Guvernul României a dat undă verde cofinanțării necesare pentru linia ferată pe care să circule trenuri de mare viteză.
“Aprobăm finanțarea a două mari proiecte feroviare începute, de 320 km, susținute prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), electrificarea – reabilitarea liniei Cluj – Oradea – Episcopia Bihor și modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Arad. Vom avea asigurată o parte din cofinanțare de la Banca Europeană de Investiții (BEI), de 600 milioane euro”, a anunțat premierul Marcel Ciolacu.
Executivul a aprobat contractarea unui împrumut de 300 milioane € pentru a asigura cofinanțarea la proiectul privind modernizarea căii ferate Cluj – Episcopia Bihor. Proiectul cuprinde patru loturi, de 160 km. Implementarea a început în ianuarie 2023, încheierea acestuia fiind estimată pentru sfârşitul lui 2027. Banii sunt necesari pentru asigurarea cofinanţării aferente Mecanismului de Redresare şi Rezilienţă.
„Guvernul a aprobat începerea negocierilor cu BEI pentru asigurarea finanţării sumei de 300 milioane € pentru electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor.
Consiliul de Administraţie al BEI a aprobat această finanţare în februarie. Proiectul e estimat la 1,9 miliarde € (cu TVA și achiziţia de trenuri), alocarea aferentă din PNRR fiind de 1,1 miliarde de euro, iar diferenţa va fi acoperită de statul român”, a transmis Guvernul României.
Dialogul executivului cu BEI vizează un pachet de asistenţă financiară de 2 miliarde €, ce include proiecte de infrastructură rutieră – Autostrăzile A3 şi A7; feroviară – electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Episcopia Bihor, modernizarea liniei feroviare Caransebeş – Timişoara – Arad, metrou – magistrala I Cluj şi magistrala 4 Bucureşti – secţiunea Gara de Nord – Filaret.