Inițiatorii traseului turistic recent pus în funcțiune amenință că vor ocoli județul dacă administrațiile locală și județeană nu îi vor acorda sprijin pentru deblocarea tronsonului Sarmizegetusa – Oțelul Roșu.
“Nu este alt loc pe Via Transilvanica în care să fi investit mai mult decât în Poarta de Fier a Transilvaniei, la granița dintre Hunedoara și Caraș-Severin. Bugetul nostru inițial de 1.000 euro/km a fost depășit de câteva ori bune. Am văzut fotografiile postate de către Crinu Toma pe grupul oficial Via Transilvanica. Plecat de la Putna, înaintarea acestuia în zonă a fost imposibilă.
De la Sarmizegetusa Ulpia Traiana și până la Oțelul Roșu, traseul este închis temporar. Un ticălos, care s-a împroprietărit abuziv pe terenul aparținând CFR-ului, a blocat calea, deși noi avem contract de închiriere și plătim pentru terasamentul fostei căi ferate la CFR Infrastructură.
Ar trebui cosit și pus un macadam ca strat de uzură pentru că pietrele de pe terasament sunt prea mari și fac imposibilă înaintarea cu bicicleta sau pe jos. Până la Băuțar, pe toată porțiunea, se ard deșeuri pentru a se extrage fierul vechi, se depozitează gunoaie. Dacă sunt lemne de exploatat imediat se găsesc soluții.
Din păcate, pentru Via Transilvanica autoritățile nu au niciun pic de atenție. Ba da, se merge la vânătoare pe traseul deschis de noi. Un exemplu de cea mai necooperantă unitate administrativ teritorială de pe Via Transilvanica este tot acolo. E vorba de comuna Zăvoi, de unde traseul trebuie mutat în totalitate”, arată Asociația Tășuleasa Social (ATS).
Traseu alternativ sau ocolirea județului
Conducerea ATS caută acum resurse pentru a rezolva situația, însă acestea depășesc puterea organizației în acest moment. “Acolo este nevoie de 2.000 t de material, pe care să-l punem pe o lățime de 70 cm și o lungime de 20 km. Romeo Dunca, președintele județului Caraș-Severin, ne-a promis că încearcă să sprijine Via Transilvanica în interesul județului și să medieze cooperarea cu comuna Zăvoi, să găsim alt traseu.
Dânsul a fost pe Via Transilvanica în ultima vreme și ne punem speranțele că a înțeles că este vorba despre un proiect de relevanță internațională. Mai știe că, dacă nu vom găsi nicio soluție, va trebui să ajungem la Drobeta Turnu Severin prin ocolirea județului Caraș Severin. Pentru că nu mor caii când vor câinii.
Dacă sunteți de prin zonă și știți cum să influențați pozitiv această situație, vă rugăm să ne contactați. Până atunci vă rugăm să ne votați la European Heritage Awards, fiindcă este un juriu care apreciază Via Transilvanica ca aparținând patrimoniului mai mult decât unele comunități prin care trece și aduce beneficii.
Vă avertizăm că mersul pe asfalt este periculos. Dacă doriți să parcurgeți integral traseul, porțiunea poate fi făcută cu autobuzul. Fiind o situație neprevăzută, vom adăuga ulterior ștampilele la Carnetul Drumețului”, a precizat ATS.
Onorat cu premiul Europa Nostra
Primul traseu de drumeție de lungă distanță din România, care se întinde pe 1.400 km, în 20 de regiuni etnice și culturale diferite din țară și 400 de comunități, prezentând 12 situri din patrimoniul mondial UNESCO, a câștigat Premiul European pentru Patrimoniu 2023 Europa Nostra. Câștigătorii vor fi sărbătoriți la ceremonia de decernare a premiilor europene pentru patrimoniu de la Veneția.
Via Transilvanica, o inițiativă a lui Alin Ușeriu, președintele ATS, reprezintă un traseu de 1.400 km prin 400 de localități și 10 județe (Suceava, Bistrița-Năsăud, Mureș, Harghita, Brașov, Sibiu, Alba, Hunedoara, Caraș-Severin, Mehedinți), împărțit în șapte ținuturi cultural-istorice. Amenajarea sa a durat patru ani și jumătate, cu o investiție de 1,6 milioane de euro și sprijinul a 8.000 de voluntari.