Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Bătaie pe programul de digitalizare a IMM-urilor, interesul este enorm

Patru organizații au reușit să creeze un pachet complet pentru firmele mici și mijlocii din România care vor să se digitalizeze pe fonduri nerambursabile. Goodwill Consulting, Goodroid, NOD și Raiffeisen Bank, în parteneriat cu Acronis, AMD, Assus Business, Dell Technologies, Hewlett Packard Enterprise, HP, Intel, Lenovo și Microsoft, au prezentat, la Cluj, rețeta unui asemenea proiect.

Răzvan Gălățan, director operațional al Goodwill Consulting, a rezumat demersul. “Suntem cea mai mare firmă de consultanță pentru fonduri nerambursabile din România, din 2009 pe această piață. Pe noi ne-a ajutat foarte mult să creștem vechiul program de digitalizare pentru IMM-uri, unde avem deja o expertiză ridicată. Am căutat ca pe noul program de acest fel să reunim toți actorii relevanți, de la noi, ca firmă de consultanță; la Goodroid, care oferă soluții de automatizare software; la NOD, cu soluții tehnice hardware și software; și la Raiffeisen – ca să dăm antreprenorilor un pachet complet, fără ca ei să caute în stânga și în dreapta. Ne-am dorit să facem un management complet de proiect care să cuprindă toate componentele unui proiect de succes.

Urmărim să conștientizăm antreprenorii despre această oportunitate, dar și despre cât de importantă este digitalizarea. Am constatat că, pe partea de fonduri europene, România suferă foarte mult în zona de promovare, de informare a antreprenorilor; noi venim tocmai să acoperim aceste lipsuri. La Cluj a fost prima conferință fizică a noastră, după doi ani exclusiv în online; ne întrebam dacă oamenii mai agreează aceste evenimente. La următoarea conferință, cea de la București, am închis deja lista, fiind 200 de persoane înscrise. Interesul este uriaș, deci mă aștept ca acesta să se reflecte într-un număr foarte mare de proiecte reușite”, a spus Gălățan. Solicită consultanță gratuită aici

Contribuția proprie, aproape de zero

Péter Nagy-Imecs, CEO Goodroid, a motivat nevoia de digitalizare în România în fața antreprenorilor prezenți. “Toți suntem interesați de digitalizarea și automatizarea afacerii noastre și de cum putem atrage finanțare nerambursabilă pentru acest demers. Mai ales în condițiile actualelor provocări, miza crește de la o zi la alta, sunt foarte multe tehnologii disponibile, iar o astfel de tehnologie poate fi utilă pentru afacerea voastră. Ne propunem să vă furnizăm informații utile și exacte despre apel, condiții de finanțare, eligibilitate, dar și despre cum se construiește un proiect de succes din punct de vedere tehnic, ajungem apoi și la indicatorii de eligibilitate, apoi și la soluții de digitalizare, automatizare. Partenerii de la Raiffeisen Bank vin și cu soluții de finanțare complementare fondurilor nerambursabile care vă pot sprijini și în alte investiții decât cele realizate cu fonduri europene.

Componenta de digitalizare pe fonduri UE a început în România cu apelurile din 2012-2013, pe Programul Operațional Sectorial Creșterea Competitivității Economice. În noua perioadă de finanțare, 2021-2027, digitalizarea este unul dintre cele mai importante obiective ale UE. E o oportunitate unică și pentru că finanțarea nerambursabilă este de peste 90%, dar și pentru că demult nu a mai fost un asemenea program europen. În apelul precedent, din 2013, erau proiecte în jurul conceptului de digitalizare. Am început automatizarea în curtea noastră internă, acum 180 de colegi lucrează, direct sau indirect, cu ajutorul roboților care au redus munca de rutină. Apoi am lansat aceste servicii prin Goodroid, ca firmă dedicată în cadrul grupului Goodwill, acum avem 80 de proiecte de automatizări predate companiilor, majoritatea din România”. Despre Goodroid 

Condiționalități de mediu, impuse de la Bruxelles

Răzvan Gălățan a explicat mecanismul prin care vor fi acordați banii europeni: “Acest program a fost inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). În octombrie a fost lansat ghidul spre consultare publică, proces care se va încheia în 4 noiembrie, va urma, într-un timp foarte scurt, lansarea efectivă a programului. Bugetul este generos, de 374 de milioane de euro pentru România, fiindcă este împărțit pe regiuni, fiecare cam în proporții egale, mai puțin București-Ilfov. Finanțările sunt între 20.000 și 100.000 de euro, cu o intensitate între 90 și 100%. Aceste valori se împart în funcție de categoria întreprinderii: la microîntreprinderi, finanțare de 20-30.000 de euro, avantajul fiind că este nerambursabilă 100%, deci fără nicio contribuție proprie. La întreprinderi mici este de 20-50.000 de euro, cu o intensitate a finanțării de 90%. Pentru cele mijlocii este de 20-100.000 de euro, cu o intensitate de 90%. Între condițiile de eligibilitate este inclus profitul în exploatare și să nu fi avut activitatea întreruptă în 2022, să fie înființată cel puțin la 12.12.2021, să nu intre în categoria întreprinderilor aflate în dificultate – capitalurile proprii negative pot fi un impediment. Proiectul se poate implementa în mai multe locații. Companiile IT nu sunt acceptate, deoarece acest program nu este dedicat lor, ci firmelor din alte domenii care vor să se digitalizeze. Există multe domenii ce nu erau eligibile în alte programe și care au acum o oportunitate: comerț, transport, construcții.

