Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Montrepcom, la borna 30. Ing. Cornel Daniel Varga, director general: „Compania noastră face lucrurile bine, aplică soluții consacrate și tehnologii verificate”

În 1991, valorificând experiența dobândită la construcția rafinăriilor din Karachi – Pakistan și Baniyas – Siria, Iuliu Varga fonda compania mureșeană Montrepcom, un important executant de lucrări și furnizor de servicii în domeniul instalațiilor, de la proiectare, consultanță, expertiză la execuție. Astăzi, la ceas aniversar, fiii fondatorului – ing. Iuliu Sorin Varga și ing. Cornel Daniel Varga – care au preluat compania din 2000, îi arată aprecierea pentru startul în plan profesional și modelul de viață pe care l-au primit. Ing. Cornel Daniel Varga, directorul general al companiei, radiografiază, în interviul pe care ni l-a acordat, momentele cheie din istoria Montrepcom și atuurile care au menținut-o în topul performerilor din domeniu.  

 

Domnule director general, suntem la borna de 30 de ani a companiei Montrepcom. Felicitări! Cu ce gânduri v-ați apropiat de această aniversare?

Cornel Daniel Varga: Am început demersurile pentru a marca cei 30 de ani de activitate ca un semn de apreciere față de fondatorul companiei Montrepcom, tatăl meu, care a înființat compania în 1991, ca urmare a experienței acumulate în perioada 1982-1984 la construcția Rafinăriei din Karachi – Pakistan și 1990-1991 la construcția Rafinăriei din Baniyas – Siria. Am sentimentul că, de prea puține ori, am reușit să îi arătăm aprecierea pentru ceea ce a realizat, mulțumirea pentru startul în plan profesional și modelul de viață pe care le-am primit eu și fratele meu. „Treizeci de ani” este, de asemenea, un prilej pentru a ne întâlni cu toți colaboratorii, partenerii și prietenii la ceas aniversar, un moment care ne va aduce mai aproape ca oameni și amintiri.

 

Care este linia de business care a menținut Montrepcom pe piață timp de 30 de ani? Care sunt celelalte componente ale business-ului pe care îl conduceți?

Cornel Daniel Varga: În calitate de director general, am preluat compania din anul 2000 după terminarea studiilor universitare de formare în domeniul ingineriei economice în cadrul Universității Petru Maior Târgu Mureș și, practic, o conduc în colaborare cu fratele meu – Iuliu Sorin Varga – din acel an. De-a lungul anilor, activitatea principală a companiei s-a concentrat asupra sectorului de distribuție a gazelor naturale, apoi ne-am dezvoltat acoperind mai multe sectoare din sfera instalațiilor. Începând cu 2007 am înființat și un departament de proiectare care în prezent acoperă toate categoriile de lucrări tratate de societatea noastră, realizând suplimentar activități de consultanță și expertiză tehnică. Tot din 2007 am început să activăm ca executant pe un nou tip de lucrări, și anume rețele de termoficare, centrale termice și montaj puncte termice.

 

Dacă ar fi să realizați o scurtă radiografie a companiei la momentul 2021, cum ar arăta aceasta?

Cornel Daniel Varga: Suntem un colectiv de mărime medie, cu aproximativ 100 de angajați, iar momentan ne desfășurăm activitatea pe aproximativ 10 șantiere de diferite mărimi și capacități. Am încheiat anul trecut (2020 – n. red.) cu o cifră de afaceri de aproximativ 5,5 milioane de euro și un profit net de 0,7 milioane de euro.

În principiu, în anul 2020 am reușit să creștem substanțial cifra de afaceri față de anul 2019, cu toate acestea anul 2021 se arată a fi un an mai atipic, motiv pentru care  probabil va fi un an în care nu vom atinge realizările financiare anterioare.

Primul și cel mai important aspect la care ne raportăm în acești ani incerți este menținerea standardului de calitate, și chiar creșterea acestuia, acoperind lucrările cu personalul calificat pe care-l avem în companie, pentru că știm deja că personalul calificat este cea mai mare problemă a oricărui anagajator din România.

