Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Oradea are aeroport nou. S-a inaugurat noul terminal al Aeroportului Oradea

Un terminal la cele mai înalte standarde, de două ori și jumătate mai mare decât vechiul terminal, și cu un grad ridicat de digitalizare, siguranță și eficiență energetică.

Inaugurarea a fost făcută fără mare fast, sâmbătă – 18 mai 2024, fără tăieri de panglici și invitați speciali. Doar Răzvan Horga – directorul general al Aeroportului Oradea, Călin Gal – vicepreședintele Consiliului Județean Bihor și Ionuț Boldan – managerul de proiect al Aeroportului Oradea au făcut o scurtă prezentare a investițiilor și au răspuns întrebărilor jurnaliștilor.

Astăzi, la Aeroportul Oradea ne găsim într-un loc în care nu ați mai pășit până acum. Este noul terminal de pasageri al Aeroportului Oradea. De astăzi, este terminalul de pasageri unic prin care vom procesa toate zborurile comerciale. Este noua noastră casă din care vom realiza atât plecările internaționale și interne, cât și sosirile. Va fi o cu totul altă abordare, decât cea pe care am avut-o până acum, cu două terminale separate”, a declarat Răzvan Horga, directorul general al Aeroportului Internațional Oradea.

Acesta a ținut să mulțumească celor care au făcut posibilă realizarea acestui proiect: Consiliului de Administrație, Consiliului Județean Bihor – autoritatea tutelară, constructorilor care au realizat terminalul într-un timp record, de doar șase luni.

Investiții de 400 de milioane de lei

Călin Gal, vicepreședintele CJ Bihor, a subliniat că Zona aeroportuară a devenit una din cele mai importante în ansamblul dezvoltării economice a întregii zone metropolitane a orașului Oradea și a județului Bihor.

În urmă cu patru ani aceasta părea o himeră, dar iată că astăzi toate cele patru proiecte pe care le-am inițiat începând cu anul 2021 sunt finalizate. Atât acel proiect de creștere a siguranței aeroportuare, cu acele mini-proiecte pe fiecare parte a lor, cum este gardul perimetral, cum este acea cale de acces de jur împrejur, de asemenea, extinderea pistei, îmbunătățirea infrastructurii aeroportuare, terminalul și nu în ultimul rând dotarea cu echipamente specifice pentru desfășurarea activității. Iată că toate aceste patru proiecte, care practic însumează peste 400 de milioane de lei, s-au finalizat”, a precizat Călin Gal.

Acesta a ținut să accentueze că timpul a fost foarte scurt. Cam toate proiectele derulate pas cu pas au demarat în 2022. Călin Gal a mai vorbit și despre investiția privată a CTPark – terminalul de mărfuri, care va prelua din 15 iunie, practic și partea de transport de mărfuri, când se va da în folosință calea de rulare care leagă aeroportul de platforma terminalului CTPark.

Deci iată că două investiții majore, una pe partea aeroportuară de călători și una pe partea de mărfuri, și de asemenea investițiile pe care le-am adus din privat, care și acelea trec de 30 de milioane de euro, iată că practic toate acestea integrate vor da posibilitatea desfășurării unei activități cât se poate de normale, atât pentru pasageri cât și pentru agenții economici. Cred că în perioada următoare atractivitatea economică către zona noastră va crește imens datorită acestei infrastructuri”, este de părere Călin Gal.

 

Un terminal de 2,5 ori mai mare decât cel vechi

Răzvan Horga a explicat că s-a încercat să se gândească un proiect care să fie axat în primul rând pe funcționalitate.

Funcționalitatea este cea care a primat în toate deciziile pe care pe care le-am luat atât în etapa premergătoare, la studiu de fezabilitate, cât și mai ales în deciziile luate în etapele de proiectare. Este un terminal care în acest moment are o dimensiune semnificativ mai mare decât ceea ce am avut înainte. Practic, dacă este să ne gândim că toate activitățile noastre sunt concentrate într-o singură, în clădire, într-un singur terminal, suprafața pe care ne desfășurăm activitatea a crescut de 2,5 ori. Am plecat de la un terminal din anii 70, renovat în anii 2010, care aveau o suprafață de aproximativ 2.500m² un terminal care era de plecări interne și sosiri, iar acum discutăm de un terminal cu amprentă la sol de 12.600m². E o diferență mare și din punct de vedere al calității serviciilor pe care le putem oferi, în principal datorită spațiului pe care îl oferim pasagerilor. Eram adeseori în situații în care numărul de pasageri depășea cu mult capacitățile sălilor în care se făcea procesarea, respectiv așteptarea. Acesta va fi primul lucru care va fi observat, iar din punct de vedere al capacității operaționale, practic am făcut o creștere cu 50%. Înainte funcționam pe patru porți de îmbarcare, acum avem șase porți de îmbarcare”, a explicat directorul general al Aeroportului Oradea.

Deci s-a vrut a fi un terminal care să răspundă nevoilor  imediate, perspectivelor de creștere pe termen mediu și care să aibă rezerve modulare de ajustare a capacității, în funcție de nevoile pe care traficul le va pune în anii următori. Este, de asemenea, o clădire care se aliniază standardelor Schengen.

 

Digitalizare și energie verde

Digitalizarea și green energy sunt la ele acasă în noul terminal.

