Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Oradea în epoca tramvaiului și tram-trenului

Primăria Oradea va extinde liniile de tramvai în oraș și împreună cu Consiliul Județean Bihor va introduce tram-trenuri spre Băile Felix, Borș, Aeroport și Cheresig.

În timp ce alte municipalități renunță la transportul public cu tramvaie, cel mai ecologic mijloc de transport în comun, Oradea vrea să extindă liniile de tramvai în oraș și în Zona Metropolitană Oradea, introducând chiar și tram-trenurile.

În acest sens. Consilierii locali și cei județeni au avut pe masa de lucru în ședințele de joi, 9 noiembrie 2023, mai multe proiecte care vizează extinderea transportului public de călători pe calea ferată

 

Un proiect ambițios al administrației locale și județene: TRAM – TRENURILE

 

 Un proiect ambițios pregătit de Primăria Oradea în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor va da posibilitatea celor cca 30.000 de de oameni care vin la muncă spre Oradea din zona metropolitană să folosească tram-trenurile (tramvaiele-tren), o soluție de transport mult mai economică, mai puțin poluantă decât  transportul rutier.

La baza acestui parteneriat, a proiectului de mobilitate metropolitană stă importanța deosebită a realizării conectivității orașului și a județului pentru dezvoltarea ulterioară a regiunii.

Acesta a fost prezentat azi, 9 noiembrie, într-o conferință de presă la care au participat primarul Florin Birta, președintele Consiliului Județean, Ilie Bolojan și vicepreședintele Mircea Mălan.

„Este un proiect important pentru Oradea, județul Bihor și Zona Metropolitană. Acest proiect s-a născut în urma parteneriatului corect, onest și puternic dintre Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea. Conectivitatea orașului Oradea și a județului Bihor este foarte importantă pentru ca municipiul nostru și județul să se dezvolte în continuare. Am început cu un parteneriat care privește conectivitatea aeriană și, după ce anul acesta, Consiliul Județean va finaliza modernizarea aeroportului din Oradea, de anul viitor vom suplimenta cursele spre București și vom relua cursele internaționale, iar în acest sens, așa cum știți, am pornit procedura pentru selectarea unui operator. Apoi, conectivitatea rutieră care este la fel de importantă, aici menționez centurile Beiuș și Aleșd pe care CJ le face, centurile din ZMO, parteneriatul pentru Inelul Metropolitan și pentru Inelul de Nord al municipiului Oradea. Merită menționată, de asemenea, legătura cu autostrada A3 și, bineînțeles, proiectul care se apropie de implementare, drumul expres Oradea – Arad. Astăzi vorbim despre un proiect care privește conectivitatea mijloacelor de transport public, prezentarea trenului metropolitan, care are o valoare de 235 de milioane de euro cu TVA inclus”, a precizat primarul Florin Birta.

Consiliul Local Oradea a aprobat joi, 9 noiembrie, studiile de fezabilitatea și indicatorii tehnico-economici pentru dezvoltarea mobilității metropolitane pentru zona de aeroport, pentru legătura Borș – Iris, legătura Oradea – Toboliu și pentru interconectarea infrastructurii la rețeau de cale ferată pe tronsonul Oradea Est – Oradea – Oradea Vest.

Totodată, a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru conectarea străzii Alexandru Cazaban cu drumul Oradea –Sântandrei și desființarea trecerii de calea ferată din zona str. Corneliu Baba.

 

 

Ce este un tren metropolitan?

Prin „tren metropolitan” se înțelege un serviciu de interes economic general în domeniul transportului public de călători care deservește, de regulă, teritoriul administrativ al unui municipiu și zona sa urbană funcțională, utilizând linii de cale ferată convențională, linii de cale ferată dedicată, o combinație a acestora sau o combinație între linii de cale ferată și cele destinate vehiculelor de tramvai sau metrou.

Viteza maximă de circulație proiectată va fi de 70 km/h în afara localităților și 30 km/h în localități.

Liniile vor fi electrificate, pe zona CFR alimentarea urmând să fie cu 27.000 V, iar pe calea de rulare a tramvaielor cu 600 V.

Cele 13 tram-trenuri vor fi integrate într-o rețea de linii feroviare electrificate și linii de tramvai extinse.

