Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Succesul Bosch Blaj, reperele noii strategii de business

În 2007, Grupul Bosch deschidea la Blaj prima fabrică din România și demara astfel producția locală pentru componente de tehnică liniară. În 2021, la 14 ani, o criză economică și o pandemie mai târziu, fabrica din Blaj afișează o evoluție pozitivă pe toate segmentele de activitate și susține cu succes pionieratul Bosch în zona de producție sustenabilă.

Unitatea de producție își desfășoară activitatea pe două sectoare: Tehnologie industrială, prin divizia Tehnologie de acționare și control, care produce componente de tehnică liniară și montaj și componente pentru industria hidraulică şi Soluții de mobilitate, prin diviziile Sisteme de control al șasiului și Sisteme de propulsie. Ambele divizii sunt bine reprezentate la Blaj, unde se produc senzori și componente pentru controlul transmisiei folosite în industria automotive. Dar cum sectorul auto este unul extrem de competitiv și dinamic, pentru a crește competitivitatea și eficiența operațiunilor de producție, Bosch a implementat aici și soluții de Industrie 4.0. Trăim vremuri interesante, mai ales pentru industria auto, așa că am discutat cu directorii fabricii Bosch din Blaj despre schimbare, evoluție și planuri de viitor, în paginile care urmează.

Bernhard Gehlert

Bernhard Gehlert activează în cadrul Grupului Bosch de peste 22 de ani, unde, de-a lungul timpului, a ocupat funcții importante precum cele de CFO, director financiar, director de controlling sau partener în cadrul Bosch management consulting, în diferite locații Bosch, și dobândește competențe în strategie, restructurări și controlling. Și-a petrecut jumătate din viața sa profesională în străinătate, în țări precum China, Turcia sau Italia. În luna noiembrie a anului trecut s-a mutat din Germania în România împreună cu soția și cei doi copii, întrucât a preluat funcția de director comercial al Fabricii Bosch din Blaj. Aici, Bernhard Gehlert este responsabil de toate departamentele comerciale: Controlling, Resurse Umane, Logistică, Achiziții și Tehnologia Informației. În calitate de membru al consiliului de administrație al DWS (Deutscher Wirtschaftsclub Siebenbürgen) din Sibiu, își aduce contribuția pentru a promova în continuare Transilvania și comunitățile locale. În România, se simte deja ca acasă, îi apreciază patrimoniul său cultural, peisajele frumoase și, cel mai important, oamenii săi minunați.

Andreas Theis

Dar o unitate complexă precum cea din Blaj are nevoie și de un profesionist cu experiență în sfera tehnică, iar de aceste aspecte răspunde Andreas Theis, care s-a alăturat managementului local în luna ianuarie a acestui an, în calitate de director tehnic. Asemenea colegului său, și Andreas Theis este un profesionist cu experiență internațională extinsă în cadrul grupului, unde, de mai bine de 26 de ani, a supervizat operațiunile Bosch din diferite locații din Germania, Brazilia sau SUA, unde a lucrat in domenii variate, precum producția de utilaje speciale și prototipuri, urmată de producția de masă, restructurări și consultanță in-house. În rolul său actual, Andreas Theis manageriază departamentele tehnice ale fabricii, atât în aria de producție pentru cele trei divizii existente în locația din Blaj, dar și pe segmentele de Calitate, Funcțiuni tehnice, Managementul Instalațiilor, Sisteme de producție și Securitatea sănătății și de Mediu.

Fabrica Bosch din Blaj va împlini, în curând, 15 ani de existență. Cum a evoluat în timp? Cum a afectat pandemia Covid-19 afacerea dvs.?

