Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Specialiști și contabili, la aceeași masă, la Conferința Anuală de Fiscalitate EY România

Conferința Anuală de Fiscalitate EY România „Digitalizare. AI. Viitor” a reunit la Cluj Napoca numeroși experți financiari de la companii din Transilvania și consultanți în domeniu. Specialiștii EY România au detaliat aspecte importante ale modificărilor fiscale aprobate în toamna anului trecut și aplicabile începând cu 2024.

„Scopul digitalizării de la Ministerul Finanțelor Publice (MFP) este să nu mai țineți fizic acele jurnale de vânzări-cumpărări, ci să le introduceți într-un sistem online. Digitalizarea va avea drept consecințe și reducerea numărului de inspecții fiscale, pentru că noi vom avea acces mai facil la contabilitatea agentului economic, nu mai trebuie să stăm fizic în spatele lui. Inspecțiile la marii contribuabili, care acum se întind și pe durata unui an, se vor reduce ca durată. Identificarea agenților economici cu risc mai mare de neplată va fi mult mai precisă”, a explicat Ioan Pop, director general al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Cluj-Napoca.    

Andreea Panait, Manager, Departamentul de Taxe Indirecte la EY România, a explicat aplicarea sistemului RO e-Factura. „Din 1 iulie, acesta va fi singurul mijloc de comunicare cu ANAF pentru facturi. În perioada ianuarie – iunie, contravențiile aplicate de ANAF sunt de 1.000-10.000 lei, în funcție de mărimea contribuabilului. Până în martie, nu se dau amenzi, însă nu știm dacă se va prelungi perioada de grație. De la 1 iulie, riscă amendă atât vânzătorul, cât și cumpărătorul, dacă nu se declară factura în termen de cinci zile calendaristice”.

Prezența inteligenței artificiale (AI) în strategiile de afaceri ale companiilor a fost abordată de Adrian Grigoraș, director Technology Lead – Digital & Emerging Technologies la EY România. „Un instrument precum GPT poate să genereze conținut (text, imagini, audio sau video), iar firmele mai mici nu vor mai avea nevoie de acea cantitate imensă de date la care aveau acces doar companiile mari. Prin ChatGPT se pot transpune într-un filmuleț adresat angajaților din producție toate procedurile pe care trebuie să le respecte, se poate verifica dacă și le-au însușit. Se pune tot mai mult în discuție siguranța folosirii acestor tehnologii, în UE au început să apară reglementări, la fel și în SUA”.

Se anunță un an plin de controale

Andrei Boian, Managing Associate la Casa de Avocatură Băncilă, Diaconu şi Asociaţii, a analizat felul în care se derulează inspecțiile fiscale. „Finanțele își doresc să ajungă la o mai mare acuratețe a analizei de risc, pentru ca factorul uman să fie eliminat din selecția firmelor supuse inspecțiilor. Primul pas în declanșarea inspecțiilor e notificarea primită de contribuabil. În primul semestru din 2023, ANAF a efectuat 9.979 de inspecții fiscale: 7.568 la persoane juridice și 2.411 la cele fizice. Au fost 11.926 de verificări de documente, pentru o sumă de 594 de milioane de lei, în creștere de patru ori față de aceeași perioadă din 2022. Concluzia este că e o mare presiune pe buget. De aceea, trebuie să vă faceți timp să vă revedeți modelul de business, ce tranzacții realizați, ca să fiți pregătiți și să evitați impactul pe care l-ar genera o inspecție fiscală”.

Inspecția în domeniul prețurilor de transfer a fost pusă în discuție de Iulia Samson, Manager, Departamentul de Prețuri de Transfer, EY România. „Notificările s-au concentrat pe aria de profitabilitate a companiilor, ANAF estimând un impozit suplimentar. Fiscul a solicitat o motivare a faptului că societatea respectivă are o marjă de profit redusă față de altele din același domeniu. Nu cunoaștem criteriile în baza cărora se stabilește factorul de risc mai mic sau mai mare a unui agent economic”. Printre provocările fiscale a enumerat dubla impozitare a companiilor multinaționale, dobânda acordată la împrumuturile pentru persoanele afilate.  

„România avea un deficit de 9 miliarde € la colectarea taxei pe valoarea adăugată, respectiv de 36%, cel mai mare din UE. Prin Planul Național de Redresare și Reziliență, țara noastră s-a angajat să reducă deficitul cu 10%, însă statisticile spun că această diminuare a ajuns la doar 1,5%. Constatăm o creștere de 8,8% în încasările bugetare în semestrul I din 2023, cu un plus de 1,8 miliarde lei la TVA. ANAF motivează acest ritm scăzut prin lipsa echipelor de inspecție fiscală. Deci, în 2024, ne așteptăm la intensificarea acțiunilor de control”, a avertizat Costin Manta, Partener, Impozite indirecte la EY România.  