 

Mobilitate în ZMO

„Ne confruntăm în ultimii ani cu două realități, fenomenul migrației populației către Oradea și zona metropolitană și fenomenul de suburbanizare, comunele din jurul orașului dublându-și populația.  Oradea a ajuns în ultimii 15 ani să aibă 100.000 de angajați, iar zona metropolitană peste 20.000.  Pentru nevoile acestor oameni trebuie să găsim soluții de mobilitate. Acest proiect urmărește realizarea unui sistem integrat de transport, obiectivul fiind transferul  călătorilor dinspre rutier spre feroviar. Astfel, aceștia  vor ajunge mult mai ușor, mai confortabil, mai puțin poluant spre locurile de muncă”, a precizat Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor, legat de necesitatea implementării unui astfel de proiect complex.

Ilie Bolojan a informat că pentru a avea acces la Axa 6 de finanțare – Trenuri metropolitane, unde este disponibilă suma de peste 1 miliard de euro, Consiliul Județean Bihor a încheiat un parteneriat cu CFR.

 

Primăria Oradea – patru tronsoane

 

Consilierii locali au votat studiile de fezabilitate pentru patru tronsoane:

1 – Tronson Magazinul Jumbo – Aeroport,  L= 2.230 m.

 

 

  • Linie cale ferată simplă electrificată;
  • Electrificare 600 V c.c., – stație de redresare;
  • Se vor amenaja 3 peroane în cele trei stații, una în dreptul Aeroportului Oradea (peron simplu), cîte una în dreptul zonelor comerciale Era (peron dublu), stația Meteo (peron simplu), pe o lungime de 40 m și o lățime de 2 m. Statiile vor avea peron, adăpost și băncuțe, rampe pentru accesul persoanelor cu dizabilități și panou de afișaj.
  • Podeț peste canal de desecare zona parcare Jumbo;
  • Pasarela pietonala supraterana, km 1+515 OTL. Pasarela va fi o constructie metalica dotată cu lift pentru persoane cu dizabilități;
  • Pasajul subteran pietonal subtraversează Calea Aradului (E671) si linia de tramvai.

Valoarea totală a investiției: 61.453.840, 13 lei, inclusiv TVA (12,2 mil. euro)

 

2 – Tronson Oradea Est – Oradea – Oradea Vest, L=8.970m, care include și proiectul pasaj rutier inferior Cazaban.

 

  • Execuția de peroane cu lungimea de 150 m (vor putea opri atât trenuri CFR, cât și tram – trenuri) – 3 peroane: Făcliei (zona Nymphaea)), Oncea (pasaj pietonal), Rogerius (POD CFR). Aceste peroane se vor amenaja pe linia CF 300 și 328 între Oradea Est – Oradea – Oradea Vest).

 

  • Pasaj rutier Inferior – Cazaban: Pentru crearea conectivității între str. Cazaban și drumul Oradea – Sânmartin și drumul Oradea – Sântandrei, se va construi un pasaj rutier inferior pe sub liniile CF 335 și 328, inclusiv pe sub Centura Oradea. Odată cu construirea acestui pasaj rutier inferior, se va desfința sensul giratoriu și trecerea la nivel cu linia CF 328 Arad – Oradea km 116+700 și linia 335 Episcopia Bihor – Oradea Vest km 4+542.

 

Valoarea totală a investiției: 6.233.533,88 lei, inclusiv TVA (1,2 mil. euro)

 

3 – Tronson Oradea Vest – Cheresig (Linia 334), L= 17.244 m

                        Tronson: Linia 7 – Linia 334 (Cheresig), L= 945m;

Tronson: Racord CF 3  (Linia 7 – Bucla Ioșia) L= 442m;

Total = 18.631m

 

– Execuția de peroane cu lungimea de 40 m (ex. pe zona Cheresig, unde stațiile vor fi dotate conform OTL) – 9 buc și unul, în stația Oradea Vest, cu lungimea de 150 metri (vor putea opri atat trenuri CFR cat si tram trenuri);

– Electrificare linie existentă.

În stația Oradea Vest se va construe un pasaj subteran pietonal, care va subtraversa toate liniile CF din stația inclusive centura Oradea(str. Densușianu), cu ieșire în str. 9 Mai.  În cazul acestui proiect, accesul pietonal și al persoanelor cu dizabilități se va face dins tația CF Oradea Vest prin rampe de acces cu panta maximă de 8%, apoi la peronul liniei 7 prin scări și lift, apoi mai departe, cu ieșire pe str. 9 Mai, prin rampe de acces cu panta maximă de 8%.

