Designerii de la Morphoza și rețeaua de localuri Stradale lucrează la hub-ul educațional care va putea găzdui evenimente cu până la 350 persoane.
Am vizitat incinta Transylvania College (TCC), școala preferată a businessmenilor din Cluj, în prima zi a noului an școlar, eveniment conceput pe principiul porților deschise. Tătici la costum și cravată, coborând din jeep-uri ultimul răcnet, mămici cu genți și parfumuri “de firmă” invadau aleea Băișoara, din cartierul Gheorgheni. Dar și bunicii din zonă.
De altfel, încă de la înființare, școala internațională privată pe sistem britanic Cambridge a devenit preferata oamenilor de afaceri din oraș, mai ales a celor străini. Printre cei prezenți la Open Day i-am remarcat pe Gabriel Silveșan – Comvel Steel, Ligia și Marius Bîcu – Ferma cu Omenie, Tobias Matter – Bosch sau Andrei Kelemen – Cluj IT Cluster.
“Sunt cu fetița; dacă nu mă atenționa soția, parcă nici nu simțeam că începe școala, am fost cumva luat prin surprindere, fiind prins cu noile investiții pe care le vrem la fabrica de lactate”, ne-a mărturisit Marius Bîcu. Firmele din Cluj participă atât ca finanțatori ai unor proiecte demarate la TCC, cât și direct, prin liderii lor.
Fabrica Farmec contribuie la dotarea atelierului de pictură, iar un părinte le-a vorbit liceenilor despre criptomonede și Blockchain. “În prima zi de școală, atenția noastră e îndreptată către părinți. Îi invităm să renunțe la temerile din experiențele trecute și să investească timp și energie pentru bunăstarea lor, într-o perioadă în care oferă mult sprijin copiilor”, a explicat Ruxandra Mercea, director executiv al TCC.
Elevii învață despre crizele economice
“Acum doi ani am reșapat toată școala, de la țevile din pereți și schimbarea ușilor, până la înlocuirea tablelor interactive cu board-uri mari Promethean, care interacționează cu tabletele elevilor. La subsol era o cantină pe care am transformat-o dintr-o zonă de servire a mesei într-un hub de socializare pentru toți cei din școală: elevi, părinți, profesori.
Acolo ținem workshop-urile noastre care tratează subiecte precum crizele economice, impactul social media și tehnologiei, cum și ce mănânci, cât te miști într-o zi. Asta pentru că în zona de gimnaziu se stabilește rutina sănătoasă a vieții de zi cu zi. Avem un program de educație financiară în toată școala, încă de la grădiniță.
La Târgul de Crăciun, fiecare grupă pregătește produse pe care să le vândă. Echipa planifică prețurile produselor, rolul fiecărui membru: producător, prezentator de produs, comunicator. În gimnaziu se fac proiecte de afaceri, recrutări în echipă pentru roluri de marketing, financiar, le organizează ca pe firme reale, iar în liceu sunt ore de business, economie”, detaliază Diana Vancea, Head of School al TCC.
“Avem un teren de sport pe care îl acoperim și îl vom putea folosi și pe timpul iernii; înainte făceam aceste ore în clădirea centrală. Vom acomoda două clase de sport simultan, inclusiv pentru sporturi de echipă (volei, baschet, handbal, fotbal). Sala va fi inaugurată în octombrie, când vine perioada mai rece. Investițiile se ridică la câteva sute de mii de euro, cele de la înființarea școlii fiind de ordinul milioanelor.
E bine că se fac investiții și în clădirile școlilor publice, dar ar trebui să se implementeze un sistem de management al performanței pentru profesori: să stea la școală până la 16:00, cât este programul unității, nu doar să predea și să plece. La TCC nu venim să predăm, ci să avem grijă de copii pe tot parcursul șederii lor. Altfel e foarte greu să gestionezi o școală cu profesori venind și plecând”, spune șefa școlii private.
Sală de nunți devenită centru de conferințe
În prima zi de școală, părinții au participat la workshop-uri și activități dedicate îngrijirii de sine. Au fost împărțiți pe grupe: creșă, grădiniță și școală primară, respectiv gimnaziu și liceu. Cu sau fără copii. Cea mai mare vânzoleală era la parter, iar la subsol se făceau ultimele retușuri pentru noul hub, supervizate de designerul Diana Calfa.