Beneficiile acordate angajaților, tot mai impozitate

Alexandru Grecu, Director, Coordonator al Departamentului de Taxe Directe, EY Timișoara și Cluj, a enumerat modificările fiscale apărute în cazul burselor private, plasării copiilor în grădinițe și creșe, mecenatului, iar Raluca Popa, Partener, Asistenţă fiscală şi juridică, Strategic Growth Markets leader al EY România, cele privitoare la cheltuielile cu managementul și consultanța; impozitul minim global; impozitarea microîntreprinderilor și a unor domenii precum tehnologia informației (IT) sau hoteluri, restaurante. Raportarea financiară a impozitului pe profit a fost dezbătută de Ana-Maria Niţu, Senior Manager, Global Compliance and Reporting la EY România.

Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerţ Internaţional, EY România, a insistat asupra modificărilor aduse comerțului internațional: declararea transporturilor care generează emisii cu efect de seră, sistemul RO e-Transport pentru livrările cu risc ridicat și RO e-Sigiliu, care permite localizarea mijloacelor de transport pe care se montează un sistem de monitorizare inteligentă de către cei de la vamă.

Corina Mîndoiu, Partener, Impozit pe venit şi contribuţii sociale al EY România, a dezbătut situația platformelor digitale din UE ce înglobează deja 28 de milioane de persoane, discuția vizând impozitarea celor care lucrează astfel de la distanță, socotiți inițial ca lucrători independenți, iar acum considerați ca fiind salariați ai acestor platforme. “Am făcut o analiză a sectorului IT, unde ANAF a trecut la impozitarea salariilor brute de peste 10.000 de lei. Puțini dintre angajatori au compensat diferențele de venit net, alții au acordat bonusuri de retenție cu clauze restrictive dacă salariații pleacă mai repede din firmă. Cele mai frecvente beneficii rămân tichetele de masă, cadourile în bani, primele de asigurare voluntară de sănătate și serviciile welness”.

Caravană București – Timișoara – Cluj

EY România organizează conferința anuală de fiscalitate la București, Timișoara și Cluj-Napoca. Specialiștii detaliază aspecte importante ale modificărilor fiscale aprobate în toamna anului trecut, aplicabile din 2024, și răspund întrebărilor reprezentanților mediului de afaceri local și regional.

Raportările digitale pe care companiile din România trebuie să le realizeze din acest an (SAF-T, E-factura și E-transport), AI în optimizarea fiscală, inspecțiile fiscale în contextul analizei de risc, inspecțiile în domeniul prețurilor de transfer, modificări privind impozitarea națională și internațională în domeniul taxelor teme pe agenda conferințelor.

Sunt prezentate noile direcții în raportarea publică, raportarea informațiilor privind impozitul pe profit și aspecte relevante la închiderea exercițiului financiar, dar și cum s-au adaptat angajatorii la cerințele de raportare a beneficiilor neimpozabile din 2023. RO e-Factura, SAF-T, CESOP, e-TVA, e-Transport și e-Sigiliu sunt raportările digitale pe care le au de implementat companiile românești, în relațiile dintre ele și în relația cu ANAF.

EY este una dintre cele mai mari companii globale de servicii profesionale, cu 395.442 angajați în 700 birouri din 150 țări și venituri de 49 de miliarde USD în anul fiscal 2023. Aceasta furnizează, prin intermediul a 900 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale, având birouri la București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Chișinău.

Inspecția fiscală la DGRFP Cluj în 2023

Persoane juridice:

  • Număr inspecții 3.094
  • Număr inspectori 237
  • Sume stabilite după inspecții 254 mil. lei
  • Sume înscrise după verificările documentelor 61 mil. lei

Persoane fizice:

  • Număr inspecții: 1.139
  • Număr inspectori: 65
  • Sume stabilite după inspecții: 10 mil. lei
  • Sume înscrise după verificările documentelor: 4,3 mil. lei

Notificări (trim. II-IV):

  • Emise: 4.525
  • Valoare risc din notificări: 210 mil. lei
  • Sume declarate ca urmare a notificărilor: 29 mil. lei
  • Pondere contribuabili transmiși pentru inspecții: 53%
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

MIPIM AWARDS 2024 FINALISTS ANNOUNCED

Articolul următor

C&W Echinox: Stocul spațiilor industriale și de logistică a depășit borna de 7 mil. mp

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Epoca frumoasă a gastronomiei clujene

În centrul municipiului Cluj-Napoca, intens vizitat de turiști, Epoca Bella este un nou restaurant care încearcă să capteze…
Investiții
Citeste mai mult

Piscina de la Poarta Raiului

Deținătorul hotelului Poarta Raiului din comuna Șugag, satul Tău Bistra, județul Alba a decis să-și completeze oferta turistică…
Infrastructură
Turism
Citeste mai mult

Piscina de la Poarta Raiului

Deținătorul hotelului Poarta Raiului din comuna Șugag, satul Tău Bistra, județul Alba a decis să-și completeze oferta turistică…
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share