Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Tim Robbins în dialog cu Octavian Saiu la Sibiu

Dialogurile Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, moderate de Octavian Saiu sunt prilejuri de împărtășire în afara scenei, între protagoniști și cei ce aleg să participe, renunțând la alte evenimente din generoasa paletă de manifestări cu care organizatorii FITS își bucură în fiecare an spectatorii. Două mari vedete mondiale, Tim Robbins și Pippo Delbono au adus zilei de 22 iunie prilejul unor întâlniri emoționante. 



O conferință specială a fost dedicată dialogului dintre Octavian Saiu și Tim Robbins, director artistic al The Actors’ Gang. Este o trupă de teatru pe care Tim Robbins a cofondat-o în 1981 și care are în palmares peste 150 de producții artistice și peste 100 de premii. Producțiile realizate de Robbins după Visul unei nopți de vară, 1984 de Orwell, Harlequino: On to Freedom, Embedded și The New Colossus s-au jucat pe cinci continente și în patruzeci de state americane, Visul unei nopți de vară fiind văzută și de publicul FITS în ediția din 2016.

Adaptarea scenografică a lui Robbins după Culoarul morții, cartea sorei Helen Prejean, s-a jucat în peste 150 de universități din SUA și de peste hotare. The Actors’ Gang au ajutat și continuă să ajute mii de copii prin programele lor educaționale de transformare, iar proiectul lor revoluționar Prison Project a primit recunoaștere națională în SUA și funcționează în prezent în două centre de detenție pentru tineri delincvenți, două instituții de reintegrare și 12 penitenciare din California, SUA și Tecate, Mexico.

Un dialog de zile mari Tim Robbins – Octavian Saiu

Tim Robbins

„Toate intră în cuptorul mass media la știri. Pare că de câte ori apare un val de căldură este o catastrofă climatică. Mesaje sunt făcute să ne facă să trăim într-o stare de frică. Nu accept așa ceva. După frică e furie. Nu accept să trăiesc în frică. Mi-am dat seama că trebuie să mă desprind de situația politică, de exemplu. Nu am capacitatea de urî oamenii care au votat diferit de mine (Biden/Trump). Am nevoie să înțeleg ambele tabere. Suntem direcționați către conflict și haos. Adorăm haosul, așa se încheie Afrodita… De ce? Pentru că asta câștigă, nu vă dați seama că ați fost manipulați să vă urîți reciproc. Parcă trăim într-un roman de Orwell.

Octavian Saiu

Ne vorbiți despre lucruri care nu sunt foarte evidente, dar există și este nevoie de un expert să arate acest lucru. Oamenii încearcă să se adune în jurul aceleiași idei. Nu vorbesc cu ceilalți. Vorbim și despre ideea de panică care e alimentată de cineva, undeva, pe care nu-l putem identifica. Când suntem conduși să ne urâm între noi nu realizăm asta. Câți reușim să ajungem la teatru și ce impact are teatru? Ce impact are teatrul în viață?

Tim Robbins

Poți ajunge la milioane de oameni cu o minciună, după cum se vede în cinematografie. Dacă ajungi la 100 de persoane cu adevărul, adevărul se va multiplica. Minciunea încetează la cei 1 milion de oameni, ceea ce practic le închide calea. Nu există teren fertil pentru minciună, adevărul în schimb vine pe teren fertil. Am văzut acum mult timp o producție regizată de Andrei Șerban în New York și am înțeles atunci că adevărul este central.

Să zicem că avem 20 de oameni într-o sală este esențial să ținem acel spectacol. Nu știm cine e în public și ești dator să faci spectacolul, nu știi cine e prezent și pe cine impactezi. Teatrul rămâne important, esențial de-a dreptul. Putem spune unui public: telefoanele la o parte. Fiți alături de noi. E important. Din cauza telefonului murim pe dinăuntru. Se creează o realitate pe care nu o putem regăsi în altă parte.

Octavian Saiu

Aţi deschis alte întrebări. Un cuvânt recurent în discursul dumneavoastră este publicul. Grotowski a respins mulțimea și vorbea despre spectator la singular. Cum aţi descoperit ideea unui grup de oameni format din personalități diferite?

Tim Robbins

Probabil că încă de la început, în primul lucru pe care l-am făcut. E vorba despre aplauzele de la sfârșit. Dacă nu ai fost pe scenă și nu ai trăit asta, nu înțelegi. E modul în care oamenii zic mulțumesc. Am trecut și prin etapa în care am fost nemulțumit de public, apoi am realizat că nu, e treaba noastră să înțelegem dinamica asta a publicului. Harold Pinter scria mereu despre minciună, cum oamenii se mint și nu spun adevărul. Asta este frumusețea când joci. Că nu vrei să arăți realitatea evidentă și-i încurajăm pe actori să aleagă o altfel de realitate. Cum interpretezi altfel o emoție, într-un moment de suferință teribilă, cum găsesc bucuria de a interpreta asta?

