Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Care sunt tendințele pe piața rezidențială și imobiliară din Oradea?

Unde se află Oradea printre orașele României din punct de vedere a dezvoltării imobiliare? Ce-i lipsește Oradiei pentru a se apropia de Timișoara, Cluj sau alte mari orașe ale țării? Cum poate deveni Oradea și mai atractivă?

Sunt întrebări la care s-au oferit răspunsuri în cadrul conferinței organizate de Imobiliare.ro la Oradea, miercuri, 10 aprilie 2024.

Sala Toscana a Hotelului Ramada din Oradea a fost arhiplină cu agenți imobiliari, dezvoltatori imobiliare și alte persoane care au legătură cu piața imobiliară.

Piața imobiliară din Oradea în cifre

În prima parte a evenimentului, Andreea Popa, Senior Consultant Imobiliare.ro a făcut o prezentare a evoluției pieței imobiliare din Oradea.

Potrivit datelor Imobiliare.ro, apartamentele listate la vânzare în Oradea, în 2023, față de 2022, cererea a fost în creștere cu 6%, oferta mai mică cu 18%, iar prețurile în creștere cu 7%. Dacă în 2022 prețul mediu pe metru pătrat a fost de 1.276 de lei, în 2023, acesta a crescut la 1.360 de lei.

Andreea Popa a prezentat și evoluția cererii de apartamente listate la vânzare în Oradea în funcție de numărul de camere, precum și a ofertei.

„Vedem că pentru garsoniere cererea a scăzut cu 5% în 2023 față de 2022. Cererea de apartamente cu 2, 3 și 4 camere a crescut cu 12%, 15%, respectiv 4%. Oferta de apartamente ne indică scădere pentru toate tipurile de apartamente în 2023. Cea mai mare scădere s-a înregistrat la apartamentele cu 3 camere, – 21%, la 2 camere – 19%, la 4 camere – 17% și 1 cameră – 16%”, a punctat specialista în imobiliare.

Prețul mediu pe metru pătrat a avut o evoluție crescătoare de 24% în ultimele 24 de luni și de 11% în ultimul an. În trimestrul I 2024, prețul mediu pe metru pătrat a ajuns la 1.463 de lei, cu 11% mai mare decât în urmă cu un an.

Aceasta a prezentat și evoluția tranzacțiilor imobiliare efectuate în Oradea, care au crescut în trimestrul IV din 2023 cu 10% față de trimestrul similar din 2022. În ianuarie – februarie 2024 evoluția a fost de 24% față de 2023.

Piața chiriilor în Oradea a înregistrat o ușoară scădere în 2023 atât a cererii cât și a ofertei. Prețul a crescut cu 20%.

 

Oradea încotro?

Vorbitorii panelului 1 – Oradea încotro? Sprint prin imobiliare. Pariu pe o piață în creștere accelerată – au fost: Mihai Pop – Owner REMAX Prime Capital, Cătălin Prisconiță – CEO BLITZ Imobiliare, Călin Centea – Head of Sales ISHO Timișoara, Daniel Tudor – CEO The Concept, Daniel Ivan – BCR și Florin Birta – primarul Oradiei. Evenimentul a fost moderat de Răzvan Ionescu – CCO Imobiliare.ro.

Răzvan Ionescu l-a provocat pe primarul Florin Birta să spună care sunt secretele dezvoltării Oradiei, care sunt prioritățile și ce și-a dori să se întâmple în perioada următoare.

Florin Birta a recunoscut că este o muncă grea, dar frumoasă să pui umărul la dezvoltarea unei comunități și să lași ceva în urma ta.

„Noi am avut norocul cu un om care a venit la Primăria Municipiului Oradea în 2008 – Ilie Bolojan – și care a schimbat modul de gândire a municipalității și a comunității din Oradea. Am fost o echipă motivată de la început, ceea ce a fost foarte important, ș, cel mai important, trebuie să ai fonduri ca să produci anumite lucruri. Noi am avut noroc cu fondurile europene. Am avut oameni pregătiți pentru accesarea fondurilor europene, oameni pregătiți pentru implementarea proiectelor pe fonduri europene. Toate acestea la un loc, au dus la aceste schimbări majore care au avut loc în Oradea. Pe lângă aceste fonduri europene am încercat să atragem investitori privați. În Oradea au intrat peste 1 miliard de euro investiții private și au fost create peste 20.000 de locuri de muncă în ultimii 10 ani”, a explicat primarul Oradiei.

 

Este ritmul creșterii prețurilor la imobiliare sustenabil pentru orădeni?

Moderatorul panelului l-a întrebat pe primar dacă nivelul accelerat de dezvoltare pe care-l vedem în ultimii ani, inclusiv materializat pe piața imobiliară, unde vedem creșteri mult peste media națională la nivelul prețurilor pe metru pătrat este sustenabil pe termen scurt pentru populația Oradiei sau există și riscul că lucrurile au luat-o prea repede înainte și fundamental economico-social nu reușește să țină pasul?

„Dacă mergeam doar pe dezvoltarea infrastructurii și a orașului puteam spune că am luat-o înainte cu ceea ce înseamnă veniturile locuitorilor. Dar am încercat și am reușit, prin atragerea investitorilor, să creștem și veniturile salariale. Ne-am confruntat în Oradea cu un venit pe cap de locuitor cu un venit mai mic decât în alte zone, datorită închiderii foarte multor fabrici după 1990. O administrație publică nu poate să crească salariile, dar am înființat parcurile industrial și prin această concurență în piață a crescut și nivelul salarial. Cu fiecare investitor care vine în Oradea sunt nevoiți să-și păstreze oamenii fidelizându-i”, a precizat Florin Birta.

