Fundația World Vision România (WVR) se implică într-un proiect pilot educațional numit ”Vreau la facultate”.
Prin acesta, 100 de studenți din medii vulnerabile vor fi sprijiniți de WVR să termine facultatea la Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj. Proiectul va fi lansat la sediul instituției de învățământ în 4 octombrie.
“România este pe ultimul loc în UE la numărul de absolvenți de învățământ superior. Procentul tinerilor românilor care terminau o facultate în 2021 era aproape de două ori mai mic (23,3%) față de media UE, de 41,2%, potrivit ultimului raport Monitorul Educației și Formării realizat de Comisia Europeană.
Una dintre cauzele invocate în raport este direct legată de nivelul scăzut de participare la sistemul universitar al tinerilor din mediile dezavantajate. În 2019, 65% dintre absolvenții de liceu din mediul rural nu s-au înscris în învățământul superior, comparativ cu 35% din urban, arată un studiu al Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării.
Comparativ, din rândul absolvenților “Vreau în clasa a IX-a”, doar 25% nu au mers la facultate, însă și aceștia s-au orientat fie către un loc de muncă, fie către alte cursuri de formare și dezvoltare profesională”, conform WVR.
Familiile de la sate nu-i pot ține la studii
80% dintre tinerii din mediul rural și din alte comunități defavorizate vor să urmeze studii superioare, potrivit unui sondaj realizat de WVR. 1 din 3 se teme că familia nu va avea resursele financiare necesare pentru a-i susține. “Dacă ne uităm la ce spun tinerii care au absolvit liceul cu sprijinul oferit prin programul “Vreau în clasa a IX-a” și sunt deja studenți, observăm că dificultățile financiare sunt la ordinea zilei.
35% dintre studenți au spus că cel mai greu le este să facă față cheltuielilor pentru cazare (la cămin sau în chirie). Mai mult de 1 din 10 studenți au afirmat că întâmpină dificultăți în privința cheltuielilor legate de transport, dar și pentru materiale educaționale sau îmbrăcăminte și alimente”.
Un alt studiu realizat de WVR arată că susținerea creșterii procentului de absolvenți de studii terțiare aduce câștiguri semnificative și pentru statul român. Studiul “Costul educației” arată că diferența contribuțiilor la stat dintre o persoană inactivă pe piața muncii, cu studii primare, și un salariat cu studii superioare este în medie de 1,36 milioane de lei.
“Toate aceste cifre îngrijorătoare fac necesar programul “Vreau la facultate”, prin care 100 de studenți din medii vulnerabile vor fi sprijiniți să termine facultatea. Modelul proiectului este inspirat după programul ”Vreau în clasa a IX-a”.
Prin acesta 1.000 de adolescenți de la sate și din alte comunități vulnerabile sunt sprijiniți cu burse, activități de educație nonformală, mentorat și tabere de vară ca să termine liceul și să se dezvolte profesional și personal. Proiectul ”Vreau la facultate – UBB & WVR Academy” vine în contextul în care aproape jumătate dintre absolvenții programului ”Vreau în clasa a IX-a” din județul Cluj se îndreaptă către UBB.
În perioada 2023-2026, studenții incluși în program vor beneficia de o bursă lunară pentru acoperirea unor nevoi de bază (cazare, transport, masă, materiale educaționale), un computer / laptop, workshop-uri tematice, mentorat vocațional, școli de vară. Costul minim estimat de VWR pentru sponsorizarea unui tânăr, astfel încât să-și acopere cheltuielile minime pentru cămin și transport, este de 855 lei/lună.
Rectorul UBB, Daniel David:
„UBB pune accent pe suportul oferit studenților în avea reușite academice și pentru a absolvi cu succes studiile superioare. O serie de programe au oferit și până acum ghidaj studenților din anul I, și nu numai, prin consiliere în carieră și consiliere psihologică. Universitatea a înființat Centrul de Învățare „StudHub” tocmai cu scopul de a dezvolta competențele cheie ale studenților și de a-i pregăti astfel pentru piața muncii”.
Mihaela Nabar, director executiv WVR:
„Ne confruntăm cu o discrepanță alarmantă între dorința tinerilor din medii defavorizate de a urma studii universitare și resursele financiare pe care familiile lor le pot oferi. Ne propunem să oferim șansa tinerilor cu potențial din medii defavorizate să urmeze o facultate, în pofida greutăților financiare și a statusului familial. Sperăm ca un număr cât mai mare de donatori individuali și companii să se alăture demersului nostru. Avem toată încrederea că vom putea vorbi de excelență prin incluziune și de performanță prin echitate”.