Întreprinderile mici și mijlocii, dar și startup-urile specializate în digital, sănătate și tehnologii verzi au ocazia să pătrundă în Japonia și Coreea de Sud.
“Cluj-Napoca, oraș recunoscut pentru dinamismul său economic și comunitatea vibrantă de afaceri, este locul ideal pentru a discuta despre extinderea pe piețele internaționale. E un centru de inovație și antreprenoriat, perfect pentru lansarea unui program care promite să deschidă noi oportunități pentru IMM-urile românești”, a spus Sanda Anca, expert dezvoltare afaceri în cadrul Fundației Danis pentru Dezvoltare Managerială (FDDM).
Organizația a lansat în România programul care sprijină accesul firmelor inovatoare pe piețele asiatice: EU Business Hub – Japonia și Republica Coreea, finanțat de Uniunea Europeană. Acesta urmărește să conecteze companii inovative europene cu piețele dinamice din cele două țări din Asia, cu care UE are încheiate acorduri de parteneriat.
1.000 de firme europene, lansate în Asia
„Programul oferă companiilor din UE oportunitatea de a se extinde global pe piețele dinamice din Asia, contribuind la creșterea lor sustenabilă. Misiunile de afaceri joacă un rol crucial în acest proces, oferind suport practic și strategic pentru intrarea pe aceste piețe”, a arătat Ana Sărățeanu, Network Services Manager la Eurochambres – Bruxelles.
20 de misiuni de afaceri vor fi organizate în decurs de patru ani, până în 2027, în cele două țări, urmând ca 1.000 de IMM-uri și startup-uri europene să beneficieze de asistență personalizată.
Fiecare misiune va include reprezentanți a 50 de companii europene, cu activitate în domeniile tehnologiilor verzi / reducerii emisiilor de dioxid de carbon, soluțiilor digitale, sănătății/echipamentelor medicale. Prezentarea oficială a programului a avut loc la Bruxelles, fiind urmată de evenimente naționale de lansare.
La lansarea în România a programului, 60 de participanți de la firme, universități, entități publice dedicate sprijinirii afacerilor au participat, la evenimentul organizat de FDDM și de Eurochambres. Printre cei prezenți s-au numărat Daisuke Kudo – președintele Clubului de Afaceri Japonez în Transilvania (Japonia), Park Lae Weon – președinte Open Bridge Consorțium (Coreea de Sud).
Axați pe tinerii antreprenori
Evenimentul a inclus prezentări despre program, primele misiuni de afaceri planificate, calendarul activităților, o demonstrație a platformei online dedicate programului. Participanții au avut ocazia să pună întrebări și să primească răspunsuri directe de la organizatori, în cadrul unei sesiuni interactive.
Fundația Danis este o organizație a cărei misiune este de a promova antreprenoriatul și excelența profesională în rândul tinerilor și oamenilor de afaceri prin programe de educație managerială și antreprenorială.
„Fundația noastră a derulat până acum 100 de proiecte cu finanțare europeană sau de la firme, având 2.800 de beneficiari direcți. Acestea au implicat 700 de antreprenori, dar și 1.500 de studenți și elevi pe care am reușit să îi integrăm în programe de internship la firmele locale.
Direcțiile pe care le urmăm sunt promovarea antreprenoriatului, susținerea excelenței profesionale a tinerilor, managerilor și antreprenorilor, în spiritul responsabilității sociale. De altfel, din 2012 suntem organizație intermediară pentru programul “Erasmus pentru tinerii antreprenori”, inițiat de Comisia Europeană”, a detaliat Cordelia Bădescu, director executiv al FDDM.
Cine poate participa la program
- Antreprenori aspiranți sau noi (maxim trei ani de experiență în conducerea unei afaceri)
- Antreprenori gazdă (fondatori de IMM-uri, cu peste trei ani de experiență)
- Minimum 18 ani
- Durata schimbului de experiență: 1-6 luni
- Antreprenorii noi trebuie să trimită un plan de afaceri detaliat
- Antreprenorii gazdă să aibă motivație
Japonia
- Guvernul pune în aplicare strategia de creștere ecologică pentru a realiza nu doar neutralitatea carbonului până în 2050, ci și beneficii pentru viața oamenilor, dincolo de reducerea emisiilor de CO2. Japonia a selectat 14 subsectoare din domeniu care se așteaptă să crească spre anul 2050.
- Agenția Digitală, postul de comandă pentru reforma digitală administrativă administrativă, a fost înființată în 2021, pentru a se concentra asupra dezvoltării acestui sector.
Coreea de Sud
- Sectoarele public și privat intenționează să exploreze împreună piețele în conformitate cu strategia guvernului de export a industriei verzi. Acestea vor deschide un fond de 272 miliarde € pentru exporturi ecologice până în 2028 în scopul sprijinirii proiectelor promițătoare. Obiectivul este de a atinge 15 miliarde € exporturi din industria verde în 2024 și 67 miliarde în următorii cinci ani (10 miliarde în UE).
- În 2022, industria IT&C deținea 13% din PIB și a condus la creșterea economică a țării. Acest sector a contribuit la dezvoltarea Coreei de Sud, reprezentând 30-40% din exporturile totale. Principalele motive: răspândirea rapidă a serviciilor cloud, penetrarea serviciilor de rețea wireless, extinderea telemuncii, rețelele stabile și securitatea, tranziția rapidă a transformării digitale.
- Sectorul echipamentelor medicale al acestei țări reprezintă 2,3% din piața globală, valoarea producției reprezentând 2,5% din PIB național. Investițiile în domeniul asistenței medicale digitale s-au făcut în dispozitive – 40%, software – 22%, platforme digitale – 27%, date și infrastructură 11%