 

Companie stabilă, angajați performanți

 

Clienții mulțumiți sunt cea mai eficientă reclamă pentru orice companie. Puteți numi câțiva clienți mulțumiți sau parteneri care v-ar recomanda și ce considerați că a contat cel mai mult în relația dintre Montrepcom, respectiv clienții și partenerii săi?

Cornel Daniel Varga: Dacă vorbim despre clienți, trebuie înțeles că pentru noi termenul de client este puțin diferit. Ponderea cea mai mare a clienților noștri sunt companiile și într-o mai mică măsură populația directă. Activitatea companiei este adresată în principal producătorilor și distribuitorilor de gaze, dar și companiilor private sau instituțiilor publice care solicită servicii de proiectare și execuție instalații.

Ca să revin la întrebarea dumneavoastră, în categoria clienți mulțumiți pot să menționez, fără modestie, Delgaz Grid, Engie, Romgaz, Strabag, Geiger și mulți alții -, puteți să vă închipuiți de-a lungul a treizeci de ani avem o listă consistentă din acest punct de vedere.

Dar aș menționa și câțiva furnizori importanți cărora trebuie să le mulțumesc: Tehnoworld, Teraplast, Georg Fischer, Isoplus, Valro, Armax Gaz.

 

Cum caracterizați dezvoltarea companiei de-a lungul celor 30 de ani de prezență pe piață?

Cornel Daniel Varga: În decursul celor 30 ani de activitate neîntreruptă și având același acționariat, se poate constata o creștere permanentă a cifrei de afaceri, panta ascensională fiind influențată de condițiile economice și sociale ale perioadei la care ne-am raportat în evaluarea companiei.

Per general pot spune că compania noastră prezintă o stabilitate a business-ului, lucru care ne conferă posibilitatea de a gândi liber în viitor și de a încerca lucruri care pentru alte companii ar însemna o părăsire a zonei de confort, element căutat de companii. Stabilitatea companiei conferă personalului nostru liniștea necesară pentru a performa în condiții de maxim randament și calitate, lucru care se reflectă în satisfacția clienților pentru care prestăm servicii.

 

De-a lungul istoriei oricărei companii private există vârfuri de bunăstare și văi mai răcoroase, că să ne exprimăm plastic. Cum ați abordat cele două situații diametral opuse?

Cornel Daniel Varga: Îmi amintesc cu drag, și acesta este termenul pe care doresc să îl utilizez, de cea mai grea perioadă petrecută alături de  tatăl meu, perioada în care am trăit la propriu criza tehnologică în care s-a făcut trecerea de la execuția rețelelor din oțel la execuția retelelor din polietilenă. Pentru compania noastră, alinierea la noile tehnologii a reprezentat un efort considerabil care, datorită profesionalismului personalului nostru, nu a fost în zadar, reușind cu succes să ne aliniem la noile tendințe tehnologice ale pieței. Experiența acumulată în această perioadă a fost o lecție care a folosit decizional pentru perioada ce a urmat, reușind să accelerăm trendul ascensional pe care eram deja încadrați.

 

Factorul profesionalism are o importanță deosebită

 

Care este cel mai mare risc pe care vi l-ați asumat și cum l-ați transformat într-o oportunitate și apoi în succes?

Cornel Daniel Varga: Nu sunt genul de manager care să genereze riscuri în activitatea companiei, prefer calea rațională și solidă. Agreez noul, însă mă asigur, în fiecare decizie pe care o iau, de faptul că această cale va fi una consolidată care să nu afecteze siguranța companiei și în special a angajaților și clienților noștri. Compania noastră face lucrurile bine, aplică soluții consacrate și tehnologii verificate.

 

Care sunt ingredientele care considerați dvs. că v-au asigurat succesul în acești ani? Cum definiți succesul?