„Este un terminal care a avut ca obiectiv utilizarea cât mai eficientă a resurselor energetice. Ne-am axat foarte mult pe a avea un proiect care este cât mai aproape de neutralitate din punct de vedere al emisiilor de carbon. Folosim resursa geotermală care există în aeroport pentru a ne încălzi atât prin sistem de încălzire în pardoseală, cât și prin ventilo-convectoare și, de asemenea, avem un parc fotovoltaic de 1,3 MW care ne asigură auto-consumul. Este un aeroport care ne aduce în era digitală. Dacă până acum pasagerii noștri erau obișnuiți că foarte multe din procesele noastre erau asistate manual, asistate de colegi, acum am încercat să ne folosim de tehnologie într-un mod eficient, neintruziv, zic eu, și care să să grăbească procesarea pasagerilor, să crească foarte mult calitatea pe care o oferim acestora”, a subliniat Răzvan Horga.

A crescut și capacitatea de procesare la 400 de pasageri pe oră, pe fiecare flux din cele patru existente. Terminalul are zone separate pentru plecările și sosirile Schengen, cât și pentru non-Schengen.

În zona de check-in sunt patru ghișee de check-in manuale, tradiționale, dar și șapte ghișee automate pentru auto-înregistrare.

Aceste ghișee dau posibilitatea pasagerilor care aleg să opteze pentru acest mod de înregistrare la zbor să o facă de unii singuri, neasistați, evitând astfel cozile care, de regulă, se formează la ghișeele deservită de persoane. Se poate realiza atât check-in-ul în aeroport, cât pentru situația în care cineva are deja check-in-ul făcut și călătorește cu bagaj de cală. Ele funcționează și ca loc de predare independentă a bagajului de cală.

În terminal mai există salon mama și copilul, loc de joacă pentru copii, salon pentru pasagerii care călătoresc la clasa business, ce urmează a fi de asemenea operaționalizat. Există și o zonă de desfășurare a convorbirilor telefonice, niște cabine telefonice antifonate.

Aeroportul mai dispune de 320 de locuri de parcare, dintre care 20 de locuri pentru persoane cu mobilitate redusă și 10 locuri cu surse de încărcare pentru automobilele electrice.

Finanțare europeană, de la bugetul de stat și proprie

Ionuț Boldan, managerul de proiect al Aeroportului Oradea, omul cu cifrele, a vorbit despre investițiile făcute pe categorii de finanțări. Potrivit acestuia, valoarea proiectului terminalului este de aproximativ 197,5 milioane de lei, la care se adaugă TVA, totalizând 234,7 milioane de lei. Asta însemna circa 40 de milioane de euro.

Din cele 197,5 de milioane de lei fără TVA, aproximativ 184 de milioane de lei reprezintă valori eligibile defalcate pe mai multe surse de finanțare: 85% din Fondul European de Dezvoltare Regională, 13% de la bugetul de stat și 2% reprezintă aportul Consiliului Județean.

Rata de absorbție este una spre foarte bună, dacă stăm să ne raportăm la alte aeroporturi care au implementat în aceeași măsură proiecte, de asemenea anvergură ca și noi”, a precizat Ionuț Boldan.

Vechiul sediu intră în conservare

Vechiul terminal va funcționa încă o lună ca sediu administrative, până se va face mutarea în noul terminal. După aceea va intra în conservare pentru o perioadă de timp.

Obiectivul nostru este de a-l deschide pentru operatori economici, pentru activități care sunt legate de activitatea de transport aerian sau activitatea de zbor”, a precizat Răzvan Horga.

Acesta a dat și un exemplu: în terminal funcționează, într-un spațiu închiriat, o școală de zbor.

Avem aeroport nou, vor fi și curse

Întrebat despre cursele existente în prezent și liniile care vor fi deschise în perioada următoare, directorul general al Aeroportului Oradea a informat că deja există curse estivale de vacanță către cinci destinații din patru țări.

De asemenea, începând cu data de 3 iunie, avem opțiunea de a ne conecta la rețeaua globală de transport aerian folosind legătura companiei LOT Polish Airlines către  Varșovia, care oferă o paletă largă de destinații cu timp de conexiune foarte scurt, reușind până la urmă să deservească un număr foarte mare de solicitări. Mai avem compania HiSky care va opera cel târziu la nivelul lunii octombrie zboruri către Londra, un număr de trei pe săptămână, și zboruri către capitala României, București, un număr de cinci pe săptămână, suplimentând astfel oferta pe care TAROM o are în acest moment”, a explicat Răzvan Horga.

Acesta a mai informat că din septembrie, o altă companie AnimaWings va avea curse regulate între Aeroportul Oradea și București.

Pasagerii de pe zborul Hisky H45679 către Hurghada au fost primii care au pășit în noul terminal, fiind întâmpinați cu o atenție deosebită din partea personalului aeroportului. Aceștia au primit cadouri personalizate potrivite pentru o zi la plajă și au avut parte de gustări dulci pentru a-și începe călătoria într-un mod plăcut.

 

 

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Festivalul Creației și Artelor Iarmaroc la Sat în Parcul Etnografic Cluj

Articolul următor
Diriguitorii Spitalului Regional de Urgență (SRU) vor să construiască la foc automat, în patru ani, un obiectiv care stagnează de două decenii.

20 de ani pentru o groapă

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share