“Aici era o sală de nunți prăfuită, am transformat-o într-un spațiu modular: incinta principală va putea găzdui evenimente cu până la 200 de oameni. Aceasta este încadrată de sala de mese, pe care am regândit-o, și de Cafeneaua Mitzu, unde se vor putea servi sendvișuri, salate, deserturi. Copiii vor putea bea un smoothie, iar cei mari, o cafea.
Operatorul localului va fi Stradale. Hub-ul va putea fi închiriat parțial sau integral și de entități din afara școlii pentru tot felul de evenimente, încap până la 300-350 de oameni. Noi amenajăm și viitoarea sală de sport de la TCC. În paralel, lucrăm și proiecte industriale, precum clădirile administrative ale fabricilor Nokian Tyres, Stihl – Oradea sau Stada – Turda”, enumeră fondatoarea Morphoza.
De la Baciu, la Mercea
TCC a fost fondată, în 1993, de Simona și Dan Baciu, inițial Grădinița Happy Kids, apoi Școala Internațională Cluj. Acum are două linii paralele de studiu: românească și britanică, fiind integrată în rețeaua British School Overseas. Capacitatea sa este de 800 de copii, de la creșă până la ultimul an de liceu. Fluctuația anuală de personal este de maximum 5% într-un an dintr-un efectiv de 100 de profesori, majoritatea din România, Marea Britanie și SUA. În 2013, soții Baciu i-au încredințat businessul fiicei lor, Ruxandra Mercea. Ea deține și startup-ul Spark Generation, liceu internațional online, investiție inițială de 1,5 milioane €.
Cum se face educație la TCC
Gadgeturi. Când intră în școală, elevii își lasă telefoanele în poșetuțe magnetice, iar la finalul cursurilor le recuperează. Există un soft de securitate în timpul cursurilor (08:00-16:00) de pe care nu pot să acceseze decât site-uri educaționale. Părinților li se propune să generalizeze acest soft pentru a stabili și în afara orelor limita de timp pe care o copiii petrec pe YouTube, TikTok, jocuri și a nu crea dependență. Tabletele sunt utilizate, pentru învățare, de la 7-8 ani, telefoanele mobile, de la 10 ani.
Note. Contează performanța academică, însă școala nu se face doar pentru calificative. Copiii nu sunt împărțiți în buni și răi, în școală nu se discută despre note, ci despre performanța individuală, cu fiecare familie în parte. Interesează progresul elevilor, nu nota maximă pentru toată lumea, în același, timp. Premiile la olimpiadele nu constituie o miză, ci succesul fiecărui copil.
Sport și mediu. Instituția oferă reduceri la săli de gimnastică și de sport din oraș, organizează ieșiri cu toți părinții și copiii, drumeții pentru ca ei să vadă acesta e un stil de viață. În fiecare an se organizează descinderi pe Via Transilvanica, plantări de copaci sau răsaduri.
Străini. 80% dintre elevi sunt români, cei străini provin mai ales din Europa și Asia. Există și familii mixte, româno-americane sau canadiene, care se relochează, cu copiii care se pliază mai greu pe sistemul academic britanic, fiind mai complex decât cel american. Aceștia se adaptează după 2-3 luni.
Facultate. Majoritatea absolvenților merg la universități din străinătate (70%), unde sunt avantajați de sistemul Cambridge urmat, iar restul de 30%, în România. Totuși, în ultimii trei ani există o tendință tot mai mare de a rămâne în țară.
Școlile speciale publice din Cluj au fost primenite
Consiliul Județean (CJ) a anunțat că și instituțiile de învățământ special din Cluj sunt pregătite să își deschidă porțile în noul an școlar în urma unor investiții din proiecte cu finanțare nerambursabilă. „În județ avem școli speciale moderne, la standarde europene, CJ derulând numeroase proiecte care au vizat modernizarea, reabilitarea și dotarea acestora”, spune președintele Alin Tișe. Sunt enumerate Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă, Școala Profesională Samus, Liceele pentru Deficienți de Auz și Deficienți de Vedere, Grădinița Specială, Școala Gimnazială pentru Deficienți de Auz Kozmutza Flora, CSEI Miron Ionescu, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, în Cluj-Napoca, Școala Gimnazială Specială Huedin, CSEI Turda, Liceul Tehnologic Special Dej, Școala Gimnazială Transilvania Baciu.