Mai mult de 50 de creatori adunați într-un singur loc au pornit Iarmaroc la sat, un festival ce aduce spiritul rural în satul din inima municipiului Cluj-Napoca. Manifestarea se desfășoară în perioada 17-19 mai, un demers de intersecție al comunității creative, dar și un veritabil promotor al sustenabilității și al unicității.
De la bijuterii prețioase realizate din materiale reciclate, până la haine și accesorii unice, fiecare produs expus poartă amprenta unui meșteșug original. Originale sunt și activitățile care completează Târgul de Creatori, pentru a oferi vizitatorilor Iarmaroc la Sat o experiență completă de festival: concerte de muzică acustică și pe vinil, expoziții de artă, echitație, proiecții de film în aer liber (cinema silențios), spectacole de cultură, felurite ateliere – atât pentru cei mari, cât și pentru copii, fun park pentru câini, dar și zone de mâncare și băutură pe alese.
Un interes crescut pentru produsele textile din cânepă
În cadrul evenimentului Iarmaroc la Sat, accentul este pus pe produse sustenabile și valoroase, promovând creatori și articole speciale, care nu se găsesc cu ușurință în altă parte. Iarmaroc își propune să schimbe mentalități. Prin diversitatea produselor și materialele folosite, Târgul de Creatori evidențiază nu doar talentul, ci și importanța protejării mediului înconjurător și nu numai.
„Ne diferențiem prin faptul că folosim cânepa ca material principal, pe care o producem chiar noi. Importăm fibra de cânepă din Ucraina și utilizăm tehnologii tradiționale rusești, echipamente din primele decenii ale anilor 1900, creând astfel design-uri proprii. Emblema firmei, cucul, simbolizeaza primăvara și renașterea, sugerând revitalizarea cânepei”, spune Ionuț Rus, fondatorul La Ionescu. Potrivit acestuia, deși majoritatea clienților provin din străinătate, generația millennials din România începe să arate un interes crescut pentru aceste produse unice.
Clujenii care nu au vizitat ținutul din nordul Moldovei descoperă Miedul
Unicitate este cuvântul de bază și pentru „Mied”, o băutură cu un caracter distinct și o istorie impresionantă. „Noi facem o băutură din miere de albine. În loc să fermentăm cerealele ca în cazul berii, utilizăm tehnologia de fermentare a mierii de albine. Este cea mai veche băutură din lume, grecii o numeau băutura zeilor, astăzi se numește Mied și se remarcă de asemenea prin procentajul redus de alcool pe care îl are. Această băutură este populară în Etiopia și Polonia, este un produs fără gluten și e băutura ideală pentru o întâlnire cu prietenii sau de stat la o vorbă,” a explicat Mihai Negoț-Catrinoiu, unul dintre producători. Iarmaroc la Sat devine astfel un etalon al prestigiului și tradiției, aducând în prim-plan produse autentice care celebrează diversitatea culturală și istorică.
Produsele naturale, sau din materiale reciclate, printre vedetele Iarmarocului
Iarmaroc la Sat promovează, bineînțeles, produse handmade și naturale. Aici, fiecare articol expus reflectă o combinație de tradiție și inovație, oferind vizitatorilor ocazia de a descoperi produse autentice și de calitate.
„Produsele noastre sunt complet homemade, toate materialele folosite, precum ceara, fitilul și parfumurile, sunt alese de noi. Produsul finit este o gamă largă de lumânări realizate cu dragoste. Pentru noi, Iarmaroc este un festival de suflet și ne simțim conectați cu ambientul de aici. Ne remarcăm prin utilizarea unor ingrediente cât de natural posibile, iar elementul unic este reprezentat de mirosul proeminent și persistent al lumânărilor,” a declarat Răzvan Lica, producătorul brandului de lumânări Micul Paris.
Iarmaroc la sat aduce o poveste de suflet
Festivalul acesta este locul unde unicitatea și sustenabilitatea se întâlnesc, o dovedește cel mai bine Precious Circuit, o afacere gândită de o tânără pentru care componenta ecologică e cea care contează cel mai mult: alături de prietenii ei, ea creează bijuterii și accesorii fabricate din piese reciclate de la calculatoare, telefoane și alte obiecte electronice. „Se iau componente din calculatoare sau telefoane vechi și se modelează astfel încât produsul final să fie bijuterii și accesorii gata de purtat,” explică Dana Rusu, fondatorul brandului. Cu o poveste de suflet și un concept bazat pe reciclare, Precious Circuit își propune să sensibilizeze publicul asupra importanței consumului conștient și a reciclării. „Avem și o colaborare cu o companie de reciclare , dar am și primit și primim în continuare componente de la persoane fizice. Materialele pentru multe din bijuteriile pe care le avem acum sunt din donații preponderent”, subliniază Dana Rusu.
Loc de întâlnire a comunității de creatori
Evenimentul Iarmaroc la Sat este primul din seria Iarmaroc desfășurat în format fizic, fiind un loc de întâlnire a comunității de creatori.
„Este un eveniment unic pentru că totul este autentic și se pune accentul pe întoarcerea la rădăcini. Publicul are posibilitatea să aleagă dintr-o varietate de activități, inclusiv activități de creație, proiecții de cinema silențios, zona de târguri de creatori, hamace și concerte. Participanții sunt încurajați să descopere și să experimenteze autenticitatea, să cunoască creatorii și să îi susțină, cu un focus principal pe sustenabilitate”, explică unul dintre organizatori, Raluca Bogdan.
IARMAROC.com
IARMAROC.com a luat naștere din dorința de a crea un spațiu unde creativitatea umană este mai importantă decât producția în masă și tradițiile sunt duse mai departe de la o generație la alta.
În prezent, este un sprijin de încredere pentru 300+ de creatori activi în platformă, 1.000+ de creatori pe lista de așteptaret, 10.000+ de produse autentice create la noi în țară și 170.000+ de susținători ai proiectului în anul 2023 – cu o creștere de 240% față de anul precedent.