Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Fitch revizuiește perspectiva orașului Oradea la Stabil de la Negativ

Fitch Ratings a revizuit ratingul pentru Oradea la Stabil de la Negativ, în timp ce și-a afirmat ratingurile de nerambursare a emitentului în valută străină și locală pe termen lung (IDR) la „BBB-”.

Fitch a revizuit, de asemenea, Profilul de credit autonom al Oradiei (SCP) la „a-” de la „bbb+”, reflectând performanța operațională puternică a orașului, în ciuda presiunilor bugetare care decurg din creșterea prețurilor și consecințele macroeconomice continue din războiul din Ucraina.

Fitch consideră că, pe termen mediu, rata de rambursare a datoriei Oradiei va rămâne sub 5x, iar acoperirea sa sintetică a serviciului datoriei va fi aproape de 4x în cazul nostru de rating conservator. Cu toate acestea, ratingurile suveranului constrâng IDR-urile orașului la „BBB-”.

Fitch evaluează profilul de risc al Oradiei drept „Low Midrange”, în concordanță cu alte orașe din România evaluate de Fitch”. Acest lucru reflectă un risc moderat în comparație cu partenerii internaționali ca capacitatea Oradiei de a acoperi serviciul datoriei prin soldul său operațional s-ar putea slăbi în mod neașteptat în perioada 2023-2027, fie din cauza veniturilor mai mici decât cele așteptate, fie din cauza unor cheltuieli mai mari decât cele așteptate, fie din cauza unei creșteri neprevăzute a obligații sau cerințe privind serviciul datoriei.

Profilul de risc combină un factor cheie de risc „mai slab” (ajustarea veniturilor) cu o evaluare „medie” a celorlalți cinci factori (soliditatea veniturilor, cadrul de cheltuieli, robustețea pasivelor și a lichidității și ajustarea pasivelor și a lichidității).

Robustețea veniturilor: „Interval mediu”

Impozitele și taxele, care au reprezentat aproape 80% din veniturile din exploatare ale Oradiei în 2022, sunt moderat legate de ciclul economic, impozitul pe venitul personal (IPP) dominant la peste 40%. Impozitele și taxele locale (25%) sunt determinate de impozitele pe proprietate și veniturile din proprietate, care sunt supuse evaluării proprietății și pot fi mai volatile, dar s-au stabilizat în ultimii ani după îmbunătățirea ratelor de evaluare a proprietăților și de colectare.

Transferurile curente provin în mare parte din redistribuirea TVA-ului de la administrația centrală (11% din veniturile din exploatare în 2022) și, în ciuda faptului că au fost supuse evaluării anuale, acestea au reprezentat o sursă de venit relativ stabilă, ceea ce ne așteptăm să rămână valabil până în 2027.

Ajustarea veniturilor: „Mai slabă”

Fitch evaluează capacitatea Oradiei de a genera venituri suplimentare ca răspuns la o posibilă criză economică drept „Mai slabă”, în concordanță cu celelalte orașe din România evaluate de Fitch”. Cotele impozitului pe venit sunt stabilite de guvernul central, iar administrațiile locale nu au control asupra bazei și colectării impozitului pe venitul personal (IPP). Fitch consideră TVA ca echivalent cu un transfer curent, deoarece acestea sunt distribuite de bugetul de stat pe baza măsurătorilor standard ale costurilor.

Orașul are capacitatea de a-și ajusta cotele de impozit pe proprietate și o anumită marjă de manevră asupra taxelor și taxelor colectate. Cu toate acestea, accesibilitatea scăzută a impozitării suplimentare în Oradea înseamnă că ratele de colectare ar suferi de o creștere a cotelor de impozitare pentru a acoperi scăderea veniturilor.

Sustenabilitatea cheltuielilor: „Interval mediu”

Principalele responsabilități ale orașului sunt cel mult legate modest de ciclul economic, cum ar fi transportul (27%), cultura și educația (14%) și protecția mediului (4%), care contribuie la asigurarea previzibilității cheltuielilor. Elementele care pot fi mai sensibile la ciclul economic sunt locuințele sociale și asistența socială, care reprezintă aproximativ 25% din cheltuielile Oradiei.

Plafonul la nivel național asupra prețului gazelor naturale și al electricității a ajutat la menținerea costurilor legate de energie și combustibil ale orașului la același nivel cu cel din 2021.

Cheltuielile de exploatare au crescut în general în concordanță cu veniturile din exploatare, ceea ce a dus la un sold de exploatare care a rămas în medie peste 40% în 2018-2022. Capex este legat de disponibilitatea granturilor UE.

 

Ajustarea cheltuielilor: „Interval mediu”

Oradea poate reduce cu ușurință o mare parte din investițiile sale, care au variat între 19% și 66% din cheltuielile totale (2022: 39%) în 2013-2022. Fitch se așteaptă ca ponderea investițiilor să ajungă la aproape 60% în 2023, înainte de a se stabiliza în jur de 40% în următorii trei ani.

