Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat câștigătorul pentru proiectarea și execuția devierii traseului de pe secțiunea Nădășelu – Mihăiești.
După finalizarea procesului de evaluare a ofertelor, CNAIR a comunicat rezultatul procedurii de atribuire a contractului pentru proiectarea și execuția lucrărilor de deviere a traseului de pe Autostrada Transilvania (A3), din județul Cluj. Acestea vizează km 10+009 – km 12+000 și km 21+406 – km 24+890, din subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500).
Ofertantul desemnat drept câștigător este asocierea Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi – Ilgaz Insaat Ticaret – Visio Construction Works, cu preţul de 994 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.
Durata contractului este de 27 de luni, din care 9 luni proiectarea și 18 luni execuția lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor ofertată conform factorului de evaluare este de 10 ani. Sursa de finanțare este asigurată din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Viaduct pe piloți forați
“Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea și execuția lucrărilor de deviere a traseului în conformitate cu recomandările din cadrul expertizei tehnice, precum și a complementului la expertiza tehnică.
Lucrările aferente zonei cuprinse între km 10+009 – km 12+000 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct de 1,2 km fundat pe piloți forați de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul afectat de alunecări și aflat în stare limită de stabilitate.
În ceea ce privește zona cuprinsă între km 21+406– km 24+890, traseul autostrăzii se va devia în zona km 21+406 prin construirea unui viaduct de 2 km, conducând la depășirea în aval a traseului Drumului Național 1F precum și a cursului pârâului Topa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia, într-o zonă relativ plană. Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24+890 al traseului inițial”, potrivit conducerii CNAIR.
Greu să ne încadrăm pe PNRR
Porțiunea Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului a A3 era în curs de construire de către grupul UMB (România), însă în 2021 s-a produs o alunecare masivă de teren la Nădășelu, lângă cimitir, alta, la Topa Mică. CNAIR a decis scoaterea din contractul inițial și licitarea separată a lucrărilor. Băcăuanii de la UMB nu s-a înscris la licitație.
“Chiar dacă s-ar parafa cu Ozaltin, luând în considerare birocrația necesară (exproprieri, acord de mediu) și forța redusă a constructorului, greu de crezut că ne-am putea încadra în jalonul PNRR actual: spre sfârșitul lui 2026″, consideră Asociația Pro Infrastructură (API).
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.