Bernhard Gehlert: Grupul Bosch a deschis unitatea de producție din Blaj în urmă cu 14 ani, în 2007. A fost, de altfel, și prima fabrică Bosch din România. Astăzi, fabrica Bosch din Blaj se întinde pe o suprafață de 300.000 de metri pătrați și cuprinde trei hale de producție, o clădire de birouri, un centru logistic, cantină proprie, cabinet medical și trei divizii distincte. Mai mult, în 2020 am inaugurat și propriul centru de training, amplasat chiar în imediata proximitate a unității. Inițial, lucram doar pentru sectorul de Tehnologie industrială, prin divizia Tehnologie de acționare și control, și produceam local numai componente de tehnică liniară și montaj. Apoi, în 2013, ne-am afiliat sectorului de Soluții de mobilitate prin divizia de Sisteme de control al șasiului. Anul 2015 a marcat un nou moment istoric pentru fabrică, prin lansarea unei noi divizii: Sisteme de propulsie pentru industria automotive. Astăzi, ambele divizii auto produc senzori diverși și componente pentru controlul transmisiei, iar anul trecut am devenit unitatea de producție coordonatoare la nivel global pentru senzorii de detonație.

Revenind la întrebarea dacă pandemia de coronavirus ne-a schimbat activitatea, răspunsul este da. Cu siguranță ne confruntăm cu o provocare la scară globală. Am reușit să mobilizăm rapid toate resursele existente și am implementat o gamă largă de măsuri pentru a păstra sănătatea angajaților noștri și pentru a ne asigura operațiunile comerciale. Oferim angajaților teste Covid-19 gratuite și facilităm accesul la vaccinare în incinta fabricii. Personal, sunt fascinat să văd oamenii adoptând „noua normalitate”. Pe de altă parte, devine o provocare ca societatea să atingă în curând un nivel de cel puțin 80% din populație vaccinată. M-am infectat cu coronavirus în timpul relocării în România. Este un virus periculos, pe care nu ar trebui să-l subestimăm. Eu și familia mea am decis să ne vaccinăm, deoarece consider că este responsabilitatea noastră personală și așa putem contribui la protejarea familiilor, prietenilor și colegilor noștri.

Trăim vremuri interesante, iar industria auto este într-o continuă schimbare. Cum vedeți evoluția viitoare a companiei?

B.G.: Suntem în mijlocul celei mai mari transformări din istoria automotive. Pentru noi, ca organizație, ideea de a aștepta să treacă furtuna nu este o opțiune. Adaptarea constantă la condițiile în continuă schimbare și abilitatea de a gestiona incertitudinile sunt cruciale. Credem în puterea tehnologiei de a crește calitatea vieții. Pe scurt, credem în: „Tehnică pentru o viață”. Și în acest sens, ne pregătim pentru oportunități viitoare. Bosch evaluează constant tehnologiile alternative, investind în același timp în inovații și în îmbunătățirea tehnologiei actuale. Spuneam mai devreme că, în prezent, în Blaj avem două mari domenii de activitate: sectorul auto și cel al tehnologiei industriale. Acest lucru arată că fabrica noastră gestionează deja în mod eficient tehnologii diferite într-o singură locație. Angajații noștri sunt motivați și foarte bine pregătiți și împărtășesc mentalitatea schimbării. Aceasta din urmă este o condiție prealabilă foarte importantă pentru o transformare de succes. Personal, văd o mare provocare în a găsi echilibrul corect între excelența operațională și subiectele strategice. Mai mult, sunt de părere că atunci când te afli într-o poziție de conducere, iar obiectivul tău este acela de a crește cât mai mult atât compania, cât și oamenii care îți stau alături, contează foarte mult cum anume privești conceptul de leadership. Literalmente, misiunea ta ca lider este să conduci. De aceea factorul uman este atât de important. Pentru că numai oamenii pot conduce procesele de schimbare prin ideile lor creative.

Prin urmare, angajații noștri sunt cel mai important factor al succesului nostru. La fabrica din Blaj, liderii de la fiecare nivel al organizației au trei roluri importante: îndeplinirea așteptărilor clienților, crearea unei culturi sigure a schimbării și urmărirea unei viziuni cu o mentalitate infinită. Provocarea lor este să găsească echilibrul corect între aceste trei aspecte.