Cornel Daniel Varga: Poate că pe jumătate v-am răspuns chiar adineauri la această întrebare: sunt adeptul unui progres corect atât ca ritm, cât și ca anvergură, consider că etapele trebuie parcurse, nu arse. Tehnologiile cu care noi lucrăm sunt testate și sigure, iar oamenii sunt formați temeinic și sunt profesioniști în ceea ce fac. Experimentele sunt frumoase și necesare pentru a avansa tehnologic, dar ca să poți menține în funcțiune un oraș, o unitate de producție, un spital trebuie să lucrezi pe ”rețetele” care au confirmat parametrii ceruți.

Cam acesta e modelul meu de succes ca să zic așa. Oferim încrederea că acolo unde am semnat „Montrepcom”, acolo lucrarea este bine făcută și durabilă.

Spuneți-ne câteva cuvinte despre colectivul Montrepcom. Cine face parte din conducere, cine are un cuvânt cu greutate și cum se ia decizia în final?

Cornel Daniel Varga: Consider că avem o organizare internă care să ne permită să fim versatili și să ne raportăm la cerințele societății având două divizii, una de proiectare, alcătuită din 15 oameni, și una de execuție. Complementar celor două divizii este, evident, personalul indirect productiv fără de care nu ne-am putea desfășura activitatea.

Activitatea de proiectare și activitatea de execuție funcționează într-o simbioză perfectă suplinind necesitățile uneia celeilalte, iar prin acest proces reușim să le oferim servicii de calitate clienților noștri.

Bineînțeles, deciziile finale se iau între specialiștii din cadrul companiei Montrepcom și client, evident, mă asigur că s-au realizat toate demersurile pentru atingerea standardului de performanță implementat încă de la începuturile companiei de către tatăl meu. Sunt trasee decizionale relativ simple, la prima vedere, dar când intri în detalii factorul profesionalism are o importanță deosebită.

 

Printre angajații dvs., cu siguranță, este unul mai deosebit, un ”personaj” ca din poveste. Să-l facem cunoscut!

Cornel Daniel Varga: Avem un grup de oameni deosebiți care au fost alături de noi de la început, adică din 1991, de la înființarea companiei. Oameni care au muncit alături de noi o viață de om, sunt mândria noastră și sper ca ei să fie mulțumiți de viața pe care am trăit-o împreună. Pe de altă parte, aș dori să fac o mențiune specială post-mortem pentru dl. ing. Octavian Pahonțiu, un om drag care prin scurta dar intensa sa implicare în viața Montrepcom ne-a dat un exemplu de profesionalism și corectitudine, pe care rar l-am întâlnit în viață și care mi-a marcat dezvoltarea profesională.

 

Îndemn spre o politică de business bazată pe precauție

 

Într-o lume în care tehnologia, automatizarea, digitalizarea joacă un rol din ce în ce mai important, cum v-ați pregătit pentru viitor?

Cornel Daniel Varga: Când activitatea unei companii se desfășoară în principal pe unul sau mai multe șantiere, unde rezultatele dar și munca se măsoară în metri cubi, liniari sau în tone ca să mă exprim plastic, tehnologia este o unealtă care funcționează într-o simbioză cu factorul uman care rămâne o piesă foarte importantă în cadrul activității noastre. Da, ne bucurăm de utilaje și aparatură din ce în ce mai performante și mai moderne, investițiile în tehnologie fiind o componentă importantă în dezvoltarea și buna funcționare a companiei.

 

Vorbim mult în această perioadă despre criză sanitară, dublată de una economică, cum v-ați adaptat și cum vedeți, în acest context, evoluția companiei dvs. pe termen scurt, mediu și lung?

Cornel Daniel Varga: Pentru noi această situație social-economică, generată de criza sanitară a fost o lecție de viață care ne-a determinat să ne schimbăm ierarhiile valorilor avute până în acest moment și ne-a convins de faptul că orice problemă, oricât de gravă ar fi, poate fi depășită cu un colectiv unit, profesionist care funcționează ca o adevărată familie. Situația forței de muncă s-a schimbat dramatic în acești ultimi doi-trei ani, ne uităm în jur și observăm blocajele logistice la nivel mondial generate de această situație, blocaje de care ne lovim și noi.