Legat de bucurie, în ultimii 3 ani, atelierele mele încep cu bucuria. Le spun actorilor mei să intre cu emoția bucuriei. Începeți cu bucuria. Este colacul care vă va salva de ce se întâmplă în jurul nostru. Dacă rămâi în emoțiile negative, te poți rătăci. Trebuie să fii rapid cu emoțiile tale. Să mergem cât de profund se poate și să trecem la bucurie. Genul acesta de disciplină permite o explorare mai profundă. Succesul cel mai mare e să ajungi în momentul în care să îți vină să plângi, dar să plângă publicul, cui îi pasă? Lasă-ne pe noi să simțim emoțiile astea.

Octavian Saiu

Aveți programe în centre de detenție…

Tim Robbins

Da, a început cu o femeie care începuse un program și a fost dificil. Sunt lucruri pe care nu le poți face în închisori și am înțeles că acești bărbați și femei au putut ajunge la emoții de care uitaseră. În închisoare emoția este furia, ce le arăți altora că nu se pot pune cu tine. Nu exprimi teamă, că ești compromis. Avem un grup foarte divers, din bande diferite, în același grup. Închisorile din state sunt foarte segretate, albi, negri, toate etniile și am început un cerc. Ce făceau și deținuții.

Le-am prezentat personaje din Commedia dell arte, pentru că nu suntem calificați pe psihoterapie și-i putem ducem în joc și imaginație. Apoi puteau să-și exprime niște emoții și după 2-3 ședințe se descărcau, pentru că râdeau. Am trecut la exercițiul de tristețe pentru că un personaj imaginar a murit și aveau o înmormântare. Își imaginau momentul de rămas bun. Toți făceau asta și se uitau în jos la presupusul decedat, iar facilatorul spunea: uitați-vă unii la alții. Totul se schimba atunci. Pentru că vedeau empatia în ochii dușmanului și nu puteau nega asta. Asta ne unește și toate diviziunile dispar.

Octavian Saiu

Aceasta e puterea teatrului pe care noi, ceilalți, nu o putem înțelege întotdeauna.

Tim Robbins

Așa este. Au venit odată la mine doi indivizi și mi-au zis că trebuie să-mi zică ceva. Cu două săptămâni înainte i-au sunat șefii din închisoare că negrii urmau să se lupte cu mexicanii. Știi ce am făcut? Ne-am găsit unii pe alții și am simulat. Am creat teatru în curtea închisorii. Nimeni nu știa că ei doi s-au prefăcut. Oamenii și-au făcut un plan. O poveste adevărată incredibil de emoționantă.

Noi lucrăm și cu copii și acolo vedem un alt tip de eliberare. Li se spune să nu plângă, să nu fie triști, să nu aibă emoții negative. Adulții vor copii mereu fericiți fără să-și exprime emoțiile negative. Când lucram cu copiii, ei au fost pregătiți să-și joace pe scenă toată furia din lumea. Îi eliberează, descoperă cine sunt ei cu adevărat. Bine ar fi să identificăm de ce ne e frică, ce ne enervează. Se investește multă energie de la ce ne distrage.

Octavian Saiu

Îmi doresc ca peste 2 ani vom sărbători aniversarea de 45 de ani a The Actors Gang aici la Sibiu.

Tim Robbins

Da, mi-ar plăcea mult!

Octavian Saiu

Bun. Avem o înțelegere!

Directorul festivalului, Constantin Chiriac a ținut să sublinieze participarea celebrului actor, regizor și scenarist american Tim Robbins la ceremonia de deschidere a FITS 2024.

„Am venit cu intenție la finalul conferinței, pentru că prietenul și fratele meu este incredibil de sincer. Am făcut o reală nebunie și am decis să fim împreună la ceremonia de deschidere, alături de Corul Madrigal și am făcut o singură repetiție. A fost un moment extraordinar când a început să plouă și el a rămas în picioare, unde era, cu cămașa lui albă și spunea poezii extraordinare. Nu vă imaginați ce poet stă în fața noastră. Pippo a fost și el impresionat. La fel și oamenii” a încheiat Constantin Chiriac dialogul cu Tim Robbins.

 





Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior
Trofeul Transilvania, de 10.000 €, a mers la filmul indian “Fetele tot fete”.

Filmele indiene au luat cele mai importante premii la TIFF

Articolul următor
Aceste funcționalități se concentrează pe integrarea produselor biologice, în special stimulatorul și optimizatorul fotosintetic Utrisha N, în platformă, pentru a promova agricultura durabilă și pentru a eficientiza productivitatea.

Împuternicirea fermierilor cu soluții agricole digitale și biologice integrate

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Brașov, Covasna și Harghita 2024
The Voices of Business Awards Arad, Timiș și Caraș-Severin 2024
The Voices of Business Awards Bistrița-Năsăud, Mureș, Sălaj și Cluj 2024
The Voices of Business Awards Sibiu, Alba și Hunedoara 2024
The Voices of Business Awards Bihor, Satu Mare și Maramureș 2024
Citește și:
Investiții
Infrastructură
Citeste mai mult

Angajări în domeniul feroviar

Târgul de Carieră Feroviară în România revine în luna iunie cu cea de-a X-a ediție și aduce în…
Turism
Citeste mai mult

Crama Jelna a luat bronzul la Top Hotel Awards

Pentru a treia oară consecutiv vinarii bistrițeni se clasează pe podiumul competiției destinate industriei ospitalității din România. „Suntem…
Educație
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share