În ceea ce privește acestă cultură a schimbării despre care vă vorbeam, la Blaj am reușit să facem pași importanți în această direcție: cu sistemul de producție Bosch avem o abordare sistematică pentru a ne îmbunătăți și monitoriza procesele de fulfillment, iar pentru dezvoltarea organizațională multifuncțională ne bazăm pe proiecte care generează schimbare. Change-Projects (CPJ) este inițiativa noastră în acest sens și este instrument prin care oferim colegilor noștri oportunitatea de a fi ei înșiși agenții schimbării, prin ideile și proiectele pe care le propun. Lansăm, revizuim sau închidem astfel de proiecte în fiecare săptămână în cadrul întâlnirii Change-Proiect-Review, unde avem o agendă deschisă, astfel încât toată lumea să poată propune un proiect. Echipele sunt formate din angajați motivati, cu experiență diversă, fiind gestionate și chiar mentorate de câte un șef de departament, iar responsabilii au în vedere să colecteze constant feedback din partea colegilor de-a lungul dezvoltării și implementării proiectului. Este o inițiativă fundamentată pe colaborarea între departamente și nivele profesionale diferite și am certitudinea că pe termen mediu și lung, acest instrument va contribui la îmbunătățirea proceselor din fabrică, fie că vorbim despre zona tehnică sau comercială. De fapt, deja avem și primele rezultate favorabile, iar acest lucru ne confirmă că Change Projects este un loc sigur pentru idei îndrăznețe și, chiar dacă o idee nu funcționează, preferăm să explorăm toate aceste propuneri decât să ratăm o mare oportunitate.

Cum apreciați impactul programelor de educație în evoluția echipelor și care sunt cele mai importante rezultate recente?

B.G.: În urmă cu 22 de ani mă înrolam în programul Junior Managers Program (JMP). Este un program prin care Bosch dezvoltă și crește viitori lideri, le oferă oportunități de carieră cu adevărat provocatoare. Ce mi se pare cu adevărat important este că Bosch oferă educație pe tot parcursul vieții, iar educația este un pilon fundamental pentru o societate prosperă. Investim în dezvoltarea profesională și creăm mereu noi programe care consolidează relația dintre sistemul educațional și mediul de afaceri. Fabrica din Blaj oferă, de mai bine de 7 ani, un program de învățământ dual care vine la pachet cu oportunitatea de a rămâne alături de Bosch după finalizarea școlii profesionale. Bosch este un partener important pentru universități de prestigiu din județele Mureș, Cluj și Alba și oferim anual studenților posibilitatea de a se alătura companiei prin intermediul programelor Internship și Working Student pe care le derulăm. Sunt programe apreciate de studenți și cu rezultate foarte bune pentru noi, ca angajator, deoarece, pentru mai bine de 50% dintre studenții veniți în Internship oferim, la terminarea stagiului, posibilitatea de înrolare în programul de Working Student, iar 50% dintre cei înrolați ca Working Student sunt promovați și obțin statutul de angajat cu normă întreagă. În opinia mea, Bosch este o companie bazată pe valori, pentru care oamenii contează cel mai mult. Le oferim oportunități pentru a ține pasul cu schimbările rapide ale tehnologiei, procesele complexe și dezvoltarea constantă a organizației noastre. Cu 135 de ani de istorie și 27 de ani în România, știm de unde venim. Acest lucru oferă identitate și împărtășim valori comune, care reflectă modul în care ne conducem afacerea și modul în care ne comportăm unul de celălalt. Cred că acestea sunt cele mai importante argumente dacă mă întrebați de ce ar alege cineva Bosch ca angajator, în Blaj, sau oriunde altundeva.

Sunteți printre pionerii producției sustenabile. Ce soluții au fost implementate pe plan local în această direcție?

