Șoseaua care ar trebui să devieze traficul de tranzit din reședința de județ a Sălajului e departe de finalizare, deși termenul din contract este demult depășit.
Chinezii de la Sinohydro au întârziat cu un an darea în funcțiune a drumului de ocolire, potrivit Asociației Pro Infrastructură (API). “Centura Zalău, un ciotuleț uitat pe drum. Minilotul de 5 km croșetează prin dealurile zălăuane pe doar o bandă pe sens și, deși încă este posibilă deschiderea în 2024, antreprenorul Sinohydro nu pare a avea forța să o facă.
Contractul a fost semnat în 31 iulie 2020 și are ordin de începere emis în 25 septembrie, cu șase luni de proiectare și 24 de execuție. Lucrările în teren au început în 14 aprilie 2021, deci ar fi trebuit să fie gata acum un an. Au fost probleme de toate felurile.
Un excelent exemplu de combinație dintre neputința birocratică (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere / Ministerul Transporturilor), finanțarea cu țârâita și neactualizarea prețului contractului la timp, plus incapacitatea tehnică (la noi nu a funcționat mobilizarea legendară a chinezilor).
În plus, centura asta nici nu prea are suporteri. Așa că, fără presiune publică, fără mobilizare decentă a constructorului și fără chef administrativ, probabil că vom circula pe-aici abia la anul, deși o inaugurare în 2024 încă este teoretic posibilă”, conform API.
Contractul de finanțare câștigat de chinezi pentru etapa II a centurii, între Drumul Național 1F, km 79+625 și Drumul Județean 191C, se derulează prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Valoarea proiectului era de 240 milioane lei. 85% este aportul UE din Fondul European de Dezvoltare Regională (172 milioane), 15% contribuția proprie (30 milioane), 38 milioane – cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.
Sinohydro a intrat în consorțiu pentru efectuarea lucrărilor cu Good Prod Zalău. Traseul variantei este unul sinuos, cu 5 viaducte, 2 poduri şi 15 podeţe. Drumul va avea o lăţime de 10 m, cu 7 m partea de carosabil şi trei benzi de circulaţie în zonele cu pantă accentuată.
Varianta Zalău va asigura legătura între DN 1F (Cluj-Napoca – Zalău – Satu Mare) şi DJ 191 C. Zalăul are acum o şosea de centură incompletă şi cu utilitate limitată, în lipsa segmentului dintre Aghireş şi DN 1F.