Forul județean din Cluj a anunțat stadiul a proiectelor de infrastructură de transport: magistrala 1 de metrou și modernizarea drumurilor.
Președintele Consiliului Județean (CJ) Cluj, Alin Tișe, a semnat, în regim de urgență, autorizația de construire pentru această investiție. pentru magistrala de metrou ușor.
Proiectul se numește „tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa 1 a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: magistrala 1 de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”.
„Este un pas necesar pentru demararea efectivă a acestui proiect mult așteptat, care va influența în mod decisiv dezvoltarea viitoare a întregii zone metropolitane Cluj”, a declarat șeful CJ.
Potrivit proiectului, magistrala 1 ar urma să aibă 21,3 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Etapa 1 a proiectului se va desfășura pe teritoriul administrativ al municipiului Cluj-Napoca și al comunei Florești. Traseul liniei de metrou ușor începe din zona rezidențială din Florești.
Astfel, primele stații vor deservi zonele de locuințe, apoi zonele multifuncționale desfășurare în jurul viitorului spital regional de urgență, respectiv al centrului comercial din apropiere. Cu următoarele stații se va intra pe teritoriul municipiului, acestea deservind cartierul Mănăștur.
Apoi linia va urma magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului până în Piața Mărăști. De aici, o linie va continua spre zona industrială Bd. Muncii, iar o alta va deservi cartierele Gheorgheni și Sopor.
Este gata Drumul Băișorii
Drumul Județean 107M, care leagă DN1/E60 la Luna de Sus de limita cu județul Alba, în localitatea Buru, a fost predat oficial comunităților pe care le traversează. CJ a dat în funcțiune Drumul Băișorii, respectiv DJ 107M Luna de Sus – Vlaha – Săvădisla – Lita – Liteni – Săcel – Băișoara – Iara – Surduc – Buru – limită cu județul Alba, în urma modernizării și reabilitării acestuia.
Lucrările au fost comandate de CJ în cadrul proiectului cu finanțare europeană ”Modernizarea și reabilitarea drumului județean DJ 107M Luna de Sus – Băișoara – Buru – limită cu județul Alba, km 0+000 – km 42+000”.
„Noul Drum al Băișorii este acum la cele mai înalte standarde. Am finalizat Drumul Bistriței. Drumul Apusenilor este complet modernizat. Pe Drumul Tarniței se circulă în cele mai bune condiții. 1.200 km de drumuri județene au fost modernizați sau reabilitați. 250 de localități beneficiază de drumuri modernizate. Spre satisfacția mea, ne apropiem de 100% drumuri județene asfaltate”, a spus Tișe.
Modernizarea și reabilitarea 107M prezintă importanță atât pentru localnici, din perspectiva numeroaselor localități pe care le traversează, cât și pentru turiștii care vizitează zona montană a Clujului, conform CJ. Acesta face o legătură directă între DN 1 (E60) și DN 75 care asigură accesul spre municipiul Cluj-Napoca și spre județul Bihor (DN 1), respectiv spre municipiul Turda și spre județul Alba (DN 75).
Acest drum județean traversează una dintre cele mai pitorești zone montane și turistice din judeţ. Lucrările au constat în intervenția pe o lungime de 41 km a tronsonului vizat, de la fundația drumului și la asfaltarea în două straturi: binder și strat de uzură.
DJ 107M este primul drum județean din județ care beneficiază de îmbrăcăminte asfaltică modernă stabilizată cu fibre la stratul de uzură. În același timp, lucrările de modernizare au vizat 16 poduri, în condițiile în care au fost construite nouă poduri noi, iar șapte au fost reabilitate.
În cadrul lucrărilor de scurgere a apelor, au fost realizate șanțuri și rigole betonate de 28.474 ml și drenuri de 1.515 ml, 21.996 ml de șanțuri de pământ și 547 ml de ziduri de sprijin în vederea consolidării unor sectoare de drum. Lucrările de modernizare au vizat și realizarea a 945 de accese betonate la proprietăți și reabilitarea a 170 de racordări cu drumurile laterale.
În vederea asigurării siguranței circulației, au fost montați 11.560 ml de parapete de protecție și 865 de indicatoare rutiere. Drumul beneficiază de marcaje rutiere pe toată lungimea. Investiția este de 89 milioane lei, fără taxa pe valoarea adăugată, din care 27 milioane cheltuieli eligibile din fonduri europene. Lucrările au fost executate de Diferit AG.