În domeniul nostru, aceste valuri de disfuncționalități fie că sunt financiare, logistice, de resurse umane sau de contexte politico-administrative sunt din ce în ce mai mari, și situația economică din ce în ce mai instabilă. Asta este deocamdată ce văd eu, din acest motiv consider faptul că o politică de business bazată pe precauție este cheia succesului în aceste perioade tulburi.

 

Ce mesaj aveți pentru un tânăr antreprenor care își începe acum drumul în lumea afacerilor?

Cornel Daniel Varga: Eu cred că pentru un tânăr antreprenor, o strategie bine pusă la punct, construită pe pregătirea profesională proprie temeinică, trebuie să fie baza primei afaceri. Munca în echipă este un element important, dar cred că suntem într-un punct în care, pentru moment, afacerile trebuie începute bazându-te pe propriile resurse și putere de muncă. Această formă de start-up permite unui tânăr antreprenor să aibă o mare flexibilitate, în special din punct de vedere al costurilor, acesta fiind atuul lui principal în fața marilor companii consacrate pe domeniul respectiv de activitate. Cam acesta ar fi sfatul meu: bazați-vă pe voi în primul rând, evaluați ce și cât puteți face și acel „ceva” este important să fie făcut la nivel de performanță.

 

Mai multă încredere în forțele proprii

 

Ce considerați că ar trebui să se schimbe în mediul de afaceri românesc?

Cornel Daniel Varga: Multe, foarte multe. În primul rând cred că trebuie încurajate companiile care au furnizat încredere prin activitatea desfășurată de-a lungul anilor. Educația spiritului de antreprenor este un vector de dezvoltare foarte important pentru o țară capitalistă; iar noi suntem în etapa în care abia au ieșit mugurii de răsad.

Apoi aș încuraja redeschiderea și promovarea școlilor profesionale, ne lipsesc, ca aerul, muncitorii calificați în orice domeniu. Aș mai încuraja reforma camerelor de comerț care funcționează bine doar pe alocuri și care pot fi de un real folos economiei în general.

Aș putea să fac referire și la câteva modificări legislative care ar fi de mare folos dar nu intru în detalii acum. S-au făcut multe lucruri bune, dar mai sunt multe de făcut până să fie bine.

Cum ar trebui/ar putea să susțină statul român dezvoltarea capitalului autohton?

Cornel Daniel Varga: Sincer, cred că aceste companii private cu capital integral românesc cum este Montrepcom, și la nivel național mai sunt mii de astfel de exemple de companii, acestea nu au fost niciodată în atenția guvernelor sau a parlamentului, de-a lungul timpului.

Nu este intenția mea să atac, dar adevărul trebuie spus: România nu știe la ora actuală să-și protejeze valorile și pot extinde cele declarate mai sus și la alte domenii cum ar fi sănătate, educație, cultură și sport.

Și pentru că nu vreau să închei interviul în această notă pesimistă, aș menționa totuși un aspect important care-mi dă speranță: văd în români un popor deschis spre nou, remarcăm în presă valori intelectuale, culturale sau sportive care ne dovedesc încă o dată potențialul nostru.

Toate acestea mă fac să cred că ne vom descurca și în viitor, cheia ar fi să avem mai multă încredere în forțele proprii.

Interviu publicat în ediția 106 a revistei Transilvania Business, 5-26 noiembrie 2021

 

Total
35
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Klarwin a tratat 150 mil. litri de levigat la Pata Rât Cluj

Articolul următor

Peste 20 de milioane de euro pentru reabilitarea rețelelor termice din Oradea

Citește și:
Citeste mai mult

Ryanair reia zborurile Oradea – Londra

Ryanair va relua zborurile din Oradea spre aeroportul Londra Stansted, începând din 1 februarie. Pe platforma companiei, biletele…
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
35
Share