Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Îndrăgostirea tinerilor de meserii

Békési Csaba, directorul executiv al AJOFM Bihor, propune înființarea unor centre regionale de metodică și cercetare a pieței muncii, realizarea unui plan personalizat de carieră pentru fiecare tânăr și organizarea de târguri de cariere în fiecare județ.

Mulți dintre tinerii absolvenți de gimnaziu nu știu încotro să se îndrepte la terminarea clasei a VIII-a. Nu știu care meserie le-ar plăcea. Care meserie li s-ar potrivi mai bine. Pentru mulți dintre ei, aleg părinții meseria, fără să știe măcar dacă acea meserie li se potrivește. Mai mult, școlile de meserii, învățământul profesional, învățământul profesional dual, sunt ocolite pentru că li s-a inoculat ideea că acolo ajung doar copiii slabi. Ceea ce nu este adevărat. Un meseriaș bun poate ajunge să câștige salarii similare cu cele ale unui absolvent de facultate.

Békési Csaba, directorul executiv al AJOFM Bihor, încearcă să explice de ce este importantă orientarea în carieră, organizarea târgurilor de cariere și care sunt avantajele învățământului profesional și învățământul profesional dual.

Târgul de Orientare în Carieră de la Oradea a devenit proiect pilot la nivel național

Békési Csaba este cel care a organizat primul târg de cariere din România, care a devenit un model de bune practici la nivel național.

 

Învățământul profesional și învățământul profesional dual

Învățământul profesional reprezintă un traseu de formare profesională care se organizează pentru calificări stabilite de Ministerul Educaţiei, în funcție de nevoile pieței muncii.

Avantajele învăţământului profesional:

  • Primeşti lunar o BURSĂ profesională destat (200 RON);
  • Înveți alături de SPECIALIŞTI o meserie cerută pe piaţa muncii, într-un mediu interactiv;
  • Primeşti un CERTIFICAT de calificare profesională recunoscut atât în ţară, cât şi în Uniunea Europeană;
  • Poţi opta pentru CONTINUAREA studiilor liceale (zi 2 ani: a XI-a şi a XII-a, seral 2,5 ani), iar apoi postliceale sau universitare;
  • După absolvire, vei avea oportunitatea unui LOC DE MUNCĂ mai devreme decât colegii care optează pentru studiile liceale.

 

Învățământul dual este o formă a învăţământului profesional, organizată și desfășurată exclusiv la cererea agenţilor economici ce permite elevilor înscriși la o școală profesională de stat să își formeze cunoștințele practice în mediul real de muncă oferit de companii şi să se familiarizeze cu munca direct în firmă”, explică directorul executiv al AJOFM Bihor.

Pe lângă avantajele oferite de învățământul profesional, învățământul dual oferă în plus alte avantaje:

 

  • Primești lunar o bursă SUPLIMENTARĂ din partea companiei partenere (cel puțin 200 RON);
  • Ai multe alte BENEFICII asigurate de către agentul economic partener: transport, masă, echipament de lucru sau alte servicii (după caz);
  • Ai PRIORITATE la angajare.

Cei care se încadrează sunt absolvenții clasei a VIII-a al anului în curs și absolvenții clasei a VIII-a care au întrerupt studiile și au vârsta maximă de 26 de ani.

Durata studiilor este de trei ani, elevii beneficiind atât de pregătirea teoretică cât și practică. Astfel, clasa a IX-a conține 20% pregătire practică, clasa a X-a conține 60% pregătire practică, iar clasa a XI-a conține 72% practică.

Învăţământul dual este o formă de organizare a învăţământului profesional şi tehnic, fiind organizat la iniţiativa operatorilor economici interesaţi, în calitate de potenţiali angajatori. Totodată operatorii economici asigură pregătirea practică a elevilor și bursă la nivelul celei acordate din fonduri publice. Societățile partenere asigură şi alte cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor. Sistemul dual facilitează implicarea operatorilor economici în mecanismele decizionale la nivelul unităţii de învăţământ partenere.

Putem afirma că ne confruntăm, cu o problemă de mentalitate în România. Există presiunea socială de a trimite copilul la liceu, să termine neapărat o facultate, să găsească un loc de muncă, să-și întemeieze o familie şi, eventual, chiar să iasă la pensie din locul unde s-a angajat la 25 de an”, a observat Békési Csaba.

Tinerii trebuie să ia contact cât mai des cu angajatorii pentru a afla ce meserie li se potrivește

Creşterea numărului de clase duale şi de elevi la „profesională” este cerută inclusiv de agenţii economici, care se confruntă cu diminuarea forţei specializate de muncă.  Este nevoie de aşa ceva, cu atât mai mult cu cât forţa de muncă a specialiştilor, din domeniul tehnic dar şi al serviciilor, în general „meseriaşii”, este îmbătrânită, media de vârstă fiind în jurul a peste 50 de ani.