Consultarea publică se face la modul cel mai serios, dar sunt câteva lucruri pe care am vrea le schimbăm, de exemplu să nu depindă finanțarea de mărimea firmei pentru că sunt și unele cu o nevoie de 100.000 de euro, deci ar fi cumva discriminatoriu. Singurele cheltuieli eligibile înainte de semnarea contractului sunt serviciile de consultanță, inclusiv de IT. Un alt principiu important de care trebuie să țineți seama și de care am început să ne lovim deja în programele din acest nou exercițiu financiar, este Do No Significant Harm (DNSH), să demonstrați că tot ceea ce achiziționați nu prejudiciază mediul. Perioada de implementare a proiectului este până în iulie 2025, probabil proiectele se vor depune în decembrie, cel târziu în ianuarie. Perioada de evaluare va fi cam de șase luni, anticipăm că vor fi foarte multe proiecte depuse. Perioada de monitorizare a proiectului este de trei ani. Proiectele vor fi depuse pe platforma aferentă din PNRR. La punctaje egale, departajarea se face în funcție de rentabilitatea activității operaționale în 2021. La finalul proiectului, 2027 sau 2028, trebuie să ne asumați că veți avea minim același număr de angajați din 2021, dar și criterii de intensitate digitală”.

12 indicatori ai nivelului de digitalizare

Managerul Goodroid a detaliat ultimele criterii: “Pe lângă ofertele de digitalizare, vor trebui să existe și un proiect tehnic, o analiză a nevoilor, cum s-a ajuns la acele necesități tehnice. Ca noutate, toate cheltuielile trebuie legate de acești indicatori de intensitate digitală (IID). De data asta, aceștia nu sunt o invenție a autorităților românești, sunt stabiliți la nivel european, iar Comisia Europeană monitorizează gradul de digitalizare și face grafice comparative. Din păcate, România este codașă și la digitalizare în Europa. Obiectivul este ca acești indicatori, 12 la număr, să crească. Printre indicatori se numără accesul angajaților la internet, viteza internetului, comerțul electronic, internetul lucrurilor, rețele sociale, RPA, cloud computing, inteligența artificială. Ținta este de a atinge cel puțin 6 din 12 indicatori, dar noi recomandăm una mult mai înaltă pentru că, fiind la limită, există pericolul ca unul dintre ele nu fie atins, iar atunci este compromis proiectul.

Vă sugerez să nu vă axați doar la acele lucruri care ar fi utile firmei, ci și pe cele care vă ajută în obținerea indicatorilor. Să vă gândiți nu la un simplu laptop, ci la computere care pot fi programate să lucreze singure. Practic, vorbim despre un coleg virtual – un calculator care, într-un departament de achiziții, procesează de unul singur anumite documente primite de la furnizori, extrase de cont sau face recepția facturilor. Orice muncă administrativă repetitivă care poate fi luată de pe umerii colegilor poate fi subiectul automatizării prin robot software. Procurarea de date poate însemna foarte multe clicuri, foarte mult Google, așadar fluxurile repetitive pot fi subiectul acestei automatizări. De ce am face aceste lucruri? Pentru că resursele umane sunt foarte valoroase, pentru eficientizarea muncii. Finanțarea nerambursabilă este doar un accelerator, un instrument foarte important, însă obiectivul este ca firma să fie mai eficientă, iar colegii să se ocupe mai mult de clienți, să aibă cât mai puține sarcini administrative, să putem crește productivitatea, dar și motivația angajaților.

În multe cazuri de proiecte pe care le-am implementat, roboții sunt cei care fac cumpărăturile pentru firmă. E importantă și colaborarea om-robot; la un moment dat va fi nevoie de o decizie umană: să îl suni pe furnizor. Iar robotul va spune: “Dragul meu coleg, eu mi-am terminat treaba, ce decizi să faci în continuare?”.