Stațiile vor avea peron, adăpost și băncuțe pentru calatori, rampe pentru accesul  persoanelor cu dizabilități și panou de afișaj.

Valoarea totală a investiției: 233.666.026 de lei inclusiv TVA (46,7 mil. euro)

  • – Tronson: Borș, L= 5336+320=5656 m
  • Extindere linie un singur fir Sinetza – Hotel Iris;
  • Electrificare cu stație de redresare 3 buc;
  • Execuția de peroane cu lungimea de 40 m (unde stațiile vor fi dotate conform OTL) – 5 peroane;

 

Valoarea totală a investiției: 121.489.262,98 de lei inclusiv TVA (24,2 mil. euro)

 

Pe tronsonul Pod CFR  – bucla Sinteza (existent) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, în dreptul fiecărei stații / peron existent.

Pe tronsonul bucla Sinteza – bucla Bors (proiectat) se vor construi 5 pasarele metalice pietonale, în dreptul fiecărei stații / peron nou construit. Pasarelele vor fi construcții metalice dotate cu lift pentru persoane cu dizabilități

 

Tronsoanele care vor reveni Consiliul Județean Bihor

Vicepreședintele Consiliului Județean, Mircea Mălan a prezentat în cadrul conferinței de presă, tronsoanele care vor reveni Consiliului Județean Bihor.

1.Direcția Oradea – Sânmartin

Lungime totală: 8,4 km

Două tronsoane:

  • TRONSON 1: Linia de tramvai (bucla Nufărul)– calea ferată (linia 324): 1,4 km– 1,4 km; 2 puncte de oprire spre cartierul Nufărul (în spatele străzii Morii și la intersecția cu calea ferată);
  • TRONSON 2: Linia 324 – Sânmartin – 7 km; 5 puncte de oprire (Centura Oradea; Cartierul Tineretului Sânmartin; 1 Mai; Felix și limită Cordău, lângă Inelul Rutier Metropolitan);
  • Pasarelă pietonală supraterană – Cartier Tineretului.

Valoarea totală a investiției: 101,9 mil. lei, inclusiv TVA (20,2 mil euro)

  1. Racordarea liniei de tramvai la Gara Centrală

Lungime totală:   1,3 km

Două tronsoane:

  • TRONSON 1: Parc Olosig – Lacul Roșu – Ștefan cel Mare – 1 km; 2 puncte de oprire (Lacul Roșu și Ștefan cel Mare – înainte de McDonalds);
  • TRONSON 2 (cale ferată): Ștefan cel Mare – Gara CFR – 270 metri;

Valoarea totală a investiției: 43,5 mil. lei, inclusiv TVA (8,7 mil. euro)

  1. Material rulant (durată execuție 36 luni)
  • 8 vehicule feroviare tip tram-train cu sistem hibrid de alimentare (baterii și rețea de alimentare electrică 600 V c.c.); Capacitate: 40 de locuri pe scaun și 160 de locuri în picioare; autonomie de minim 3 km;
  • 5 vehicule feroviare tip tram-train electrice cu încărcare prin pantograf de la rețeaua electrică 25.000 V c.c. și rețeaua electrică 600 c.c.; Capacitate: 90 de locuri pe scaun și 150 de locuri în picioare;

Valoare totală material rulant: 13 tram-train-uri: 549,7 mil. Lei, inclusiv TVA – 110 mil lei.

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Topul companiilor cu profil agricol pentru anul 2022, realizat de KeysFin

Articolul următor
De pașii te vor purta pe Via Transilvanica prin Poiana Cătunenilor, poposește la Vatra Cătunenilor să îți încarci sufletul cu bucuria gazdelor de aici și cu minunatele bucate locale pe care ți le vom pregati special pentru tine și pentru cei ce te însoțesc.

Deliciile de pe Via Transilvanica. Apare punctul gastronomic Vatra Cătunenilor

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Luna mai e Luna Maramureșului

Luna Maramureșului este o inițiativă ce își propune să aducă în prim planul vieții culturale, comorile acestui județ.…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share