 

Oradea atractivă

Mihai Pop – Owner REMAX Prima Capital este de părere că Oradea are o creștere liniară datorită strategiei de comunicare și marketing pe care și-a făcut-o.

Mihai Pop

„Această strategie spune că Oradea trebuie să crească din punct de vedere al atractivității. Pentru aceasta, administrația și-a făcut o analiză swot să vadă unde are puncta forte, unde are puncta slabe. Un punct forte a fost o axă a turismului, pentru că era foarte important ca oamenii să vină să vadă orașul. Pentru că unul dintre obiectivele acestui oraș este să și crească din punct de vedere al numărului de locuitori. Orașele mici și medii din România au un anumit exod. Noi avem satisfacția că oamenii din București, din Timișoara, din Cluj se întorc acasă din străinătate, dar nu se mai duc în orașele lor natale ci rămân în Oradea”, a observat Mihai Pop.

Acesta este de părere că Oradea este atractivă pentru tinerii de 35 de ani și mai mult care locuiesc în orașe aglomerate și observă că timpul petrecut cu familia este mult pierdut în trafic, iar veniturile bune pe care le au pot fi obținute și de la distanță.

Mihai Pop crede că pentru ca lucrurile să fie cu adevărat sustenabile, Oradea trebui să-și crească numărul de locuitori spre 300.000.

Primarul Florin Birta subliniază că nevoile urgente ale Oradiei sunt legate de dezvoltarea învățământului dual, un exemplu pozitiv în acest sens fiind Campusul pentru învățământ dual recent înființat la Oradea. Primarul a mai vorbit și despre înființarea unui Liceu tehnologic pentru învățământ dual, care a fost aprobată în ultima ședință de Consiliu Local.

 

Miza pe Tech, Sănătate și Inginerie

Daniel Tudor, CEO The Concept, crede că Oradea este campionă la nivel național în ceea ce privește investițiile în infrastructură. Pe de altă parte, Oradea mai are de lucrat la veniturile din Tech și Sănătate și Inginerie.

„Ca să crești în aceste sectoare trebuie să vii cu producție de specialiști, care necesită investiții destul de mari în educație sau cu import de specialiști din alte orașe sau alte țări”, susține Daniel Tudor.

Daniel Ivan, BCR Oradea a vorbit despre așteptările băncilor vizavi de piața imobiliară, prezentând totodată o evoluție a creditelor imobiliare anul trecut și în primele luni din acest an.

„Avem semnale bune și din piața financiar-bancară. Avem prima scădere a IRCC-ului. Sunt oferte foarte bune, competitive. Băncile au început să-și îndrepte atenția spre sectorul imobiliar. Anul trecut ofertele pe dobânzi erau mult mai mari”, a precizat bancherul.

Cătălin Prisconiță – CEO și fondator BLITZ – a observat că sala de la Ramada este mai plină față de ultima ediție a evenimentului, ceea ce spune foarte mult despre nivelul evoluției orașului Oradea.

„Suntem într-un context economic național în care toate centrele economice sunt obligate să crească. Oradea este unul dintre centrele economice care profit de această creștere. Dacă facem o comparație între Cluj și Oradea sunt foarte multe similitudini, dar și multe diferențe. Oradea are foarte mult de recuperat și foarte mare spațiu de manevră. Cred că la nivel de viziune lucrurile s-au întâmplat un pic mai bine la Oradea ca la Cluj. Dacă la Cluj ne-am apucat de construit ca nebunii, pe toate coclaurile, tot felul de blocuri printre case. Și după aceea ne gândim cum naiba să facem să lățim străzi. Faptul că aici a fost un tempo mai încet pe partea de dezvoltare, a dat timp administrației să gândească un plan general mai sănătos și coerent și să facă străzi și infrastructură mai întâi. Cred că la capitolul acesta Oradea va arăta mult mai bine”, este de părere Cătălin Prisconiță.

Acesta recomandă un echilibru între ceea ce se face în Oradea și brandul orașului, să nu ia brandul fața dezvoltării.

Călin Centea a subliniat nevoia Oradiei, în momentul de față, de un hub mare de business care să permită companiilor unde să-și desfășoare activitatea

Adrian Asoltanie

În a doua parte a evenimentului, Răzvan Ionescu a prezentat, în deciziile strategice Imobiliare.ro, iar Dan Niculae, managing director Imobiliare.ro Finance a prezentat cele mai noi date de pe piața bancară.

În încheiere, Adrian Asoltanie le-a oferit celor prezenți o adevărată lecției despre investiții, economii și oportunități în prezentarea sa: „Cum faci bani inteligent în timpuri nebune”.

„Educația financiară e despre viață nu despre bani”, a  concluzionat Adrian Asoltanie, după ce a prezentat audienței o multitudine de exemple care mai de care mai utile.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Florin Danescu

Florin Danescu, ARB: Populismul, principalul pericol pentru economie și sistemul bancar

Articolul următor
Inflatie (Foto: jcomp on Freepik)

Inflația revine pe un trend descendent mai accentuat: în martie s-a situat la 6,6%

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share