Primăria Oradea are primul incubator de afaceri, denumit „Cresc Oradea Mare”, care va găzdui 15 firme din domeniul creativ, precum dezvoltare de software pentru design, creaţie, animaţie, dar şi alte domenii creative, acesta fiind finalizat 100%.
Municipalitatea orădeană își dorește astfel să sprijine firmele nou înființate și pe cele cu un istoric scurt de funcționare – maxim 2 ani, prin servicii suport în afaceri.
În acest mod, antreprenorii care au intrat recent pe piață vor fi ajutați să facă față mediului concurențial și să supraviețuiască pe termen lung, ajungând la un nivel de stabilitate și autonomie care să le permită funcționarea pe cont propriu. Incubatorul va funcționa în clădirea fostului spital de neurologie din str. Louis Pasteur, imobil care a fost reabilitat și pus în valoare, având o suprafață de 2.200 mp, aflat fiind în proprietatea municipiului Oradea.
Lucrările de reabilitare și de amenajare interioară au o valoare de 11.974.433,27 lei (fără TVA), fiind executate de către SC Conpila SRL (lider de asociere) și Inselma SRL (asociat).
Structură
În interior a fost amenajat spațiul de desfășurare a activității de incubare cuprinzând în total 15 birouri pentru start-up-uri, 30 spații de lucru în open space, 6 ateliere – spații suport pentru firmele incubate, săli de evenimente și training. În plus, au fost prevăzute dotări necesare pentru buna desfășurare a activităților, clădirea urmând să fie dotată cu mobilier, echipamente IT, infrastructură pentru monitorizarea clădirii, acces pe bază de cartele și echipamente specifice activităților din domeniul creativ. Contractul de achiziție a dotărilor necesare este în derulare și are o valoare de 4.274.424,07, TVA inclus.
Participanții selectați în urma celor trei sesiuni vor fi găzduiți în Incubatorul de Afaceri pe o perioadă determinată de timp (ciclul de incubare), interval în care beneficiază de suport, servicii de consultanţă şi spaţii pentru birouri.
„Alături de sprijinul logistic necesar demarării activității, Incubatorul va oferi un mediu prielnic dezvoltării afacerilor, prin facilitarea activităţilor de networking, a transferului de know-how şi prin acordarea de sprijin în dezvoltarea de parteneriate. Specificăm că rezidenții selectați vor avea ocazia să participle la training-uri, seminarii şi conferinţe, să primească asistență în realizarea strategiilor de afaceri, în scrierea de proiecte necesare atragerii de finanțare sau în alte domenii relevante’’, transmite primarul Florin Birta.
Firmele incubate au obligația de a înființa cel puţin un loc de muncă pe care să-l mențină pe întreaga perioadă de incubare. De asemenea, acestea trebuie să ia măsurile necesare menite să sporească performanţele economice, materializate prin creşterea cifrei de afaceri pe fiecare an fiscal. Toate obligațiile fiscale le revin rezidenților care vor trebuie să încheie, inclusiv, contracte comerciale cu parteneri economici şi din afara ariei geografice de amplasare a Incubatorului de Afaceri.
Finanțarea investiției a fost asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 2 Îmbunătățirea competitivității întreprinderilor mici și mijlocii, Prioritatea de investiții 2.1B Incubatoare de afaceri.