Băncile văd potențialul digitalizării

Specialiștii din IT și bănci și-au spus și ei cuvântul. “Obiectivul programului de digitalizare este ca mai multe companii să aplice, astfel încât să avem cât mai multe procese automatizate, iar în final utilizatori cât mai fericiți cu ambianța la locul de muncă. Achizițiile pot viza infrastructura generală – servere, echipamente de stocare, rețelistică, echipamente de accesare a informațiilor, pe partea de software – soluții Cloud Computing, soluții de productivitate, soluții de stocare a datelor într-un mediu securizat al marilor centre de date. Există și softuri de tip Enterprise Resource Planning – ERP (planificarea resurselor întreprinderii) și Customer Relationship Management – CRM (managementul relațiilor cu clienții) care pot fi accesate prin acest program, dar și partea de securitate cibernetică”, a explicat Călin Seprodi, manager de fonduri europene la Network One Distribution (NOD).

Dorin Cotfas, Coordonator Regional IMM Raiffeisen Bank, a explicat evoluția tehnologică a băncii și strategia de dezvoltare pe care o urmează. “Astfel de întâlniri sunt în trend cu direcția noastră, deoarece am ajuns la 1,15 milioane de clienți digitalizați care utilizează aplicațiile noastre specifice, Raiffeisen Smart Mobile și Raiffeisen Online. Din februarie 2022, toate unitățile noastre bancare funcționează fără a avea casierii, pentru ca angajații din agenții să poată asigura consiliere pentru clienții noștri. Măsura de digitalizare propusă prin PNRR este una binevenită, care cu siguranță va atrage foarte mulți antreprenori atât prin prisma scopului cât și prin faptul că vorbim de granturi de 90-100%, deci contribuția lor va fi foarte mică.

Noi avem două posibilități de finanțare în acest program, în funcție de forma finală a ghidului: un credit în care acordăm finanțare antreprenorului pentru partea sa de cofinanțare, iar a doua variantă de finanțare presupune atât asigurarea cofinanțării cât și a grantului. Creditele sunt corelate cu durata investiției: cel pentru cofinanțare, pe o perioadă de până la cinci ani; cel pentru grant, până la un an și jumătate, ca termen de rambursare.

În contextul socio-economic actual digitalizarea reprezintă o componentă esențială a dezvoltării oricărui business întrucât poate crește eficiența, productivitatea și profitul. Raiffeisen Bank susține acest demers și încurajează antreprenorii să găsească cele mai bune soluții de a-și mări awarness-ul, work-flow-ul intern sau rapiditatea în vânzări, în funcție de nevoile de business specifice, aplicând la programul lansat de PNRR. În România există infrastructura potrivită pentru dezvoltarea digitală și antreprenori capabili să realizeze schimbări care pot fi benefice pentru întreaga economie. Proiectele de succes care vor fi finanțate prin acest program pot reprezenta modele de urmat pentru antreprenorii viitorului. Încurajăm cât mai multe firme să aplice, să treacă prin acest proces de finanțare pentru a-și identifica și prioritiza necesitățile digitale. Estimăm că 6.000 de companii la nivel de țară pot fi câștigătoare, iar dintre acestea probabil jumătate o sa acceseze finanțări, jumătate care se împarte la întreaga piață bancară. Celor interesați să aplice, le stăm la dispoziție, atât noi, prin intermediul echipelor Raiffeisen din fiecare oraș, cât și partenerii noștri Goodwill Consulting. Ne-am fi bucurat ca plafonul general al acestui program, le nivel național, să fie si mai mare pentru a putea să aplice cât mai multe firme”, spune Cotfas.

_________________________

Programul de fonduri europene pentru digitalizarea IMM-urilor are ca scop final digitalizarea firmelor din alte domenii de activitate în afară de IT&C prin acordarea de finanțare nerambursabilă pentru achiziționarea de echipamente și servicii necesare pentru digitalizarea activității. Prima conferință dedicată programului de digitalizare IMM și susținută de Goodwill Consulting împreună cu Goodroid, Raiffeisen Bank și NOD a reunit, la Cluj, numeroși antreprenori de companii private, dornici să afle informațiile necesare accesării programului. Cum poți obține fonduri nerambursabile de până la 100.000 de euro, care sunt criteriile de eligibilitate și etapele programului, care sunt soluțiile IT eligibile sunt întrebări care și-au găsit răspunsurile în cadrul evenimentelor organizate de grupul Goodwill la Cluj-Napoca și București. Solicită consultanță gratuită pentru Digitalizare IMM

Total
1
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Locuințe de serviciu pentru medici și profesori prin PNRR la Ardud

Articolul următor
La Art Safari, în Palatul Dacia-România, din str. Lipscani nr. 18-20, pot fi văzute începând de joi, 10 noiembrie, hărți spectaculoase care spun povești și arată traseul pictorului-călător al artei românești, Ștefan Popescu

Schimb de exponate Art Safari - Muzeul Hărților și Cărții Vechi

Citește și:
Citeste mai mult

Un nou pasaj subteran în Oradea

Un pasaj subteran în intersecția T. Vladimirescu – Oneștilor va facilita ieșirea din oraș spre autostradă. Consiliul Local…
Zi de Zi știri ecoomice:
Total
1
Share