și recitit. Este o soluție excelentă pentru o promovare de calitate pe imagine, reputație, pentru branduri care se respectă.

Cea mai mare și rapidă creștere o are în continuare social media, dar și aici se arată semne de stagnare. Ca format, reclamele de search în online domină în procent de 47%. Pe de o parte înseamnă că aduce cele mai bune rezultate, pe de altă parte, că dacă dorești să ieși în evidență, ar trebui să abordezi și alte formate.

În marketingul digital avantajul este că cifrele pot fi monitorizate și concluziile pot fi trase oarecum real time: vezi câte vizite ai, pe ce cuvinte cheie, ce pagini atrag click-uri și în ce zone trebuie să îmbunătățești ca să generezi mai multe conversii. În cazul conversiilor avem un cumul de factori de care trebuie să ținem cont: o promovare adecvată, cu reclame targetate pe audiența potrivită, un site care se încarcă rapid, asigură o navigare ușoară și informații relevante. La nivel global 3% este procentul mediu de conversie, adică din totalul vizitatorilor pe un site 3% convertesc. În Europa rata de conversie medie este la 1,7%, cu procent mai crescut dacă vorbim de piețe mature și branduri cunoscute. În online e deosebit de importantă notorietatea brandului de la care se face achiziția: să fie cunoscut, cu atribute pozitive și să fie considerat de încredere.

Despre autor:

Eva Lazar are peste 20 de ani experiență în domeniul comunicării: a început cu 10 ani în presa scrisă și radio, iar mai apoi a făcut PR și CSR pentru MOL România, marketing digital pentru EuroGsm, dezvoltare organizațională și etică în afaceri.

Are studii de psihologie, comunicare, resurse umane, proiect management, marketing digital și Lean Six Sigma Green Belt.

Netring oferă servicii de branding și PR, respectiv marketing digital cu focus pe SEM (search engine marketing), mai concret pe optimizare SEO și campanii paid.

Related posts

Un medic timişorean a inventat una dintre cele mai eficiente imunoterapii oncologice din lume

redactia

Techsylvania 2017 – casual smart for the tech culture in Ro

Stefana Muresan

Orange susţine cele mai mari festivaluri ale verii

Ligia Voro

Troleibuze, stații noi și aer mai curat datorită investițiilor REGIO, la Mediaș

Ligia Voro

APIA: Ajutor de 16 euro/hectar pentru culturile amplasate pe teren arabil

Stefana Muresan

POZITIV TB – Renate Popescu: „Îi sfătuiesc pe colegii mei să apeleze cât mai mult la procedee digitale”

Traian Dan

Încep lucrările la Terminalul de pasageri al Aeroportului Brașov: „Se vor desfăşura cu respectarea strictă a tuturor măsurilor de prevenţie”

Ion Surdu

Ambasadorul Rusiei: “Sper ca relațiile economice cu România să se dezghețe”

Nora Dumitrescu

ROMSILVA oferă spre vânzare peste 65000 de pomi autohtoni de Crăciun

redactia

Enel X România va instala 2.500 de puncte de încărcare pentru maşinile electrice

redactia

Olandezii de la Damen angajează oameni din toate categoriile profesionale pentru şantierul din Mangalia. Vor să ajungă la 3.000 de angajaţi

redactia

Bancherul român Mihai Precup vrea să schimbe Europa de Est prin dezvoltarea piețelor de capital

redactia

Castelul Teleki din Dumbrăvioara, județul Mureș, scos la vânzare

redactia

Toplița, destinație turistică pentru toate anotimpurile

Ligia Voro

[Enjoy Transylvania!] Illumination

Transilvania Business

Romanian Hospitality Awards: Baracca din Cluj, cel mai bun restaurant din Romania

redactia

Trei constructori vor moderniza străzile Zalăului pe fonduri europene

Nora Dumitrescu

Florin Segărceanu: “Golful este un sport care te solicită foarte mult mental”

Ligia Voro

Dezvoltatorul Novis Plaza anunță: Corpul A – închiriat în totalitate!

Ligia Voro

The MIPIM Awards 2018 finalists

Ionut Oprea

CNAIR va instala pe şosele garduri de protecție cu role, pentru amortizarea șocurilor în caz de accidente

Papuc Irina

50 de ventilatoare medicale vor fi reparate cu sprijinul industriei auto și al Departamentului pentru Situații de Urgență

Ion Surdu

Arad: Peste 300 km de drumuri județene intră în modernizare

Stefana Muresan

Maramureșul are proiecte de aproape 200 de milioane de euro

Nora Dumitrescu

Leave a Comment