Drumul expres Arad – Oradea, Autostrada Transilvania, Calea ferată Cluj Napoca – Episcopia Bihor. Acestea au fost subiectele la care a fost provocat să răspundă ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, vineri, 9 august 2024, aflat la Oradea cu ocazia Conferinței județene de alegeri a PSD Bihor. Autostrada Transilvania
Ministrul Transporturilor a fost întrebat despre tergiversarea începerii lucrărilor la lotul Biharia – Chiribiș din Autostrada Transilvania, pentru care, deși licitația a fost adjudecată, ordinul de începe a lucrărilor este de abia pentru primăvara lui 2025.
Pentru acest lot, licitația a fost adjudecată de Asocierea Precon Transilvania – Citadina 98. Termenul de execuție este de 24 de luni (6 luni pentru proiectare, 18 luni pentru execuție), iar valoarea investiției este de 785,215 milioane de lei (fără TVA). Pe traseul acestei secțiuni de autostradă cu o lungime de 28,55 km vor fi construite inclusiv 7 poduri și 11 pasaje.
„Inclusiv săptămâna trecută am avut o discuție cu managerul acestei companii. Dorința oricărui ministru de bună credință al Transporturilor este să facă lucrări nu să rezilieze contracte. Eu nu-mi doresc acest lucru. De aceea am și evitat, atât cât am putut, să fac aceste rezilieri. S-a ajuns la un punct comun, la un calendar cu această firmă. Îmi doresc să intre cât mai repede în execuție. Îmi doresc să am, de asemenea, compania câștigătoare pe ultima bucată din Autostrada Transilvania, tunelul Meseș. Suplacu de Barcău – Chiribiș are contract, va intra în perioada următoare în execuție”, a precizat Sorin Grindeanu.
Acesta își dorește ca până la sfârșitul anului, când va avea trei ani de mandat, să poată spune că în mandatul său au fost dați în folosință 400 de kilometri de autostradă și drum expres. Azi sunt peste 210 kilometri.
Drumul expres Arad – Oradea
Despre Drumul expres Arad – Oradea, ministrul Transporturilor a informat că toate loturile sunt în diferite faze de licitație.
„Îmi doresc să închidem noi acest culoar care leagă Nordul de Sudul Europei, pentru că e o treabă de strategie națională. Pe teritoriul Românie înseamnă cei 20 km între Vama Borș 2 și Oradea, dați în folosință, și care în sud trebuie să se continue cu Drumul expres Oradea – Arad. De la Arad va continua până la Timișoara și apoi până la Stamora Moravița, porțiune care va fi scoasă la licitație anul acesta. Le-am trasat colegilor mei sarcina să nu treacă acest proiect în zonă secundară. Ca bănățean, am interesul ca această axă Nord – Sud să fie făcută cât mai repede”, a explicat Sorin Grindeanu.
Calea ferată Cluj Napoca – Episcopia Bihor
Acesta a vorbit și despre situația lucrărilor de modernizare a căii ferate Cluj Napoca – Episcopia Bihor pe toate cele patru loturi.
„Pe cele patru loturi finanțate prin PNRR, cel mai bine merg cele din Bihor. Efectiv, au fost probleme pe unul din cele patru loturi, pe raza județului Cluj. Pe un anumit tronson a fost nevoie de un studiu mai aprofundat pentru că era zonă inundabilă. De aceea a existat o întârziere. Sper ca lucrurile să meargă într-o viteză bună”, a precizat ministrul Transporturilor.
Monitorizarea făcută de CFR Infrastructură la sfârșitul lunii iunie pe cele patru loturi spune cu totul altceva despre stadiul fizic al lucrărilor. Astfel, pe lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș stadiul lucrărilor era de 8%. Pe lotul 2 Aghireș – Poieni stadiul lucrărilor era de 15%. Pe loturile din județul Bihor stadiul lucrărilor era cel mai mic: Poieni – Aleșd 1,64% și Aleșd – Frontiera cu Ungaria 3%.
Probabil în luna iulie au avansat mai rapid lucrările pe cele două loturi din Bihor și doar ministrul Transporturilor are situația.
Ajutor de stat pentru materiale de construcții
Ministrul Transporturilor a fost întrebat dacă există un deficit de materiale de construcții pe șantierele care însumează peste 780 de kilometri de drumuri și căi ferate, și ce șantiere ar putea fi puse pe locul 2.
„În acest moment, până la sfârșitul anului, nu există această problemă, dar asta nu înseamnă că nu am avut discuții cu companiile care au lucrări în România. După aceea, ar trebui să existe acea politică la nivel de stat, de a acorda inclusiv ajutoare de stat, de exemplu pentru cei care produc parapet, panouri fonoabsorbante, de ce este nevoie atunci când construiești o autostradă. Ajutoare de stat care să-i stimuleze pe cei care produc aceste materiale”, a subliniat Sorin Grindeanu.