 

Centre de pregătire profesională duală

Criteriul esenţial de selecţie a şcolilor care să devină reale centre de pregătire profesională prin școala profesională/duală presupune, ca aspecte obligatorii, următoarele elemente: existenţa unui cămin/internat pentru elevi/profesori; cantină şi bibliotecă dotate şi utilate corespunzător; bază de instruire practică pentru meserii şi specializări cerute de particularitatea zonei; bază sportivă – terenuri de sport; resurse umane calificate (ingineri, maiştri, instructori), parteneriate reale cu agenții economici. Este nevoie de o asumare comună a acestui țel.

Șeful AJOFM Bihor este de părere că provocarea vine și din nevoia de a-i determina pe părinți să aleagă ce e mai bun pentru copii, nu să îi supună unui ciclu educațional la capătul căruia constatăm că nu au fost în stare să ia bacalaureatul, dar el poate ar fi performat într-o anumită meserie, dacă părintele ar fi făcut această alegere. Una dintre problemele învățământului dual este, deci, legată de atractivitate, în special în rândul celor care termină gimnaziul.

Deși sunt mai multe locuri alocate, mulți elevi care termină gimnaziul nu aleg acest tip de învățământ din cauza mentalității.

Târgurile de orientare în carieră le oferă șansa tinerilor de a lua contact cu cât mai multe meserii

Problema pe care o avem este gradul de atractivitate a acestei forme de învățământ pentru absolvenții de gimnaziu. Ne confruntăm cu o problemă de mentalitate a părinților cu privire la această opțiune pentru învățământul profesional. Pentru mulți dintre părinți, învățământul profesional în general este o soluție de rezervă, nu este opțiunea principală. Noi trebuie să-i determinăm pe părinți astfel încât să aleagă această formă de învățământ pentru copii care sunt buni la meseriile respective, care au fost evaluați și au anumite înclinații pentru o meserie sau alta, nu să fie o soluție de rezervă pentru cazul în care nu va prinde un loc la liceu la repartizare computerizată. Astfel se naște o nouă provocare a societății: orientarea în carieră!”, susține Békési Csaba.

 

Orientarea în carieră

Tinerii care intră acum pe piața muncii au nevoie mai mult ca oricând de orientare în carieră.

Tinerii sunt printre primii care întâmpină greutăți pe piața muncii într-o recesiune. Ei sunt o forță de muncă mai ieftină, dar au mai puțină experiență și de obicei mai puține cunoștințe despre cum să găsească de lucru.

În recesiune, angajatorii au mai multe opțiuni pentru recrutare, pe măsură ce mai mulți oameni luptă pentru locurile de muncă.

Tinerii se confruntă cu faptul că angajatorii adesea preferă să nu îi angajeze pe cei tineri, succesul academic nefiind nici pe departe suficient pentru a garanta o tranziție ușoară din școală spre câmpul muncii.

Școlile au un rol important în orientarea tinerilor în carieră și pregătirea lor pentru a aborda realist piața muncii.

Orientarea profesională este, deci, o activitate importantă care se poate dovedi esențială pentru mulți tineri: notele și calificările nu mai sunt suficiente. Tinerii trebuie ajutați să poată identifica potențiali angajatori și să devină atractivi pentru aceștia, dar și să fie pregătiți psihologic pentru piața muncii.

Mulți tineri fără experiență știu foarte puține despre ce înseamnă munca efectivă, gândirea referitoare la carieră este limitată și poate fi distorsionată. Orientarea în carieră nu se limitează doar la informații despre piața muncii, ci abordează părerile și așteptările tinerilor despre munca potrivită lor, să li se explice anume ce înseamnă, realist vorbind, slujba pe care și-o doresc”, explică directorul executiv al AJOFM Bihor.

El crede că orientarea în carieră ar trebui să înceapă timpuriu, copiii să fie încurajați să-și manifeste curiozitatea față de meserii și să facă legături între ce fac la clasă și ceea ce ar putea face ca adulți. Aceasta, pentru că cele mai importante decizii privind investiția lor în educație nu sunt luate de elevi la sfârșitul școlii, ci înainte.

Școala trebuie să se asigure că elevii au multe ocazii să întâlnească oameni de la care să afle lucruri în privința muncii și meseriilor. Cu cât se implică elevii mai mult în astfel de contacte, cu atât pot să găsească utilitatea unei munci anume.

Contactele elevilor cu angajatorii și cu oamenii care muncesc în diverse domenii trebuie să fie cât mai autentice, pentru că experiențele autentice sunt greu de ignorat, iar elevii capătă multe informații dintr-un punct de vedere realist, bine transmis.

Experiențele autentice pot avea un impact foarte mare chiar și atunci când sunt mărunte, limitate ca timp.