Flexibilitatea suplimentară provine din cheltuielile bugetate care sunt de obicei cu aproximativ 5% mai mari decât cheltuielile reale, în special pentru a se proteja împotriva creșterii costurilor cu energia, care reprezintă 15% din cheltuielile totale.

Robustețea pasivelor și a lichidității: „Interval mediu”

Fitch a revizuit cadrul individual al Oradiei pentru gestionarea datoriilor, lichidității și extrabilanțului la „Midrange” de la „Weaker” pentru a îmbunătăți comparabilitatea cu similarii internaționali”.

Reglementările naționale limitează împrumuturile doar pentru a finanța investiții sau refinanțare. Oradea are, de asemenea, un spațiu semnificativ (7,2% în 2022) până la limita de 30% pentru serviciul datoriei din ultimii trei ani a veniturilor proprii din exploatare și capital, excluzând veniturile din vânzările de active.

Oradea are o structură de datorie complet amortizabilă, fără datorii pe termen scurt, acces stabilit pe piață și lichiditate disponibilă de peste 100 de milioane de lei în ultimii cinci ani. Orașul are 75% din datoria sa în euro, care sunt toate cu rată variabilă. Cu toate acestea, riscul valutar (FX) este parțial atenuat de un acord de acoperire cu Banca Comercială Română SA (BBB+/Stable). Riscurile reduse pentru economia românească și slăbirea condițiilor monetare susțin și mai mult evaluarea Fitch „Midrange”.

 

Datorii și flexibilitatea lichidității: „Interval mediu”

Fitch consideră că sprijinul de urgență cu lichidități din partea guvernului este suficient pentru a satisface potențialele nevoi ale Oradiei. În ciuda faptului că a avut acces la Trezoreria statului, lichiditatea Oradiei (2022: 101 milioane lei) a acoperit de 4 ori cerințele de serviciu ale datoriei în 2022.

După un nivel scăzut de 20 de milioane de lei în 2017, orașul a reușit să mențină un nivel satisfăcător de numerar în medie la aproximativ 150 de milioane de lei în 2018-2022. Potrivit Fitch, acoperirea lichidității (sold operațional + numerar nerestricționat / serviciul datoriei) va rămâne în medie peste 5 ori în 2023-2027.

 

Sustenabilitatea datoriei: „Categoria aaa”

Fitch și-a revizuit evaluarea sustenabilității datoriilor Oradiei la „aaa” de la „aa”, după rezistența financiară a Oradiei în timpul pandemiei și a crizei energetice.

„Cazul nostru de rating pentru 2023-2027 se așteaptă ca rambursarea datoriilor orașului (datoria netă ajustată/sold operațional) să fie în medie de aproximativ 3x în 2025-2027 (2022: 0,8x), rata de acoperire (calcul sintetic) să scadă la aproximativ 4x (2022: 16,5x), iar sarcina datoriei fiscale va crește la aproximativ 80% (2022: 37,1%)”, se precizează în analiza Fitch.

Balanța operațională a orașului s-a consolidat în 2021-2022 la aproximativ 300 milioane lei-330 milioane lei, de la o medie de 200 milioane lei în 2018-2020. În 2022, creșterea veniturilor, în principal transferurile suplimentare (TVA) de la administrația centrală și ponderea orașului din PIT național, care a fost crescută la 63% de la 60% mai mult decât a compensat o creștere a cheltuielilor condusă de inflația mai mare și prețurile la energie.

„Cazul nostru de rating presupune în mod conservator că soldul operațional al orașului va scădea la aproximativ 223 de milioane de lei în 2027, deoarece cheltuielile de exploatare cresc mai repede decât veniturile din exploatare. Întrucât Oradea a autorizat un acord de finanțare de 40 de milioane de euro cu Banca Europeană de Investiții, din care jumătate a fost tras în 2022, iar restul urmând să fie preluat în 2023, presupunem că datoria va crește la aproximativ 978 de milioane de lei în 2027 de la 382 de milioane de lei în 2022”, se mai arată în analiza Fitch.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Protecția Consumatorilor se digitalizează

Articolul următor

P3 Logistic Parks închiriază peste 20.500 mp către Hopi și E van Wijk în parcul P3 Bucharest A1

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Romgaz repornește forajele la Caragele

Într-un comunicat al Ministerului Energiei se anunță faptul că Romgaz repornește forajele la Caragele. Investiția va depăşi 1…
Citeste mai mult

Vine Iarmarocul la Cluj

Peste 50 de meșteșugari, artiști, creatori locali, din toată România, a căror metodă de producție este complet sustenabilă,…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share