A.T.: Într-adevăr, așa cum spunea și colegul meu mai devreme, Bosch este unul dintre pionerii producției sustenabile. De anul trecut, toate cele peste 400 de locații Bosch din întreaga lume au devenit neutre din punct de vedere al amprentei de carbon. Organizația noastră a definit patru niveluri prin care să atingă neutralitatea climatică. Creșterea eficienței energetice prin cumpărarea și chiar furnizarea de energie regenerabilă pentru a compensa emisiile de CO₂ cu credite de carbon este una dintre ele. În ceea ce ne privește, am făcut și noi un prim pas și am instalat panouri fotovoltaice chiar în incinta fabricii. Această măsură ne permite să generăm și să utilizăm propria noastră energie verde, dar și să producem piese mai prietenoase cu mediul înconjurător. Este o primă investiție importantă în zona de producție sustenabilă și contribuie semnificativ la protejarea mediului înconjurător și, implicit, la a creiona un viitor mai curat și mai sănătos pentru generațiile viitoare. Evident că vom continua să investim pe acest segment și urmărim integrarea a cât mai multe elemente verzi, sustenabile, în toate activitățile noastre de producție. Astfel, ne-am propus ca în următorii 9-10 ani, 40% din energia consumată să provină din surse verzi, fie solară, fie eoliană. De asemenea, producem deja local diferite tipuri de senzori care favorizează decarbonizarea industriei automotive, reduc și mențin un consum minimal de combustibil fosil, susținând dezvoltarea de sisteme hidraulice extrem de eficiente. Am început deja să creștem eficiența echipamentelor cu care lucrăm prin utilizarea de compresoare, coolere și unități de ventilație extrem de eficiente, iar în cadrul liniilor noastre de producție am facut deja trecerea la sisteme electrice eficiente și monitorizăm activ toate măsurile implementate dedicate reducerii consumului de energie.

Ce transformări aduc provocările recente pentru companie și cum vedeți soluțiile de automatizare, Industrie 4.0 sau proiectele de R&D în dezvoltarea pe termen lung a fabricii?

A.T.: Locația din Blaj este o unitate de producție dotată cu tehnologii de ultimă generație, iar gradul de automatizare a proceselor este destul de ridicat. Chiar și în acest context, resursa umană rămâne în epicentrul activității noastre. În această direcție, dezvoltăm expertiză locală care să ne permită să creștem și mai mult nivelul de automatizare pentru liniile noastre de producție. Suntem conștienți de transformările prin care trece industria noastră și facem pași importanți pentru a ne pregăti cât mai bine pentru a face tranziția către electrificare, păstrându-ne în același timp competitivitatea și excelența în activitățile de producție. Ne-am extins deja aria de proiecte către noi domenii care implică utilizarea crescută a soluțiilor de industrie 4.0, Big Data și analiza datelor și producem local componente care contribuie la independența noastră față de motoarele tradiționale. În plus, adițional produselor pe care le manufacturăm la Blaj, suntem responsabili și pentru anumite activități de cercetare și dezvoltare. De asemenea, lucrăm intens pentru dezvoltarea de noi abilități și competențe care să ne susțină în proiectarea unor soluții inovatoare, de ultimă oră. În sfera producției sustenabile, muncim asiduu la dezvoltarea unei rețele locale a lanțului de aprovizionare, ceea ce înseamnă că ne vom concentra în principal pe proximitatea față de furnizori. Această măsură ne va permite să menținem la cote maxime nu doar calitatea produselor sau flexibilitatea asupra volumelor, ci și să reducem și mai mult amprenta de carbon generată de activitățile logistice.

Care sunt competențele cheie ale fabricii Bosch din Blaj?

A.T.: Dacă privim puțin spre începuturile poveștii, vom vedea că locația noastră și-a început parcusul din postura de unitate afiliată la rețelele internaționale de producție. În timp, datorită calității excepționale a produselor pe care le fabricăm aici și performanțelor obținute de-a lungul vremii, am evoluat și am preluat anumite responsabilități de coordonare în cadrul acestor rețele, devenind unitatea de producție coordonatoare la nivel global pentru anumite categorii de produse. Fără doar și poate, calitatea și livrarea sunt două dintre competențele noastre cheie. Pentru noi, calitatea este un element crucial pentru materializarea viziunii noastre pe termen lung, iar în ceea ce privește livrarea, fabrica din Blaj are un rol foarte important în rețeaua internațională de aprovizionare Bosch, oferind flexibilitate în volume și gestionând nu doar aria calității sau a tehnologiilor de ultimă generație, ci și propriul lanț de aprovizionare.

__

Un articol cover story al revistei Transilvania Business 105 – numar dedicat Zilei Unitatii Germane:

Total
31
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

AOAR solicită încheierea, de urgență, a unui Pact pentru PNRR

Articolul următor

eMAG a investit 5 milioane de euro pentru a intra în comerţul alimentar online

Citește și:
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
31
Share