Ghidarea în carieră trebuie să fie asigurată de profesioniști imparțiali și bine pregătiți, care să îi poată ajuta pe elevi să priceapă diversele aspecte ale unei meserii sau ale unui loc de muncă și să poată procesa adecvat informația.

Școlile trebuie să conștientizeze că elevii au acces diferențiat la sprijin și informații privind cariera. Elevii din medii dezavantajate ar avea considerabil mai mult de câștigat de pe urma unor astfel de programe, la nivelul școlii, care să îi ajute să caute mai ușor un loc de muncă.

 

Propuneri

„Cuvintele cheie în această ecuație sunt: nevoile pieței muncii, evaluarea tinerilor și orientarea în carieră”, susține Békési Csaba.

În acest sens, șeful AJOFM Bihor are mai multe propuneri.

Prima dintre ele este înființarea în fiecare regiune de dezvoltare (cel puțin la nivel de regiune, acolo unde există activitatea academică în acest sens), la nivel de ANOFM, a unor centre de metodică și cercetare a pieței muncii. Aceste centre vor avea rolul de a studia/măsura, respectiv proiecta prin prognoze bazate pe un instrumentar științific (nu empiric), a pieței muncii, a principalelor direcții în care se îndreaptă aceasta, astfel ca sistemul educațional să poată urmării, prin curricula școlară această evoluție, pregătind astfel specialiștii necesari.

Evaluarea tinerilor pentru a-și descoperi aptitudinile este foarte importantă pentru orientarea în carieră

Cea de-a doua propunere este evaluarea tinerilor, pentru a-i ajuta să-și descopere aptitudinile, abilitățile native, sau dobândite în anii de școală, domeniile de interes, preferințele pentru o anumită profesie, dar și capacitatea de a se adapta acelei profesii și de a face performanță.

„Avem nevoie de o hartă detaliată pentru înțelegerea felului unic de a fi al fiecărei persoane. Este nevoie să măsurăm tendințele comportamentale, preferințele, interesele, motivațiile, adică factori interni care ne influențează satisfacția profesională. Un tânăr care își descoperă adevăratele puncte tari, interesele și compatibilitățile poate lua cele mai bune decizii de carieră prin valorificarea atuurilor pe care le are, dar și prin antrenarea și dezvoltarea acelor calități care pot crește șansele de succes”, crede directorul executiv al AJOFM Bihor.

Este nevoie de un plan personalizat de carieră pentru fiecare tânăr. Obținerea acestor informații îi ajută pe tineri să ia o decizie importantă pentru viitorul lor și le oferă direcții clare de acțiune pentru a ajunge acolo unde și-au propus.

Consilierul de carieră va ancora aceste date în contextul actual al pieței muncii (măsurat conform propunerii de mai sus) pentru a sprijini luarea unor decizii corecte cu privire la carieră. De aceste alegeri ale tinerilor și ale familiilor acestora depinde efortul, timpul și banii investiți pentru formarea sau specializarea într-o anumită direcție.

Cea de-a treia propunere este organizarea târgurilor de orientare în carieră. Acestea care vor lega și sumariza acțiunile anterioare, prin organizarea lor, la scară largă, anual, în fiecare județ, în strânsă colaborare dintre AJOFM și ISJ (insp. școlar județean).

„Aceste evenimente, care se vor întinde pe parcursul a două zile, vor aduce sub aceeași umbrelă angajatori (activi, care își asumă rolul de a orienta tinerii), unități de învățământ, furnizori de formare, autorități, dar nu în ultimul rând: tineri și părinți.Grupul țintă principal ar fi elevii din clasele VII, VIII, dar și cei din ciclurile următoare”, conchide Békési Csaba.

Peste 5.000 de tineri au fost prezenți la cea de-a doua ediție a Târgului de Orientarea în Carieră Oradea

Cea de-a doua ediție a Târgului de Orientare în Carieră, desfășurată în 18 – 19 mai 2023 la Oradea Arena s-a bucurat de un real succes. De fapt, la fel a fost și prima ediție.

„Cei peste 5.000 de tineri care au participat la eveniment cu scopul de a-și identifica calea profesională viitoare, au avut ocazia să interacționeze cu cei peste 100 de expozanți, companii, ONG-uri, asociații, universități, scoli, instituții publice și consorțiul CAMPUS ORADEA. Din rândul lor, peste 500 tineri au participat la workshop-uri tematice și testări autorizate pentru evaluarea și orientarea lor în carieră, respectiv  pentru corelarea profilului ocupațional cu interesele, personalitatea și valorile lor personale”, ne-a declarat Békési Csaba, directorul executiv al AJOFM Bihor.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Caromet Caransebeș îşi consolidează poziţia în industria feroviară

Articolul următor

Lucrările la pasajele subterane din Centrul Civic Oradea,  realizate 70%

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share