Antreprenorul turc Ozaltin Holding a parafat contractul cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Documentul pentru lucrările de deviere prin viaductele de pe traseul Nădășelu – Mihăiești al A3 a fost semnat de Mustafa Hakan Acunsal, directorul Departamentului construcții al Ozaltin, și de directorul CNAIR, Cristian Pistol.
“Am soluționat o situație care provoca probleme majore pe unul din șantierele A3. Semnarea, la Cluj-Napoca, a contractului pentru construcția a două viaducte în lungime de 1,2 km și 2 km, face posibilă evitarea zonelor cu alunecări de teren de pe secțiunea Nădășelu – Mihăiești.
Cele două structuri vor fi construite de asocierea de firme Ozaltin, Ilgaz, Visio Construction Works (VCW) între km 10+009 și km 12+000, respectiv km 21+406 și km 24+890 de pe această secțiune.
Valoarea contractului finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este de 994 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată. Lucrările trebuie finalizate în 27 de luni: 9 luni proiectare și 18 luni execuție”, a spus Cristian Pistol.
Tronsonul de Zalău, cel mai scump din România
“Ceea ce s-a semnat, acest contract de 1 miliard de lei, reprezintă părți dintr-un fost contract pe acea secțiune de la Nădășelu la Mihăiești, unde natura și-a spus cuvântul într-un final și acolo au început să alunece dealurile, să o ia la vale. A trebuit să venim cu o adăugare la contractul inițial, este cel semnat astăzi. Ca întreg al A3, avem un singur contract de atribuit – pe unele se lucrează, altele intră în execuție.
Va fi cel mai mare semnat vreodată la Ministerul Transporturilor: acei 40 km care includ și Tunelul Meseș, undeva în jur de 1,5 miliarde de euro, care se află în perioada de evaluare la nivelul CNAIR. În următoarele săptămâni vom finaliza acea evaluare, apoi vom avea executant și pe acest ultim tronson, astfel încât să se lucreze pe întreaga zonă a A3.
În cazul de față, CNAIR a găsit soluția potrivită. Le transmit constructorilor să fie foarte serioși, să facă toate lucrările la termen, așa cum lucrează pe lotul 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești. Vă dorim succes, dar să știți că vă vom urmări cum derulați proiectul!”, a arătat ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.
Ozaltin repară ce nu a vrut UMB
Contractul semnat la Cluj alocă 27 de luni pentru finalizarea celor două structuri, din care 9 luni pentru proiectarea și 18 luni execuția lucrărilor. Cele două viaducte, de 1,2 km și de 2 km, sunt construite pentru a putea fi depășite zonele cu sol instabil.
Asocierea câștigătoare este compusă din două companii din Turcia și una din țara noastră. VCW este un furnizor român de servicii de inginerie și achiziții și de construcții cu 180 de angajați. În 2023, a înregistrat afaceri de 95 de milioane de lei și un profit net de 3,99 milioane, potrivit Ministerului Finanțelor.
Porțiunea Nădășelu – Zimbor – Poarta Sălajului a A3 era în curs de construire de către grupul UMB (România), dar în 2021 s-a produs o alunecare masivă de teren la Nădășelu, lângă cimitir, alta la Topa Mică. CNAIR a decis scoaterea din contractul inițial și licitarea separată a lucrărilor. UMB nu s-a înscris la licitație.
“Chiar dacă s-ar parafa cu Ozaltin, luând în considerare birocrația necesară (exproprieri, acord de mediu) și forța redusă a constructorului, greu de crezut că ne-am putea încadra în jalonul PNRR actual: spre sfârșitul lui 2026″, menționa Asociația Pro Infrastructură.
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania Bechtel (SUA), ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autorități în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, cu o lungime de 584 km.